|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?
קבוצת ירדן
לפתוח את הפה ופשוט לדבר: להרגיש בנוח עם השפה האנגלית

בוש: אם נצא למלחמה - נעשה זאת בשיא העוצמה

"חשוב לא לסמוך על הריסון של סדאם חוסיין"; בנאומו השנתי לאומה אמר בוש: אנחנו מחוייבים לכל בני האדם, נמשיך לעזור לאפגניסטן לבנות מחדש את החברה; "המטרה שלנו היא לעשות את העולם טוב יותר"; אנחנו ננצח את הטרור
29/01/2003  |   הדר פרבר   |   חדשות   |   תגובות
מאת: הדר פרבר  |  

 שמות קשורים
  ג'ורג' בוש
  סדאם חוסיין
  פקחי הנשק
  האו"ם
  הסוכנות הגרעינית
  צפון קוריאה

בתשואות ומחיאות כפיים התקבל נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, בבואו לנאום את נאומו השנתי לאומה האמריקנית (יום ד', 29.1.03), בקונגרס, בגבעת הקפיטול בוושינגטון.

שני נושאים מרכזיים עמדו על הפרק בנאומו: הכרזת מלחמה אפשרית על עירק והמצב הפנימי המדיני של ארה"ב.

אנחנו נענה לכל אוייב אשר יאיים על העם האמריקני, אמר בוש בפתח נאומו. "הגורל שלנו בטוח", "בפני האומה הזאת יש אתגרים רבים... לא נעביר את הבעיות הללו לממשלים אחרים או לדורות אחרים. נתמודד עם הבעיות עם אומץ וריכוז..." בוש דיבר בפתיחת נאומו גם על החינוך האמריקני. עוד אמר בוש, כי "אם נצא למלחמה, נעשה זאת במלוא העוצמה והנחישות".

בוש דיבר על הרפורמות שפרסם הממשל בשבועות האחרונים, ואמר, כי כלכלת ארה"ב מחלימה, וכי ממשלו ידאג לכך, שכל אמריקני יוכל למצוא עבודה.

"הכלכלה גדלה כשלארה"ב יש כסף... כדי לוודא שיש לארה"ב כסף דואגים קודם כל - לא לזרוק את הכסף. אני מציע שהצעת הממשל בנוגע למסים תכנס לתוקף עוד השנה".

"אנחנו צריכים לשלוח את השיקים לאמריקנים - עכשיו", אמר בוש, והתקבל בתשואות רמות.

גם לעסקים הקטנים הבטיח בוש שנה טובה ומבטיחה יותר. כך גם בנוגע למשקיעים. "אני מבקש להפסיק את חוסר הצדק שבמס הכפול שנגבה היום", זאת על-מנת לדאוג לעבודות נוספות, הקלות במס, בדרך הטובה ביותר, לדבריו, על-ידי עידוד צמיחה כלכלית ו"משמעת בוושינגטון הבירה". הנשיא בוש פנה במיוחד, ל"משפחות האמריקניות", כשדיבר על המסים ותקציב המדינה.

בוש דיבר על המערכת הרפואית האמריקנית, ועל הבעיות אשר ייפתרו לדבריו על-ידי ביטוח לכל האזרחים האמריקניים, אשר ייבחר על-ידם. "במקום בירוקרטים... צריך להחזיר את הרופאים והאחיות בחזרה", על-מנת שינהלו את הנושא. בנוסף, הזכיר בוש את הטיפול בנושא העזרה הרפואית לאזרחים מבוגרים. "לכל האזרחים המבוגרים צריכה להיות אפשרות לבחור בביטוח הבריאות שלהם", אמר בוש.

מטרה שלישית שהוצבה, היא נושא איכות הסביבה, ופיתוח טכנולוגיה שתאפשר לייצר אנרגיה. בוש הבטיח לדאוג לירידה של 70% בזיהום האוויר ממפעלים, וכן על שימור היערות, ומימון מחקרים בתחום.

"כל המעשים הללו" אמר בוש, צריכים להיות נתמכים גם על-ידי הממשל האמריקני.

בוש הוסיף גם דברים בנושא המלחמה המתמשכת בסמים. כממשל אנו נלחמים בסמים בלתי חוקיים, כך בוש, המלחמה נגד סמים - היא מלחמה לחיים של אותם אנשים. בוש שולח מסר של תקווה, כך לדבריו. "אפשר לדבר על סמים", אמר. "אנחנו חברה שמעריכה כל אמריקני ויכולה לעזור".

