|
ביטול שירות תוך שבועיים, גם לאחר הפעלתו [צילום: AP]
|
|
|
|
|
בשורה לצרכנים? בין התיקונים שמציע משרד התמ"ת לחוק הגנת הצרכן אשר יידונו מחר (ד', 10.6.09) בוועדת הכלכלה בקריאה שנייה ושלישית, נמצאים ביטול עסקה לרכישת שירות מתמשך תוך 14 יום, קביעת הוראות לגודל האותיות הקטנות לפרסומות באמצעי התקשורת, והארכת הזמן בו יוכל צרכן לבטל עסקה כתוצאה מהטעיה או מניצול מצוקה.
כיום בעסקות מכר מרחוק לקבלת שירותים למיניהם (כמו חיבור לאינטרנט), נכבלים הצרכנים לעסקות שירות מתמשכות בלי שניתנה להם אפשרות לבטל את העסקה רק בגלל שהוחל מיד במתן השירות. בנוסף, לא תמיד מקבלים הצרכנים את פירוט תנאי העסקה טרם קבלת השירות ואינם מודעים לזכותם לבטלה. צרכנים רבים מוטרדים מחוסר האפשרות לבטל עסקות אלה ולפיכך, אומרים בתמ"ת כי יש צורך בתיקון החוק באופן שהצרכן יוכל לבטל עסקת מכר מרחוק תוך 14 יום מקשירת העסקה או מקבלת מסמך בכתב על פרטי העסקה, אף אם הוחל במתן השירות. בנושא זה אומרת סגנית שר התמ"ת, אורית נוקד, כי "חלק ניכר מהעסקות שמבצעים הצרכנים כיום הינן בתחום שרותי וספקי האינטרנט ולכן, הגיע הזמן שתוקנה לצרכנים זכות ביטול אמיתית על-מנת שלא יהיו תלויים בחסדיה של חברה זו או אחרת".
באשר לגודל האותיות בפרסומים, קיים סעיף בחוק הגנת הצרכן המסמיך את שר התמ"ת לקבוע הוראות באשר לגודל אותיות ואופן כתיבתן בחוזה אחיד, הקובעות הוראות מדויקות. אולם, החוק אינו נותן את דעתו לגבי פרסומות בשלטי חוצות, עיתונים וטלוויזיה אשר מכילות סייגים, הכתובים לא פעם באותיות זעירות עד כדי כך שלעיתים בלתי אפשרי להבין את משמעותן. על-מנת למנוע הסתרת פרטים מהותיים לעסקה מפני הצרכן, מבקש התמ"ת בתיקון לחוק להרחיב את הסמכת השר, כך שניתן יהיה לקבוע הוראות באשר לגודל אותיות ואופן הכתיבה של אותם סייגים המופיעים בפרסומות ובכל מידע המיועד לצרכן.
סוף להטעיה ולניצול
התמ"ת בוחן גם את הרחבת סעיף 32 לחוק הגנת הצרכן, כדי שיאפשר ביטול עסקה הן של רכישת נכס והן בעסקה למתן שירות, שנקשרה עקב הטעיה או ניצול מצוקה. חוק הגנת הצרכן כיום מעניק לצרכן זכות לבטל עסקה לרכישת נכס אשר לגביה נעשתה הטעיה או ניצול מצוקה, אולם החוק אינו מאפשר לצרכן לבטל עסקה מאותו טעם, בה רכש שירות (כגון אינטרנט, סלולר, שרותי רפואה דחופה וכדומה).
תיקון מהותי נוסף לאותו סעיף הוא מתן אפשרות לצרכן לבטל את אותה עסקה תוך זמן סביר מהיום שבו נודע לצרכן על ההטעיה או על ניצול המצוקה וזאת במקום נוסח החוק הקיים, המעניק זכות ביטול רק בתוך שבועיים בלבד וכן מיום עשיית העסקה. משום שהטעיה או ניצול מצוקה מתגלים בדרך כלל בשלב מאוחר יותר ובאופן שאינו תלוי במועד עשיית העסקה, יש צורך בתיקון הסעיף, אומרת סגנית שר התמ"ת.
"לצערי, שיטות השיווק הפכו במקרים לא מעטים לאגרסיביות ומטעות", מספרת נוקד. "מאות אלפי צרכנים, בהם קשישים, ילדים ואוכלוסיות חלשות, מנוצלים, לפעמים בתדירות מבהילה, לעשיית רווחים קלים תוך עושק נוראי. תיקוני החוק הללו הם התחלה של התמודדות נחושה וממוקדת יותר לחיסול התופעה הזו".
לדבריה, משרד התמ"ת יפעל לתיקון סעיף העונשין בחוק, כך שניתן יהיה להגיש כתבי אישום גם על הפרת הכללים הנוגעים לדרכי שיווק המכוונות לקטינים, כגון דוכנים ליד בית הספר, בנוסף לפרסומות המכוונות לקטינים.