|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
"מלחמת חרבות ברזל" ממחישה את החשיבות של התחדשות עירונית - חוות דעת מאת ליאם הנדסה גרופ
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
2008 נגמרה. חגיגה [צילום: AP]

2008 בעולם: שנה של התמודדויות

אז מה היה לנו: נשיא אמריקני שחור ראשון בורסות מתמוטטות באפקט דומינו רודנים מתחלפים הישגים אולימפיים לא הגיוניים טעות גדולה של נשיא גאורגיה עוד רצח של יהודים בעולם אה, כן - וגם לא נשאבנו לחור שחור
01/01/2009  |   רובי שטיינברג   |   חדשות   |   תגובות

2008 הייתה שנה לא קלה עבור העולם כולו, במהלכה חוו יושבי תבל מהפכים פוליטיים, אירועים צבאיים, מפולת כלכלית, אסונות טבע, אולימפיאדה - מכל טוב הארץ.

שני האירועים הבולטים של השנה היו, כמובן, התמוטטות הכלכלה העולמית, ובחירתו של נשיא שחור ראשון לתפקיד נשיא ארצות הברית. ואולם למרות הפיתוי העז, נתאפק, ונביא את האירועים הבולטים של השנה שחלפה אמש, לפי סדר התרחשותם:

אוגוסט - מיליארד סינים ומייקל פלפס אחד
פלפס מלך בייג'ין [צילום: AP]

במשך שבע שנים תמימות חיכו מיליארד סינים לרגע אחד - הדלקת הלפיד האולימפי באצטדיון החדיש שנבנה בבייג'ין.

החודשים שהובילו לאולימפיאדה לא היו קלים. במרס דיכאו השלטונות הסיניים ביד קשה את ההפגנות למען עצמאות חבל טיבט, וארגוני זכויות אדם בינלאומיים טענו כי המעצמה אינה עומדת בהתחייבויות שבזכותן קיבלה את הזכות לארח את המשחקים האולימפיים. בנוסף, פיגועי טרור שהכו במחוז המוסלמי שינז'יאנג עוררו את החשש שהאולימפיאדה תיפול קורבן למתקפת טרור.

מרוץ הלפיד נקטע שוב ושוב על-ידי מפגינים נגד דיכוי המחאה הטיבטית, אבל ללא ספק האולימפיאדה תיזכר דווקא בשל שיאים אחרים: השחיין האמריקני מייקל פלפס שבר את כל השיאים בבריכה וזכה בשמונה מדליות זהב - מדליה אחת יותר מהשיא שבו החזיק בן ארצו מרק ספיץ, והפך לספורטאי המעוטר ביותר בתולדות המשחקים, עם 14 מדליות זהב אולימפיות.

האתלטיקה חזרה למרכז הבמה בזכותו של אוסיין בולט, אצן ג'מייקני חרוץ ששבר את שיאי העולם ב-100 וב-200 מטרים, וקינח בשיא עולם נוסף, כחלק מרביעיית השליחים של נבחרתו.


אוקטובר - איפה היית כשהבורסות התמוטטו?
וולסטריט בהלם [צילום: AP]

פיסות השמיים המצומצמות ממילא בין גורדי השחקים של וול סטריט - מחשיכות. זה התחיל ממשבר בשווקי המזון, עקב התגברות הביקוש למזון תעשייתי בהודו ובסין, ועליית מחירי חומרי הגלם בעולם.

ואז הגיח, בן לילה - למרות שהתרעות נמצאו בשפע חודשים קודם לכן - משבר הלוואות הסאב-פריים בארצות הברית, שבו הוענקו הלוואות לרכישת נדל"ן לאוכלוסיה שיכולתה להחזיר את המשכנתה מעוררת גיחוך. ההלוואות ניתנו מתוך תפיסה שמגמת העלייה בערך הנדל"ן תימשך, וערך הנכס יכסה את עלות ההלוואה, תפישה שהתבררה כמגוחכת אף היא. בועת הנדל"ן בארה"ב הולכת בעקבות בועת ההייטק מהעשור הקודם, ומתחילה המפולת בשוק ההון.