עוד דיבר בוש, נגד שיכפול בני אדם, ובעיות כלליות של חברה וכלכלה, כך במשך המחצית הראשונה של נאומו.

נושא ראשון בנושא חוץ הוא אפגניסטן. בוש מבטיח לעזור לאזרחי המדינה. במזה"ת נמשיך לחתור לשלום, אמר בוש. ארה"ב מאכילה את הרעבים ברחבי העולם, 60% מהמזון ברחבי העולם בא מארה"ב."המטרה שלנו היא לעשות את העולם טוב יותר". באפריקה, אמר בוש, מיליוני בני אדם חולים באיידס, למעלה משליש מאזרחי המדינה חולים, ורק 50,000 מקבלים טיפול. הנשיא בוש הבטיח להושיט עזרה למדינות אלו וליזום תכנית למלחמה באיידס.

"אין יום שלא עובר שאני לא שומע על עוד סכנה, עוד זוועות", ודיבר על המאבק הזה נגד רשת מפוזרת של רוצחים.

עד היום עצרנו ולא התמודדנו עם אנשי אל-קאעידה בבחירות, כך אמר בוש, והזכיר גם את העומד בראשה - אוסאמה בן-לאדן. אנשיו, כך אמר, כבר לא מהווים בעיה - מאחר שנעצרו. "אנחנו עובדים יחד עם מדינות נוספות כדי למנוע מתקפות נוספות" אמר בוש, והזכיר את סינגפור, סעודיה ומדינות נוספות, ודיבר על איתורם של תאים של הארגון הטרוריסטי במקומות שונים בעולם. נעצור אותם אחד אחד, אמר בוש. "נזכור היכן המלחמה הזאת התחילה, כאן על אדמתנו והממשל הזה לוקח צעדים גדולים", כדי למצוא את האחראים ולהגן על האזרחים. "השנה בפעם הראשונה אנחנו מתחילים בתכנית הגנה".

בוש הודה לקונגרס שעזר לו לממש את התכניות ומבקש להציג תוכנית נוספת בנושא הנשק הביולוגי, כמו אנטרקס, אבולה, דבר ועוד. אנחנו מנסים דרכים חדשות על-מנת להילחם בהתקופת הטרור. בוש פנה ל-CIA להקים מרכז נוסף אשר ירכז את כל המידע על אנשים שנכנסים ויוצאים מארה"ב.

"המלחמה שלנו בטרור היא מבחן של רצון", אמר בוש, והזכיר את ה-11 בספטמבר. "אנחנו מתחייבים, לא משנה כמה זמן המאבק הזה יימשך וכמה הוא יהיה קשה, האנשים החופשיים והדמוקרטיה הם שיובילו את מהלך ההיסטוריה".

הטרור הוא האיום הגדול ביותר על אמריקה ועל העולם, והסכנה הגדולה ביותר, כך אמר בוש, הן המדינות המחזיקות בנשק לא קונבנציונלי, כאמצעי סחטנות וטרור. המדינות הללו גם נותנות את הנשק הזה לטרוריסטים אחרים, אשר מנסים לאיים על כל העולם. "לאנשים האלה אין גבול לאכזריות", וארה"ב תביס אותם. אנחנו בארה"ב מקבלים עלינו את המחוייבות הזאת, אמר, להילחם בטרור.

ארה"ב עושה מאמץ רב לטיפול בסכנות הללו, אנחנו תומכים בסוכנות הגרעין העולמית... ארה"ב לא רוצה רק ללוות את התהליך אלא להגיע לתוצאה, הסביר בוש, אנחנו מנסים למנוע התקפות על העולם החופשי, אני לא מחכה להחלטה של מועצת הביטחון - ההחלטה של האומה הזאת איננה תלויה בהחלטותיהם של אחרים. "בזמן שיש צורך בכך - אני אגן על הביטחון ועל החופש של האומה האמריקנית", אמר בוש. "איומים שונים דורשים אסטרטגיות שונות... בעירק משטר של דיכוי... לאירנים יש זכות לבחור, וארה"ב תומכת ברצונם לחיות בחופשיות, אמר בוש.

