|
ג'נרל מוטורס בסכנת התמוטטות [צילום: AP]
|
|
|
|
|
מלווה הגישור בסך 14 מיליארד דולר להצלת שלושת ענקי יצור הרכב בדטרויט נפח את נשמתו בסנאט בוושינגטון יומיים לאחר שאושר בבית הנבחרים. המלווה לא זכה בתמיכה מספיקה בהצבעה פרוצדוראלית.
כשלון תוכנית ההצלה בא לאחר שבשיחות בין הדמוקרטים לרפובליקנים דרשו הרפובליקנים כי איגוד עובדי הרכב יסכים לקיצוצים מהירים בשכר.
הבית הלבן אמר כי המלווה היה "הסיכוי הטוב ביותר להימנע פשיטת רגל לא-מסודרת" של שלושת היצרנית, ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר.
הדמוקרטים היו זקוקים לתמיכה של כמה סנאטורים רפובליקנים בהצעת החוק, מכיוון שיש להם רוב של סנאטור אחד בלבד וכמה מהסנאטורים הדמוקרטים מתנגדים לה.
האווירה בסנאט הייתה מתוחה ולעתים רגשית מאד. הדמוקרטים הפנו קריאה של הרגע האחרון ליריביהם הרפובליקנים להצביע בעד הצעת החוק כדי לאפשר לשלושת הענקים לשרוד תקופת ביניים של כמה חודשים, עד שיימצא פתרון לטווח ארוך.
מנהיג הרוב בסנאט הארי רייד אמר כי הוא "מאוכזב מאד" כאשר התברר שההצבעה נכשלה, והגדיר זאת "הפסד לארה"ב".
"אני חושש להסתכל על וול סטריט מחר. זה לא יהיה מחזה נעים", אמר. "מיליוני אמריקנים, לא רק עובדי ענף הרכב אלא גם אנשים שמוכרים מכוניות, סוכנויות רכב, אנשים שעובדים בענף הרכב, כולם יושפעו במישרין".
החדשות גרמו (יום ו', 12.12.08) למפולת מניות בבורסות יפן, טייוון, דרום קוריאה ואוסטרליה.
סנאטור רייד אמר כי היו יותר מדי חילוקי דעות בין הדמוקרטים לרפובליקנים.
הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר אמר כי שני הצדדים היו קרובים מאד לעסקה, אך התנגדות האיגוד המקצועי לוויתורי שכר לפני 2011, כאשר יפוג חוזה העבודה הנוכחי שלו עם חברות הרכב, מנע אותה. "היינו רחוקים שלוש מלים מעסקה", אמר.
אלן רותר, היועץ המשפטי של האיגוד, סירב להגיב על ההתפתחויות לכתבים, לאחר שעזב את אולם המשא-ומתן.
כתבים אומרים כי לא יהיה עוד ניסיון של הקונגרס להצלה עד סוף השנה.
דובר הבית הלבן טוני פראטו אמר כי הממשל יבדוק את כל האופציות עקב התמוטטות המשא-ומתן, אך לא פירט. "אני סבור שהחוק שנשאנו ונתנו עליו נתן הזדמנות להשתמש בכסף שכבר הוקצב ליצרני הרכב, ולהימנע מפשיטת רגל תוך הבטחה שכספי משלם המסים ילכו רק לחברות שבעלי המניות שלהן מוכנים לקבל החלטות קשות כדי להמשיך להתקיים", אמר.
הנשיא הנבחר ברק אובמה אמר בעבר כי הוא תומך בהצעת החוק.
העסקה הייתה נותנת לשלושת היצרנים גישה למימון חירום שהיה מסייע להם להתגבר לכמה חודשים על נפילת המכירות עקב המשבר הפיננסי.
ג'נרל מוטורס וקרייזלר אמרו כי הם מסתכנים בחורבן אם לא יקבלו סיוע מייד. פורד אמרה כי היא זקוקה לכסף רק לעתיד. שלושת היצרנים ביקשו מלווה בסך 34 מיליארד דולר.