משכנתאות הסאב-פריים גם נסחרו בבורסה כאגרות חוב, אך חוסר היכולת של הלווים להחזיר את המשכנתאות הפיל גם את ערכם של ניירות הערך.

משם, הדרך להלאמת ענקיות המשכנתאות האמריקניות פאני מיי ופרדי מק הייתה קצרה. ענקיות הפיננסים בר סטרנס וליהמן ברדרס קרסו, והולאמה ענקית הביטוח AIG, אשר ביטחה, בין השאר, את ניירות הערך של אותם מוסדות פיננסיים. הממשל האמריקני החל לרקוח תוכניות חירום להצלת המשק.

המשבר הפיננסי הפך במהרה למשבר ריאלי, המשפיע על כל תחומי הכלכלה בארה"ב ובארצות שהיו מעורבות בשוק ההון האמריקני וסחרו עימה. גוש האירו, רוסיה, ויפן ספגו טלטלה קשה, ואיסלנד, שמשום מה נפגעה יותר מכולן, נאלצה להלאים את הבנקים הגדולים.

לקינוח, יו"ר נאסד"ק לשעבר, ברנרד מאדוף, הונה בתכסיס פירמידה בהיקף מיליארדי דולרים מאות לקוחות מיפן ועד ישראל, והנחית מכה קשה נוספת על שווקי הכספים.


אפריל - אלימות מזעזעת של אב נגד בתו
האב יוזף פריצל [צילום: AP]

בחודש אפריל מזדעזע שוב העולם מפרשיית התעללות סדיסטית אפילה, בעת שמשטרת אוסטריה מודיעה כי עצרה את יוזף פריצל, מהנדס חשמל בן 73, בחשד שכלא את בתו אליזבת במשך 24 שנים בצינוק מאולתר שבנה במרתף בית המשפחה בעיירה אמשטטן.

במהלך אותן שנים אנס פריצל את בתו אלפי פעמים, והביא עימה לעולם שבעה ילדים. בחודש נובמבר הוגש נגד פריצל כתב אישום בגין אונס, שיעבוד, גילוי עריות וגם רצח - בשל מותו של אחד התינוקות שהביא לעולם עם בתו. אם יורשע בכל סעיפי האישום, עשוי להיגזר עליו מאסר עולם. משפטו אמור להיפתח בשנה הבאה, אך לפי שעה התביעה מתקשה לאתר אזרחים שיסכימו לשמש כמושבעים במשפטו.

וגם זה באוגוסט: פוטין מכה את סאאקשווילי בגאורגיה
פליטים בגאורגיה [צילום: AP]

המשבר הפוליטי החמור ביותר שפקד את העולם מזה שנים: המתיחות בין רוסיה למערב מגיע לשיא חדש כאשר הרוב האלבני בחבל קוסובו שבסרביה מכריז מספר חודשים קודם לכן על עצמאותו, על-אפן ועל-חמתן של בלגרד ומוסקבה שהתנגדו לצעד בתוקף.

המתיחות הבין-גושית מגיעה לשיא באוגוסט, לאחר שנשיא גאורגיה, מיכאיל סאאקשווילי, במעשה עיוועים, מנסה לכבוש מחדש את המחוז הבדלני דרום-אוסטיה, ומורה על מתקפה אווירית וקרקעית על בירת המחוז. טעות גדולה.

מיציע הכבוד ממנו הוא צופה בטקס הפתיחה של האולימפיאדה בבייג'ין - מנחה נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בפלאפון, את הצבא הרוסי לדרוס את גאורגיה.

בדרום אוסטיה הפציצו הרוסים וכבשו את העיר גורי. עקב הלחימה נמלטו אלפי אוסטים וגאורגים מבתיהם.

כעבור חמישה ימי לחימה, הצליח נשיא צרפת ניקולא סרקוזי להביא את שני הצדדים לחתום על הסכם הפסקת אש, אשר סעיפיו שבים ומופרים על-ידי הרוסים חדשות לבקרים.


