|
אריאלה שמידע-דורון (שנייה משמאל) וראשי המלונאות בעיר [צילום: גיא אסיג]
|
|
|
|
|
התאחדות המלונות בירושלים מסרה (יום ב', 22.6.09) כי מינואר 2009 חלה ירידה של כ-31% במספר הלינות של תיירים בבתי מלון בירושלים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לדבריה, מדובר בהפסד כספי של כ-31 מיליון ש"ח.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הפדיון מתיירים ירד בכ-15.5% בתקופה זו והוא מסתכם בכ-186 מיליון ש"י, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בה הפדיון הסתכם בכ-217 מיליון ש"ח.
אריאלה שמידע-דורון, יו"ר התאחדות בתי המלון בירושלים, אמרה כי במידה והממשלה תכריז על תשלום מע"מ על ענף המלונאות תיתכן ירידה נוספת של למעלה מ-30% במספר הלינות בבתי מלון בירושלים, כמו גם פיטורים של כ-600 עובדים מתוך 4,500 עובדים העובדים בענף בעיר.
"לצערי הרב בתקופת המשבר הכלכלי בעולם ממשלות מנסות למצוא פתרונות ולעודד את ענף התיירות והמלונאות על-מנת לשרוד את התקופה ולהביא תיירים, אך ממשלת ישראל פועלת בצורה הפוכה", קבלה שמידע-דורון. "במקום לעודד את ענף התיירות היא מוצאת לנכון להטיל מע"מ בגובה 16.5%, דבר שיכול להביא לסתימת הגולל על ענף התיירות בעיר".
המדינה מסייעת בתמריצים לרשות הפלשתינית
ראשי ההתאחדות מציינים שלדעתם האבסורד הגדול ביותר הוא שמשרד התיירות חתם הסכמי שיווק וסיוע עם סוכני תיירות רבים מחו"ל, הסכמים שבפועל יסייעו לשווק ולתגבר את התיירות ברשות הפלשתינית בכלל ובעיר בית לחם בפרט, וזאת במקום להפנות משאבים לעידוד התיירות בישראל ובירושלים.
"המדינה מסייעת בתמריצים להבאת תיירים לרשות הפלשתינית. המלונות בירושלים לא מסוגלים לעמוד בתחרות עם בתי המלון בבית לחם, שם המחיר ללילה על בסיס חצי פנסיון נע בין 18 ל-22 דולר", הם אומרים.
לדבריהם, המלונאים הירושלמים מחוייבים לעובדים ע"פ הסכם עבודה קיבוצי לתנאים סוציאליים, הטבות, העסקת משגיחים צמודים, החזקת שומרים עם נשק באמצעות חברות שמירה חיצוניות 24 שעות ביממה, התחייבות לרכישת חומרי גלם ומצרכי מזון מספקים מסודרים ומאושרים ע"י הרבנות בלבד, תשלומי ארנונה בסכומים גבוהים ביותר והוצאות רבות אחרות, ועל כן הם לא יכולים לעמוד בתחרות מול עלויות התפעול של בתי המלון ברשות הפלשתינית.
ראשי ההתאחדות קראו להקצות כ-50 מיליון דולר לקמפיין פרסום עולמי להבאת תיירות לעיר ירושלים, אשר כיום מגיעים אליה בפועל פחות תיירים מאשר לקפריסין. לשם ההשוואה, הם אומרים, לקפריסין מגיעים כ-6 מיליון תיירים מדי שנה ולישראל כולה מגיעים כ-2.9 מיליון. זאת, מבלי להשוות את ירושלים לבירות אחרות בעולם כמו פריז, בה מבקרים מדי שנה כ-40 מיליון תיירים.
בימים אלה רשות התיירות בעיריית ירושלים, בשיתוף התאחדות בתי המלון, יצאו בקמפיין קיץ בהשקעה של מיליון שקלים לעידוד תיירות פנים בירושלים, תחת הסיסמא "באת ליום אחד - כאילו לא באת", במסגרתו מלונות ירושלים יציעו מבצעים שונים כגון לילה שני ב-50% הנחה, או לילה שלישי חינם, כניסות לאתרי אטרקציות בעיר במחירים מוזלים והטבות שונות במלונות.