סוכני הנסיעות דנים בשבועות אלו בצעדים נגד חברת התעופה אל-על, בעקבות ההחלטה שהתקבלה בצמרת ההנהלה על הקטנת עמלות הבסיס המשולמות לסוכנים על מכירת כרטיסי טיסה ל-6%, לעומת 9% עד היום. תוקף ההחלטה - מה-1 במאי.
ההחלטה התקבלה בעקבות המלצת דוח חברת מקנזי לחיסכון בהוצאות חברת אל-על ובעקבות שורה של דיונים שקיימה חברת אל-על עם התאחדות הסוכנים בשבועות האחרונים.
החשש הוא מהאפשרות שגם החברות הזרות יתאימו את גובה העמלות המשולמות לסוכני הנסיעות לרמה שנקבעה באל-על. "הדבר חמור במיוחד כשמדובר בתקופה קשה זו של מיתון ומצוקה כלכלית", אחת התגובות של גורמים בכירים בקרב סוכני הסיעות.
באל-על אמרו, כי ההחלטה טרם התקבלה. על-פי מידע שהגיע להתאחדות סוכני הנסיעות, החלה אל-על לזמן אליה מנהלי משרדי נסיעות גדולים ולציין בפניהם, כי עמלת הבסיס לסוכני הנסיעות תהיה 6%, וכי סוכנים שיעמדו ביעד המכירות שלהם כפי שנקבע בינם לבין אל-על לא ייפגעו מהשינוי במדיניות החברה, ויזכו ל-9%, וסוכנים שיעברו את סף המכירות יזכו אף לאחוזי עמלה גבוהים יותר.
תוריסטגייד מדווח, כי בכינוס של התאחדות סוכני הנסיעות בו נכח, התבקש הכתב לצאת מהאולם, זאת מחשש של הסוכנים מתגובתה של אל-על כלפי אותם הסוכנים המבקשים לנקוט בצעדים נגדה. באל-על טענו, כי בימים אלה עדיין מתקיימים דיונים בנושא גובה העמלות וכי הכוונה אינה לפגוע בסוכני הנסיעות: "הקשר עם הסוכנים הוא בהידברות רציפה עימם והוא לא מתנהל מעל גבי העיתון", כך ציין דובר אל-על.
חברות התעופה הזרות לא מבינות
בפאנל חברות התעופה הזרות עוקבים אחר ההחלטה של אל-על ונראה, כי ככל הנראה ילכו רוב החברות הזרות בעקבות אל על, כך בתוריסטגייד. בחודשים האחרונים גברה הביקורת כלפי חברות התעופה הזרות, בעיקר מצד עסקי התאחדות הסוכנים, שם פנו לממונה על ההגבלים העסקיים בטענה לעבירות על חוק ההגבלים מצידן של חברות התעופה, ובעיקר לגבי חוקיות פעילותו של הפאנל.
מנכ"ל נתיבי אוויר אוסטריין בישראל, המכהן בתפקיד יו"ר פאנל חברות התעופה הזרות, אמר כי אינו מבין מדוע פועלת התאחדות סוכני הנסיעות נגד חברות התעופה הזרות ומדוע משמיעים העומדים בראשה התבטאויות קשות כלפי החברות: "יש הרבה מקום לשיתוף פעולה בין ההתאחדות לבין חברות התעופה הזרות".
לטענה כאילו חברות התעופה הזרות מתאמות ביניהן מהלכים אמר מסר כי אין הדבר כך, וכי העבודה מתבצעת לפי תקנות ארגון התעופה העולמי.