|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

סוף לכלובי התרנגולות הצפופים

הכפלה בגודל השטח לכל תרנגולת מטילה

משרד החקלאות גיבש את מבנה לולי התרנגולות שיבנו במסגרת הרפורמה הבשורה: ישראל מתאימה עצמה לתקן האירופי, המחמיר ביותר שקיים כיום בנושא רווחת מטילות, הנותן איזון נכון בין הדרישות הווטרינריות להתאמה לדרישות רווחת בעלי חיים והסביבה
20/07/2009  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
יותר מרחב לכל אחת [צילום: AP]

רקע - מה קורה בעולם?
מעבודת הצוות, קבלת מידע ממשרדי חקלאות ומארגונים למען בעלי חיים בעולם ומתוך סיור מקצועי שנערך באירופה נלמד, כי במרבית מדינות העולם המערבי מייצרים ביצים באמצעות לולי סוללה (בכלובים) וכך ימשיכו לעשות גם בעתיד.
באירופה, בשנת 1999 פורסמה דירקטיבה שקבע האיחוד האירופי על פיה בשנת 2003 הוגדלו כלובי הסוללה לשטח שיאפשר מרחב של 550 סמ"ר למטילה לפחות ובשנת 2012 הם יוגדלו שנית לשטח שיאפשר מרחב של 750 סמ"ר למטילה לפחות, במבנה הכולל כלובים מועשרים (מרוהטים).
שוויץ, שהיא כאמור המדינה היחידה באירופה בה אין לולי סוללה, נאלצת לייבא עשרות אחוזים מהביצים המשווקות בתחומה במחיר מאוד גבוה. דפנה – הייתי דווקא מפרטת בשקלים מחיר של ביצה שוויצרית.
הצפי הוא שבשנת 2012, רק כ-10% מהביצים שישווקו בעולם צפויות להגיע מלולי חופש, ו-90% יגיעו מלולי סוללה.
ברבות ממדינות האיחוד האירופי נמנעים מגדלי מטילות רבים משדרוג לוליהם והתאמתם לדרישות החדשות בגלל קשיים כלכליים. למרות פרסום הדירקטיבה ב-1999, ותקופת המעבר הארוכה שנקבעה (עד ראשית 2012) מגדלים רבים בעיקר בארצות דרום אירופה, לא ביצעו את השינויים הנדרשים בשלב זה. – דפנה קטע זה חשוב יותר וכדאי להכניסו לדעתי לגוף הידיעה, ליד הדירקטיבה האירופית, שלא יחשבו שזה אכן מתקיים.
בארה"ב, קליפורניה היא המדינה היחידה שקידמה חקיקה בנושא הגבלת על המרווח להחזקת מטילות. במשאל עם שנערך בנובמבר האחרון עברה ההצעה (שעדיין צריכה לעבור בחקיקה) כי החל משנת 2015 יוטלו מגבלות על לולים המרווח המינימלי למטילה. ההחלטה אינה אוסרת גידול בלולי סוללה. עבודת מחקר שנערכה באוניברסיטת קליפורניה חוזה כי עקב ההחלטה במשאל עם ייצור ביצי מאכל בשנת 2015 יעבור מקליפורניה למדינות השכנות בארה"ב, בהן אין חקיקה בנושא, וכך למעשה בארה"ב מתבטל השיקול של רווחת המטילות מול עלויות וערך תזונתי.

צוות מקצועי במשרד החקלאות ממליץ להגדיל משמעותית של גודל התא של תרנגולות מטילות לטובת שיפור רווחתן, מ-350 סמ"ר למטילה הנהוגים כיום לגודל של לפחות 550 סמ"ר, שגם יאפשרו הגדלה נוספת ל-750 סמ"ר למטילה בעתיד, כפי שיהיה נהוג באירופה החל משנת 2012.

מסקנות הצוות לבחינת רווחת המטילות במסגרת הרפורמה בלול סיים את עבודתו, והגיש את מסקנותיו למנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, שהחליט לאמצן.

