|
גידול בחלוקת מתנות בשווי בינוני [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
רק 9% מהמעסיקים יעניקו השנה מתנה לפסח בשווי 1,000-750 ש"ח לעומת כ-14% בשנה שעברה. כך עולה (יום א', 29.3.09) מבדיקה של אתר ההשמה לעבודה JobMaster אשר בדק את נושא המתנות לפסח במקומות העבודה.
הסקרים בוצעו ב-2 מועדים שונים לפני חג הפסח: במרס 2008, טרם התפרצות המשבר הכלכלי העולמי, וסקר נוסף שנערך השנה בתחילת חודש מרס הנוכחי. בסקר השתתפו כ-1,000 מעסיקים וחברות ממגוון תחומים.
המעסיקים בשני הסקרים נשאלו לגבי שווי המתנה שיעניקו לעובדים לקראת חג הפסח: כ-5% פחות מעסיקים יעניקו, כאמור, מתנה בשווי של 1,000-750 ש"ח השנה, כלומר ירידה של כ-35% לעומת שנה שעברה.
מצד שני, כ-24% מהמעסיקים העניקו בשנת 2008 מתנה בשווי 500-200 ש"ח והשנה המספר עלה ל-31%. כלומר חלה עלייה של כ-29% בחברות שיתנו לעובדים מתנה בשווי זה.
אין שינוי באחוז המעסיקים שיעניקו מתנה בשווי של 750-500 ש"ח.
שינוי קטן חל בקרב המעסיקים שלא יעניקו מתנה כלל. רק כ-10% מהם לא יעניקו השנה מתנה כלל בהשוואה לשנה שעברה, אז הודיעו 9% כי לא יתנו לעובדיהם מתנות.
בסקרים חולקו המעסיקים לפי תחומי פעילותם וגם כאן נעשתה השוואת תוצאות של השנה לבין תוצאות של השנה שעברה. מהחברות שצימצמו את שווי המתנה בשווי 1,000-750 ש"ח, 46% נמנו על חברות ההיי-טק ו-23% מצויות בתחום הפיננסי/כלכלי. לעומתן, חברות שהגדילו את שווי המתנה של 500-200 ש"ח היו ממגוון תחומים כגון: חברות קמעונאיות, חברות תקשורת, וחברות פרטיות וכן חברות היי-טק.
שי חן, מנהל שיווק ופיתוח אסטרטגי ב-JobMaster, אומר כי המתנות של החגים נתפסות אצל הישראלים כאות הערכה ממקום העבודה שלהם ומרבית המעסיקים מודעים לחשיבותן אצל העובדים ובני משפחותיהם. על כן, לדבריו, מרבית המעסיקים משתדלים שלא לפגוע באופן משמעותי בעובדים.
"זה די ברור שעיקר הפגיעה בשווי המתנות הוא דווקא בענפים שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר מהמשבר הכלכלי והם תחום ההיי-טק ושוק ההון, ולשמחתנו, היא אינה מגמתית בתחומים נוספים", הוסיף.