"התבנית לבניית מגדלי מגורים בכיכר המדינה בתל אביב אושרה לפני 20 שנה, אך בגלל סחבת אין-סופית, אי-אפשר לבנות עד היום". כך אמר (יום ה', 11.6.09) עו"ד צבי שוב, מומחה לדיני מקרקעין. הוא דיבר ביום עיון, שנערך בתל אביב בטעם משרדו, בשיתוף פעולה עם משרד עורכי הדין הלפרן.
לדברי שוב, תוכניות הבנייה של כיכר המדינה אושרו ב-1969, וכללו את בניית הבניינים במעגל החיצוני, ואת בניית המגדלים במרכז הכיכר.
"האישורים שניתנו אז קבעו, שיש להסביר את הבעלות על מרכז הכיכר, הנמצאת בידי עשרות בעלים, תוך שלש שנים, בשיטת איחוד וחלוקה. אבל עד היום אי-אפשר לבנות", ציין.
עו"ד שוב תיאר את הסחבת האין-סופית: "הליכי האיחוד והחלוקה נמשכו עוד ועוד. ב-1980 אישרה העירייה תוכנית חדשה, שלפיה יהיה מרכז הכיכר שטח ציבורי פתוח. התוכנית לא פורסמה למתן תוקף, כי בעלי המגרשים איימו בתביעות פיצויים ענקיות, שר הפנים אמר שאין כסף, והתוכנית הוקפאה.
בשנת 1992 החלו להכין תוכנית חדשה, שאושרה ב-2000. בעלי הקרקע תבעו פיצויים בבית המשפט המחוזי, ונדחו. הם פנו לבית המשפט העליון, שהורה להחזיר את הדיון למחוזי. שם דנו בנושא פעם שניה, ושוב נפסק שלא לשלם פיצויים, "כי לא הוכיחו נזק כספי". הליכי האיחוד והחלוקה נסחבים, ועד היום אי-אפשר לבנות".
בינתיים - קבע עו"ד שוב - נגרמים לעשרות בעלי הקרקע נזקים כספיים כבדים. הוא אמר כי בבתי המשפט מקובל, לפסוק במקרים כאלו פיצויים בגובה 6% לשנה משוויו של המגרש. היות שמדובר בסחבת של 40 שנה, מגיעים לבעלי הקרקע פיצויים גבוהים מאוד [פי שניים וחצי מערכה הריאלי של הקרקע, א.ל.].
עו"ד שוב ציין שורת מקרים ותביעות משפטיות, שבהם נקטו העיריות סחבת של שנים במתן אישורים והתרי בנייה. הוא אמר כי היזמים חוששים להגיש תביעות נגד העיריות, משום שהם חוששים שהדבר יזיק להם בעתיד בקשריהם עם העיריות.
שוב: "יש לנקוט בסנצקיות חוקיות נגד העיריות, בכל מקרה של סחבת לא מוצדקת. לדוגמה, להפחית את היטל ההשבחה שהעירייה מקבלת מהיזם. בנוסף, יש לחייב במתן פיצוי ריאלי כל מי שמגיש התנגדות קנטרנית ובלתי עניינית לתוכניות בנייה".
מבני גזית מחכה 7 שנים אתר News1 הביא באחרונה כמה דוגמאות לסחבת של שנים במתן היתרי ואישורי בנייה:
- חברות פז ומבני גזית מחכות 7 שנים, מאז 2002, לקבלת היתר לבניית בניין משרדים בדרך נמיר בתל אביב.
- היזם אורי דורי מחכה גם הוא 7 שנים לאישור לבניית 74 דירות בצומת הפיל, אחרי שרכש את המגרש כבר בשנת 2002.
- סקר שערכה חברת הדלק פז, ושהועבר לפני זמן קצר למינהל מקרקעי ישראל, מגלה כי יזם זקוק ל-8 שנים כדי לקבל אישור לבניית תחנת דלק. זאת, מבלי להביא בחשבון את הזמן הדרוש לאירגון המשקיעים והליווי הבנקאי.