רובו ככולו של יצור ביצי המאכל בישראל נעשה בלולים מיושנים בני עשרות שנים, אשר מתקשים לעמוד בדרישות הווטרינריות של היום, דבר שהצריך את תחילת העבודה של הצוות המקצועי לבחינת רווחת המטילות. הממשלה החליטה בשנת 2007 על ביצוע רפורמה מקיפה בענף לולי ההטלה, שמטרתה התייעלות בממשק הייצור והשיווק בענף ההטלה תוך הסדרת תשתית הייצור של הענף בהיבטים של הגנת הסביבה, בטיחות ביולוגית ורווחת בעלי חיים בסטנדרטים המחמירים ביותר.

סכנה למחלת עופות ולזיהום סביבתי

בעשור האחרון התפתחה מודעות למניעת מחלות עופות, שחלקן עלול לעבור מבעלי חיים לבני האדם, וקיים אינטרס ציבורי דחוף וחיוני בקידום הרפורמה, וביישומה בשטח בהקדם האפשרי, בעיקר מן השיקול של שיפור רמת הבטיחות הביולוגית של הלולים. זרז נוסף לרפורמה הינו סביבתי, בתום ביצוע הרפורמה לא יהוו עוד הלולים הישנים, בתוך היישובים, מטרדי רעש, אבק, ריחות, מזיקים וכדומה. וכן לא תהיה אפשרות לזיהום הקרקע מחלחול זבל עופות. בנוסף, כל שאריות האסבסט מהן בנויים עיקר הלולים הישנים, יפונו.

במסגרת העברת הלולים, עבודת הצוות התמקדה בבחינת האפשרות לשפר את רווחת העופות בלולים החדשים, בלא לפגוע במכלול הצרכים הסוציו-אקונומיים הנוגעים לעניין, ובכלל זה המשך אספקה סדירה של מוצר מזון בסיסי לכל האוכלוסיה, מניעת הפצת מחלות באדם ובעופות וזמינות שטחים להקמת לולים חדשים.

עבודת הצוות ארכה כשישה חודשים. הצוות נפגש עם גורמים שונים מכל הקשת הרלוונטית, בחן את כל ההיבטים הרלוונטיים וחלק מחבריו ביצעו סיור מקיף באירופה ללימוד הנושא. בפני הצוות נסקרו מחקרים ותצפיות לגבי כל אחת מחלופות הגידול השונות.

עבודת הצוות בחנה את כל ממשקי הגידול למטילות הקיימים כיום בעולם. עיקרו של הבידול הינו בין לולי סוללות, קונבנציונאליים ומועשרים (מרוהטים), לבין גידול על הרצפה (שכבות במפלס אחד או יותר). במסגרת בחינת שיטות הגידול הקיימות בעולם, נבדקו הגורמים המשפיעים על רווחת המטילות בכל אחת מהשיטות; ההשלכות של שיטות גידול שונות על איכות וטיב הביצה המגיעה לצרכן; בריאות ורווחת להקות התרנגולות; מחיר הביצה לצרכן כפועל יוצא של עלות ייצורה; הצורך להבטיח אספקה רציפה של ביצים, שהן מוצר יסוד, לכלל הציבור; היקף ההשקעה הנדרשת ויכולת החקלאים לעמוד בה; היבטי שימוש בשטח והגנת הסביבה ממפגעים שונים וההנחיות המאסדרות באיחוד האירופי ובמדינות מערביות אחרות.

מהפרסומים ומהמחקרים עולה כי רווחת המטילות הינה נושא מורכב וקשה למדידה וכימות, בהעדר מדדים פיסיולוגיים קבועים ומוסכמים המבטאים רווחה או היעדרה. עוד התגלה במהלך העבודה, כי אין הסכמה בין חוקרים בעולם לגבי הגורמים השונים שנמצאו כדי להעריך רווחת בעלי חיים, בעיקר עקב הקשיים בכימות אוביקטיבי ובפירוש התוצאות והקשרן. בחינה מעמיקה של הנושא מעלה כי כיום ההתייחסות לרווחת המטילות, בפרסומים המדעיים כמו גם בתפישה הציבורית, מבוססת על ערכים ועמדות, ותלויה בעיני המתבונן ובנטייה של אוהבי בעלי חיים להאנשה.

