|
חוגגים את חידוש ההובלה הימית [צילום: AP]
|
|
|
|
|
סין וטייוואן החלו (יום ב', 15.12.08) בטיסות ישירות יומיות ביניהן, זו פעם ראשונה אחרי 60 שנה. כמו-כן חידשו את ההובלה הימית של מטענים ביניהן.
על הקלת ההגבלות בתחבורה ביניהן הסכימו שתי המדינות בחודש שעבר, כאשר ביקר נציג בכיר של סין בטייוואן. על-פי ההסכם יהיו 108 טיסות בשבוע בין שתי המדינות, המתקיימות בנפרד מאז מלחמתה אזרחים בסין ב-1949.
בין סין לטייוואן מפריד ים שרוחבו 160 קילומטר בלבד. ואולם בגלל היחסים המתוחים בין שתי היריבות לשעבר, נתיבי הטיסה והספנות ביניהן עברו בעקיפין דרך שטחן של מדינות אחרות, בדרך כלל הונג קונג ויפן.
כעת יוכלו הנוסעים לטוס ישר בין ערי שתי המדינות. גם מטוסי מטען וספינות סוחר לא יצטרכו עוד לשוט בדרכי עקיפין.
פתיחת מרחבי האוויר והים לתנועה בין טייוואן לסין לא רק יקצרו את זמני הנסיעה, אלא גם יחסכו עלויות ויאפשר לשתי המדינות להגדיל את העסקים ביניהן.
על-פי ההסכמים שנחתמו בחודש שעבר, יגדל מספר הטיסות השבועיות מ-36 קודם לכן ל-108, החל מהשבוע. גם מספר יעדי הטיסות יגדל.
בזכות החלפת הנשיא
הקווים הישירים בתחבורה התאפשרו לאחר שבטייוואן נבחר בחודש מאי נשיא חדש, מא-יינג ג'או. שלא כמו קודמו, הנשיא מא אינו תומך בהכרזת עצמאות לטייוואן, ומעדיף להתמקד ביחסים עם סין, כדי להאיץ את הפעילות הכלכלית ולבנות יחסי שלום וביטחון לטווח ארוך בין שתי המדינות.
סין סירבה לשאת ולתת עם הנשיא הקודם של טייוואן, צ'ן שוי-ביאן בגלל תמיכתו בעצמאות לאי, שסין רואה בו שטח סיני.
תומכי הפשרת היחסים עם סין רואים בהסרת ההגבלות על התחבורה בין שתי המדינות צעד חיובי לקראת סיום איבה של עשרות שנים. ואולם מתנגדי ההפשרה, חוששים כי טייוואן תפתח תלות רבה מדי בסין מבחינה כלכלית ותאבד את ריבונותה. חלק מהמתנגדים השתתפו בחודש שעבר בהפגנות אלימות.