וגם זה בנובמבר: מתקפת טרור במומבאי
טבח בבית חב"ד [צילום: AP]

2008 הייתה גם השנה שבה הצטרפה בירת העסקים ההודית מומבאי (בומביי) למועדון זירות הטרור הלאומיות. ב-26 בנובמבר בשעה שמונה בערב מגיעה קבוצת מחבלים חמושים לחופי מומבאי, ולאחר מצור עקוב מדם בן 60 שעות על שבעה יעדים בעיר נרצחים יותר מ-170 בני אדם, ביניהם שישה יהודים, מתוכם ארבעה ישראלים, שנהרגו בהתקפה על בית חב"ד בעיר. הניצול היחיד מההתקפה על בית חב"ד: מוישי - בנם בן השלוש של הרב גבריאל הולצמן ורעייתו ריבקי שהפעילו את המקום - והמטפלת ההודית סנדרה סמואל, שהצליחה לשמור ולהבריח את הפעוט.


ועוד ביולי: קיץ קשה לרודן הסרבי קרדז'יץ'
רודן רדובן קרדז'יץ' [צילום: AP]

הצלחה נוספת למאבק בטרור העולמי: כוחות הביטחון הסרביים מצליחים ללכוד את המבוקש מספר אחת באירופה, הנאשם בביצוע פשעי מלחמה ביוגוסלביה, מנהיג הסרבים-הבוסנים רדובאן קרדז'יץ'.

לאחר 12 שנים במחתרת מואשם הרודן בבית הדין לפשעי מלחמה ברצח עם ובפשעים נגד האנושות, על תכנון הטבח הקשה ביותר שנערך על אדמת אירופה מאז מלחמת העולם השנייה - הטבח בעיירה סרברניצה שבבוסניה ב-1995, שבו נספו כ-8,000 גברים ונערים מוסלמים.


יוון ותאילנד לא רגועות
נמל תעופה מושבת בבנגקוק [צילום: AP]

בחודש דצמבר פרצה ביוון סדרה של אירועים אלימים שאיש אינו יודע עדיין את מקורם.

ובתאילנד, התקוממות סוערת של אזרחים נגד השלטון המושחת הותירה אזרחים ישראלים וזרים רבים מכורבלים בשקי שינה על רצפת הטרמינל הבינלאומי בשדה התעופה של בנגקוק, ששותק על-ידי המפגינים למשך שבוע ימים.

שתהיה שנה משעממת. למרות שאין סיכוי.

יולי - החודש של בטנקור
אינגריד בטנקור

ב-2 ביולי משוחררת אינגריד בטנקור, פעילת שמאל מקולומביה ומועמדת לנשיאות, לאחר ששהתה בשבי המחתרת הקולומביאנית במשך שלוש שנים.

בתחילת השנה הזהירה משפחתה שבטנקור לקתה בצהבת, וכי אם לא תשוחרר - תמות. נשיא צרפת ניקולא סרקוזי החליט להירתם להצלתה של בטאנקור, הנושאת אזרחות צרפתית, והחל לפעול דיפלומטית כדי להביא לשחרור המיוחל. ואולם המשא-ומתן שניהלה צרפת עם ארגון המורדים עלה בתוהו. בסופו של דבר, מי שלזכותו נזקף מבצע השחרור המרהיב היה נשיא קולומביה, אוריבה, שלוחמי הקומנדו שלו הצליחו לחדור לשורות ארגון המורדים, ולהתגבר על שומריה של המועמדת לנשיאות החטופה.

לאחר השחרור הודיעה בטנקור בפריז שבכוונתה לשוב לקולומביה ולהתמודד על המנהיגות בארצה.


ינואר – כבר אז זה לא נראה טוב
מהומות והרג בקניה [צילום: AP]

באירועים בין-שבטיים אלימים בקניה, נהרגים בראשית השנה 350 בני אדם והמדינה מאבדת באבחת מצ'אטות את מעמדה כאחת היציבות ביותר באפריקה. ארגון האו"ם מסר כי 250 אלף בני אדם איבדו את בתיהם, ורבים מהם ישנים בפארקים ציבוריים, תחנות משטרה, חניונים ציבוריים או כנסיות, תוך שהם סובלים ממחסור חמור במזון.

