|
מהפכה ירוקה יקרה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
פורסמו פרטיה של תוכנית המיסוי "הירוק", אשר תחול על כל המכוניות שיימכרו בישראל החל מה-1 באוגוסט השנה. כך הודיעו (יום ב', 8.6.09) שר האוצר, יובל שטייניץ, והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן.
החלק הארי בתוכנית החדשה כולל עלייה חדה של 17% במס הקנייה על רכישת רכב חדש. עלות המס על רכב חדש תעמוד על שיעור של 92%, לעומת כ-75% כיום. מדובר בשיעור המס אשר היה נהוג לפני תחילתה של הרפורמה להורדת מס הקנייה, לפני כ-5 שנים.
במקביל ל"מקל", התוכנית מציגה גם "גזר", לפיו יוענקו תמריצי מס למכוניות שפליטת המזהמים שלהן נמוכה.
מן הפרטים עולה, כי כל המכוניות שיימכרו החל מתחילת הרפורמה ידורגו על-פי 15 קבוצות זיהום אוויר. השיבוץ לכל קבוצה ייעשה ביחס לנתוני פליטת המזהמים של כל מכונית כפי שהם הוצהרו על-ידי יצרן הרכב. הזיכוי המקסימלי שיינתן יהיה בגובה של 15,000 ש"ח לכלי רכב ברמת הזיהום הנמוכה ביותר. מנגד, רכבי יוקרה ורכבי שטח, הנחשבים למזהמים גדולים באופן יחסי, עשויים להתייקר בעד עשרות אלפי שקלים. לא ברורה ההנחה המשמעותית, אם בכלל, שתינתן לרכבים "ירוקים", לאחר שקלול ההנחה העתידית, לעומת מחיריהם כיום.
חישוב הציון הירוק יבוצע לפי שקלול נתוני פליטות המזהמים מחמישה סוגים שונים אשר גורמים לנזקים סביבתיים ובריאותיים. סוגי הפליטות הנכללים בחישוב הציון הירוק הם תחמוצות חנקן, פחמן חד-חמצני, פחמימנים, חלקיקים ופחמן דו-חמצני.
על-פי תוכנית האוצר, תבוטל גם שיטת קבוצות שווי השימוש בינואר הקרוב ובמקומה תונהג שיטת חישוב שווי שימוש לינארית. שיעורי זקיפת שווי השימוש החודשי ממחיר המחירון של הרכב יעמדו על 2.35% בשנת המס 2010 ועל 2.75% בשנת המס 2011 ואילך. באוצר אומרים כי זקיפת השווי יכולה להיות גבוהה, נמוכה או זהה לזו שנקבעה לשנים 2011-2010 בשיטה הקיימת, והדבר תלוי במחיר הרכב לצרכן סופי.