בכל המחקרים נמצא שבלולים נטולי כלובים רמת התמותה עולה לעומת לולי כלובים, בעיקר בגלל קניבליזם ותחלואה. ההבדל בין המחקרים השונים הינו בשיעור הפער בתחלואה. בהיבט של בריאות העוף, לאור כל המחקרים, יש עדיפות חד-משמעית ללולי כלובים לעומת לולים ללא כלובים. מאחר ששיעור התמותה והתחלואה בלהקות בלולים נטולי כלובים גבוה יותר, על-מנת להגיע לאותה כמות מיוצרת בלולים נטולי כלובים יש להחזיק יותר מטילות, מאשר בלולי כלובים. המשמעות - יותר עלויות ויותר תפיסת שטחים פתוחים, והתוצאה מכך היא מחיר גבוה יותר לביצה, שהיא מזון חיוני בסיסי, זול וזמין לאוכלוסיה.

זאת ועוד, המבנה הנוכחי של שלוחת ההטלה מקשה מאוד על התמודדות עם התפרצות פוטנציאלית של מחלת שפעת העופות (ומחלות אחרות), במיוחד באזור הגליל, בו מרוכז כ-65% מגידול הביצים. להתפרצות מחלה זו עשויות להיות השלכות חמורות על בריאות הציבור.

ניקיון הביצים

מרבית המחקרים מצביעים על כך כי ניקיונה של ביצה למאכל תלוי בשיטת הגידול. מעבר ללולים נטולי כלובים גורר עליה ברמת זיהום הביצים, העשוי להגיע לציבור ולסכנו. כאשר העופות אינם בכלובים, אין שליטה על מקום הטלת הביצה, וזה יכול לפגוע בסטריליות הקיימת בלולים מודרניים עם כלובים.

היבט נוסף שנלקח בחשבון בעבודת הוועדה הוא ההיבט הסביבתי וגודל השטח שיתפסו הלולים והשפעתם על הנוף הגלילי. השטח הנדרש תלוי בשיטת הגידול שתיושם. גידול בכלובים מאפשר החזקת מספר קומות, דבר המוריד באופן משמעותי את השטח הנדרש לעומת גידול בממשקים נטולי כלובים. בלולי אסם, נדרש שטח של כ-1,111 סמ"ר למטילה, ובלולי חופש תוספת חצר בשטח 3,333 סמ"ר למטילה. מובן שבמקרה כזה לא ניתן יהיה למצוא שטחים מתאימים לבניית הלולים בצפון.

על-פי החומר שנאסף, ועל-פי מדדי יצרנות, הגיע הצוות למסקנה כי המרווח למטילה הנהוג היום בארץ כ-350 סמ"ר למטילה, איננו הולם את הצרכים של המטילה.

לאור כל השיקולים לעיל, לאור ההבנה כי אין שיטת גידול החפה מחסרונות, שיקלל הצוות את הפרמטרים השונים: רווחת העוף, סביבה ופגיעה בנוף, שיקולים בריאותיים-וטרינריים של בריאות העוף והביצה והשלכותיהם על בריאות הצרכנים, חישובי עלות ומחיר לצרכן. הצוות המליץ כי השטח המינימלי שיעמוד לרשות מטילה בלולי כלובים, שייבנו במסגרת הרפורמה, לא יפחת מ-550 סמ"ר למטילה (כפי שנקבע באירופה) וכי משרד החקלאות יקדם חקיקה שתסדיר הנושא בעתיד בכל לולי המטילות בישראל.