תקרית ימית בין כלי שיט אירניים ואמריקניים במפרץ הפרסי כמעט גרמה להסלמה חמורה ביחסי שתי המדינות. בתקרית, התקרבו חמש סירות מהירות של משמרות המהפכה האירניים למרחק של כמאתיים מטרים משלוש ספינות מלחמה אמריקניות, שעמדו להיכנס דרך מצרי הורמוז. על-פי הודעות של דוברים אמריקנים רשמיים הסירות האירניות הודיעו במערכת הקשר "אתם עומדים להתפוצץ".

רמז ראשון לאשר יקרה בעוד כעשרה חודשים ניתן לאחר שחששות מהאטה בכלכלת ארה"ב מזעזעים את הבורסות בעולם. השווי הכולל של החברות באירופה נחתך ביותר מ-300 מיליארד דולר.

מאי - איתני טבע מכים ללא רחם
הוריקן נגריס [צילום: AP]

הוריקן "נאגריס" מכה במינמאר (בורמה) והורג 22,500 בני אדם. 40 אלף אחרים נעדרים עד היום. סופות ההוריקן העזות "האנה", "גוסטב" ו"אייק", הולמות באיים הקריביים ובדרום ארצות הברית, ומותירות אחריהן עיי חורבות ואלפי חסרי בית. ב-12 במאי פוקדת רעידת אדמה את מחוז סצ'ואן בסין, מותירה 35 אלף הרוגים ואלפי פצועים, וכן עבודות שיקום רבות.


נובמבר - אובאמה: הנשיא השחור הראשון עם 8 קוביות בבטן
אובאמה הראשון [צילום: AP]

ב-4 בנובמבר ארצות הברית עושה היסטוריה כאשר ברק אובאמה נבחר לנשיא השחור הראשון (וגם היחיד עם שמונה קוביות בבטן) עם רקע של עסקן קולג'ים ומסר עמום של שינוי שאיש אינו יודע מה יביא.
זה היה ללא ספק רגע השיא של שנת 2008. שחורים בכו משמחה ברחובות, לוחמי זכויות האדם צהלו, ואחרים צבטו את עצמם כלא מאמינים. בעלי טורים מכל העולם יצאו מגדרם כדי לשבח את ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

אובמה עצמו, הנשיא ה-44 של ארה"ב, קר רוח ומפגין שליטה עצמית שלא מן העולם הזה, אמר בנאום הניצחון שנשא בסאן-דייגו: "אם יש מישהו שעדיין מטיל ספק שאמריקה היא המקום שבו הכל אפשרי - הלילה הוא קיבל את התשובה".



סין וטייוואן כבר לא צ'ילבות
דור העתיד של סין [צילום: האתר הרשמי]

ולסיכומה של השנה עמוסה הזו, אירועים נוספים שתקצר היריעה מלפרטם ואולם ראויים בהחלט לאזכור:

התקרבות משמעותית חלה בין סין לטייוואן: שתי המדינות, שעד לא מזמן עמדו על סיפו של עימות צבאי, הניחו בצד שנים של עוינות וחתמו על הסכם להעמקת קשרי המסחר והתעופה.

ספטמבר - לא נעלמנו בחור שחור
מאיץ חלקיקים למפץ [צילום: AP]

ב-10 בספטמבר יושב העולם, כוסס ציפורניים וממתין לתוצאות הניסוי המדעי שהוגדר על-ידי מנהליו - חבורת מדענים שוויצריים מגלומנים - כגדול וכחשוב ביותר מאז ומעולם: שיחזור המפץ הגדול שהוביל להיווצרות העולם, תוך סכנה ליצירת חור שחור גדול שישאב את היקום וישים קץ לכל.

במשך עשרים דקות תמימות התרוצצו מיליארדי פרוטונים במאיץ החלקיקים הארוך ביותר בעולם וחיפשו במי להתנגש כדי ליצור את המפץ. לאחר חודשים ארוכים של בניית המתח בתקשורת העולמית ובקרב הקהילה המדעית שניסתה להבליע גיחוך מפוהק - נאלצו מנהלי הניסוי ללכת הביתה ולחשוב היכן שגו, דבר אותו הם עושים עד לרגע זה.