בצפון קוריאה, אנשים חיים ברעב ופחד, ובה הממשל משתמש כעת בתחום הגרעין בסחטנות. ארה"ב עובדת עם מדינות האיזור כדי למצוא פתרון (הנשיא הזכיר את דרום קוריאה, סין ויפן). צפון קוריאה חייבת להפנות עורף לשאיפות הגרעיניות, אמר בוש. האומה שלנו והעולם צריכים ללמוד את הלקח של קוריאה ולא לתת לדיקטטור דומה לצמוח בעירק.

"לא ניתן לו להשתלט על המזה"ת", אמר בוש על סדאם חוסיין. בוש הזכיר את המלחמה האחרונה, לפני 12 שנה, בה הסכים סדאם להציל עצמו, ועל כך שהפר שוב ושוב את הבטחותיו, כאשר פיתח נשק כימי, אפילו בזמן שפקחי האו"ם נכחו באזור. לפני 3 חודשים נתנו לו הזדמנות אחרונה, והוא הביע בה זלזול מוחלט, אמר בוש. 108 פקחים של האו"ם נשלחו כדי לחפש אחר נשק להשמדה המונית, דיווח בוש. עירק היתה צריכה להראות את הנשק ולהשמיד אותו, והיא לא עשתה זאת. "הגענו למסקנה שלעירק יש יכולת לפתח אנטרקס", אמר בוש. אנחנו יודעים שלסדאם חוסיין יש יכולת לייצר חומרים כימיים וביולוגיים. סדאם חוסיין לא סיפק כל הוכחה כי השמיד את כל החומרים הללו. הפקחים גילו לאחרונה, דיווח בוש 20,000 פגזים כימיים, ו-25,000 של אנטרקס, כמויות של גז חרדל ועוד, והוא לא הציג אותם בפני העולם. סדאם חוסיין יכול גם, כך בוש, להעביר את המעבדות הללו ממקום למקום. בשנות ה-90' כבר ידענו כי סדאם חוסיין מנסה לפתח נשק גרעיני והוא עבר לשיטות של העשרת אורניום כדי לבנות פצצה גרעינית בניסיונות להשיג אורניום לשם כך. לסדאם חוסיין יש הרבה מה להסתיר, הוא לא מתפרק מנשקו, הוא מרמה את העולם, פרט בוש ברשימת האשמות ארוכה.

סדאם חוסיין נתן הוראה, כי כל המדענים שישתפו פעולה עם הפקחים יחוסלו. מה שהוא מנסה לעשות זה או להשתלט - או לתקוף, אמר בוש.
סדאם חוסיין יכול להמשיך בתוכניותיו להתשלט על המזה"ת.

איום נוסף הוא הוא המידע כי סדאם חוסיין מגן על אנשי אל-קאעידה בעירק, ועוזר להם לפתח נשק, או נותן להם נשק משלו. לפני ה-11 בספטמבר העולם חשב שאפשר לרסן את סדאם חוסיין, אך זה קשה, כך בוש.

"אנחנו נעשה הכל" אמר בוש, כדי למנוע מהיום הזה לחזור (ה-11 בספטמבר).

יש האומרים שאסור לנו לפעול עד שהאיום הזה מוחשי, אבל איך נדע שכך? שואל בוש. האיום הזה יכול לפרוץ פתאום כשיהיה מאוחר מידי, מזהיר. "חשוב לא לסמוך על הריסון של סדאם חוסיין - זו לא אופציה". "הדיקטטור שאוסף את הנשק הכי מסוכן בעולם כבר השתמש בנשק הזה... וניסה נשק כזה על אלפים מאזרחים שלו".

הנשיא בוש תאר את המעשים הקשים שעושה חוסיין בעמו. בוש פנה לעם העירקי: האוייב הוא לא אנחנו... ביום שהוא וצבאו יוסרו זה יהיה היום שבו תהיו אתם חופשיים... העולם חיכה 12 שנה שעירק תתפרק מנשקה. ארה"ב לא תסבול איום עירקי. נבקש מהאו"ם להתכנס שוב ב-5 בפברואר, אם סדאם חוסיין לא יתפרק מנשקו אנחנו נביא קואליציה שתעשה זאת, הבטיח.

"הלילה יש לי מסר לנשים ולגברים, ולחיילים האמריקנים שישמרו על השלום... זה תלוי בכם, החיילים האמריקנים... אמריקה מאמינה בכם", אמר בוש בפנייתו לחיילים אשר נשלחו, ולכאלה שבדרכם למפרץ.

הטכנולוגיה אמנם השתפרה, אמר בוש, וזוהי החלטה קשה. אנחנו יודעים את המחיר של המלחמה, ואנחנו חוששים מימי אבל, אך צריך להגן על השלום. שלום חי בצילן של סכנות הוא לא שלום. אנחנו נילחם בכל הכוח אם יכפו עלינו מלחמה, אמר בוש, ואנחנו ננצח.

בעוד אנחנו והקואליציה פועלת באפגניסטן נביא למדינה זו מזון ואספקה - וחופש.

"אנחנו הולכים קדימה בביטחון בגלל שהקריאה הזאת של ההסטוריה באה לאומה הנכונה... אנחנו אומה חזקה... אנחנו משתמשים בכוח בלי כיבוש... החופש הוא הזכות של כל אדם..."

האמריקנים מאמינים בעצמם, אמר בוש, אבל לא רק בעצמם: "ש-ה' יעמוד מאחורינו וימשיך לברך אותנו" סיים בוש את נאומו.

ראוי לציין, כי המשאלים בימים האחרונים גילו, כי האמריקנים מוטרדים יותר מבעיות פנים מאשר מהבעיות במפרץ.

הדמוקרטים תומכים חלקית
הדמוקרטים תומכים במדיניותו של בוש בנוגע למלחמה נגד נשיא עירק, סדאם חוסיין, דיווח הבוקר (יום ד') ב-CNN, אך לטענתם עליו לעשות עוד על-מנת את כלכלת ארה"ב ולטפל קודם כל בבעיות ביטחון הפנים שלה.

תאריך:  29/01/2003   |   עודכן:  29/01/2003
הדר פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר שורה של הפסדים מביכים של בית"ר ירושלים, התפוטר ביום שני האחרון מאמן בית"ר, אלי כהן. מיד החלו לחישות ושמועות על מינוי מאמנים שיחליפו את כהן באימון בית"ר.
29/01/2003  |  ניצן כהן  |   חדשות
בסיכום בחירות ינואר 2003, אפשר לקבוע בוודאות, כי השמאל הישראלי הרים ידיים, לפחות לפי שעה. לאחר ספירת הקולות שהשתתפו בבחירות נראה כי נשמר הפער בין הליכוד לעבודה (בחלוקה על-פי מנדטים):
29/01/2003  |  ניצן כהן והדר פרבר  |   חדשות
בשעות אלה מתפרסמת ברחבי העולם סידרה חדשה של תוצאות מבחני ריסוק אוביקטיביים לעילא.
29/01/2003  |  עמוס באר  |   חדשות
ראש הממשלה, אריאל שרון, נשא נאום בגני התערוכה לפני פעיליו, חברי ממשלתו, תומכיו ועם ישראל. כבר בפתח דבריו ולאורך כל נאומו ציין ראש הממשלה את החשיבות לאחדות כדי להביא לניצחון האמיתי - התגברות על כל המכשולים והמשברים.
29/01/2003  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
נשיא מצרים, חוסני מובארק, אומר שקהיר מעוניינת להגביר את המגעים עם ראש הממשלה, אריאל שרון, עם הקמת הממשלה החדשה. את הדברים הוא אמר (יום ב', 27.1.03) בראיון לעיתון אל-איתיחאד, היוצא לאור באזור המפרץ הפרסי.
29/01/2003  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
אחד מפיגועי הטרור הקשים והטראומטיים בתולדות המדינה    המחבלים ריכזו את התלמידים באחת הכיתות בקומה הראשונה    היו בידיהם כ-85 תלמידים ותלמידות, שתי חובשות ושני מורים
דן מרגלית
דן מרגלית
הלוואי שתקום מפלגת ימין עם אביגדור ליברמן ונפתלי בנט וגדעון סער ויוסי כהן וד"ר יפעת שאשא-ביטון; ושיאיר גולן יראה ברכה באיחוד השמאל הציוני
איתמר לוין
איתמר לוין
שתי תביעות קטנות נגד חברות תעופה מגיעות לרשם הבכיר שרון קרן, אשר עם הכנה מצוינת, התמקדות בפרטים החשובים וסבלנות רבה מצליח להוביל לפשרות בתוך רבע שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il