פברואר - קסטרו בהנחה
קסטרו. פידל וראול [צילום: AP]

לאחר כמעט 50 שנות שלטון בלתי מעורער, וכמעט שנתיים של היעלמות מהזירה הציבורית עקב בעיות בריאות קשות שתפחו עד כדי שמועות על מותו בחשאי, מודיע פידל קסטרו, שליטה האבסולוטי של קובה, על תום עידן נשיאותו. שבוע לאחר מכן מוכרז יורשו: אחיו, ראול קסטרו.

מי שציפה לשינוי דרמטי בעקבות חילופי הגברי בהנהגת המדינה הקומוניסטית - התאכזב. עם זאת, קסטרו הצעיר יזם מספר הקלות לאזרחים, ביניהן ביטול מספר איסורים, כמו האיסור על החזקת טלפונים סלולריים, התרת מכירת מחשבים לשימוש ביתי, ואף הודיע כי אלפי עובדי ציבור יוכלו להפוך לבעלי הבתים שאותם הם שוכרים מהמדינה.

תאריך:  01/01/2009   |   עודכן:  01/01/2009
רובי שטיינברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
2008 בעולם: שנה של התמודדויות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רקטת גראד שירו מחבלים מרצועת עזה פגעה ישירות (יום ה', 1.1.09) בבית מגורים בן שמונה קומות בעיר אשדוד. כתוצאה מן הפגיעה נותק החשמל לאלפי דירות בשכונות מסביב. טכנאים של חברת החשמל חיברו את רוב הדירות באמצעות מעקפים.
01/01/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
חברת מפעלים פטרוכימיים הודיעה (יום ה', 1.1.09) להנהלת הבורסה על דחייה בביצוע המיזוג בין בז"ן וכרמל אולפינים, שאמור היה להתבצע עד אתמול. בהסכם המקורי, שאישר דירקטוריון מפעלים פטרוכימיים ביוני, החברה אמורה הייתה לרכוש את יתרת 50% ממניותיה של כרמל אולפינים כנגד הקצאה של 20.53% ממניות החברה ומכירה של מניות פטרוכימיים המוחזקות על-ידי בז"ן. כעת, הודיעה כאמור החברה כי עקב אי התקיימות כל התנאים המוקדמים שבהסכם עד ליום ה-31 בדצמבר, לא הושלמה העסקה בין הצדדים.
01/01/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ניצול מצוקה? בית הארחה 'יד השמונה', הנמצא במושב שבהרי יהודה, פותח את שעריו לתושבי הדרום בשלל הצעות להפוגה ובילוי רחוק מאזור הלחימה.
01/01/2009  |  עידן יוסף  |   חדשות
התרופה הפופולרית של חברת 'מרק' לאוסטאופורוזיס - Fosamax (פוסמקס) - ותרופות דומות אחרות, עלולות להעלות את הסיכון לסרטן הוושט. כך הודיע גורם רשמי מארגון המזון והתרופות האמריקני (FDA).
01/01/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
חברת הביטוח הראל תממן, באופן חלקי, את בניית מנהרת הכרמל בחיפה. החברה חתמה אתמול (ד', 31.12.08) על חוזה לפיו תלווה 117 מיליון שקל לחברת כרמלטון הבונה את המנהרה, ונמצאת בבעלות שיכון ובינוי ואשטרום. ההלוואה תהיה צמודה למדד ותישא ריבית, בשיעור שלא נקבע.
01/01/2009  |  אלעזר לוין   |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
אחד התנאים שהתנה יצחק בן צבי לקבלת תפקיד הנשיא הוא שבית הנשיא ישכון בירושלים    תרצה רבינוביץ' מדריכה וחוקרת ב-"יד בן צבי" אומרת כי אין זה מקרי שזה היה התנאי של בן- צבי. ליצחק בן צב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
המדיניות הישראלית הנוכחית כלפי חיזבאללה, מאז ה-7 באוקטובר 2023, מצטיירת מהבחינה האסטרטגית כמושכלת, בהינתן הנסיבות המתקיימות מאז לאורך גבול הצפון
הרצל חקק
הרצל חקק
זה ספר שנכתב כדי לספר סיפור של אם, ובעצם זה סיפור של דור    מתברר, שאפשר גם לכתוב ביוגרפיה רוחנית, סיפור אישי של גיבורה שהיא גדולה מהחיים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il