במסגרת הרפורמה, תתנה המדינה את תמיכתה בהקמת מבני הלולים החדשים בכאלה אשר יתאימו לשטח של 750 סמ"ר למטילה (בהתאם למספר המטילות שיגודלו בכל לול), כאשר בשלב זה, תאי ההטלה בתוך הלולים ייבנו בשטח של 550 סמ"ר למטילה. מגמה זו תואמת את הדירקטיבה האירופית, אשר מאפשרת כיום (עד שנת 2012) גידול מטילות בכלובי סוללה בשטח של 550 סמ"ר למטילה. החל משנת 2012 השטח למטילה באירופה, בלולי סוללה מועשרים יהיה 750 סמ"ר למטילה. במסגרת בניית הלולים החדשים בתוכנית הרפורמה בארץ, ייבנו תשתיות שניתן יהיה להרחיבן לשטח של 750 סמ"ר למטילה, כדי להיות ערוכים לאפשרות של הרחבה עתידית, וכדי שלא יידרשו בעתיד השקעות כפולות בתשתית חדשה. כלומר, גודל אזורי הגידול והכנת התשתית הקרקעית, וכן מעטפת מבני הלולים יהיו בגודל המתאים לקלוט שינויים אפשריים עתידיים, באופן זה תאופשר בעתיד הכנסת אבזור, מודולים נוספים והסרת מחיצות, באופן שיתאפשר לאכלס באותו מבנה אותו מספר מטילות במרווח של 750 סמ"ר למטילה.

הצוות מניח שההשקעה שתידרש כדי לאפשר הגדלת המרווח למטילה ל-550 סמ"ר והייקור בעלות הביצה שינבע מכך יהיו קטנים ביחס לשיפור רווחת המטילה. אימוץ המלצות הצוות יביא בלוח זמנים קצר לשיפור מהותי בהיבט רווחת המטילות: בתוך תקופה קצרה יגדל השטח לכל מטילה מ-350 סמ"ר ל-550 סמ"ר. בשלב שני, במקביל ללקחים ומסקנות ממחקרים בארץ ובעולם, יתאפשר להגדיל את הכלובים לשטח של 750 סמ"ר.

הצוות ממליץ להמשיך ולעקוב אחר המחקר והפיתוח הנערכים בארצות השונות בתחומים שנסקרו, וכן לעודד ולהרחיב את המשך המחקרים הנוגעים לרווחת העוף ושיפורה בתנאים הייחודיים לארץ. מעקב ולימוד אלה יאפשרו לבחון שוב את שיטות הגידול האופטימליות בעוד מספר שנים.

הצוות סבור כי יש לכונן שקיפות מלאה כלפי הצרכן לגבי שיטת הגידול בה הוטלו הביצים שברצונו לרכוש. באופן זה לצרכן תמשיך להיות זכות בחירה בין המוצר הבסיסי הזול והבטוח של ביצים מפוקחות ובדוקות בלולי כלובים רגילים, לבין ביצים יקרות יותר מכלובים מועשרים או מלולי חופש. כך יקבע ציבור הצרכנים באופן מעשי את קצב המעבר לסוגי הלולים השונים, בדומה לתהליכים המתרחשים באירופה. כלומר, אופן הגידול ייקבע על-ידי הביקוש של הצרכנים.

יש לציין, כי אכילת ביצים כיום הינה מומלצת ביותר על-ידי כל רשות הבריאות, ואף מומלץ לצרוך לפחות ביצה ליום, במיוחד לילדים ומבוגרים. הביצה נחשבת ל"בנק" של ערכים תזונתיים חיוניים. העלאת המחיר עלולה לגרום נזקים בריאותיים שקשה כיום לשער, כי לביצה אין תחליף זול ובריא דומה.

לדברי מנכ"ל המשרד, יוסי ישי: "ההשקעה הנוספת הנדרשת מהחקלאים, במקביל להשקעות המדינה, במעבר מהמצב הקיים של כ-350 סמ"ר לתנאים אידיאליים לעופות עלול לגרור "הצבעה ברגליים" של המגדלים והימנעות מהצטרפות לרפורמה, ולאור זאת יביא לקיבוע המצב הקיים של שטח של כ-350 סמ"ר למטילה בלולים מיושנים רבים. שטח של 550 סמ"ר למטילה הינו פשרה ריאלית בין שיפור רווחת המטילה לבין סבירות ברמת ההשקעה. זהו גם השטח המותר לגידול על-פי הדירקטיבה האירופית בתקופת המעבר עד שנת 2012".
דוח הצוות המקצועי לבחינת רווחת המטילות במסגרת הרפורמה בלול

תאריך:  20/07/2009   |   עודכן:  20/07/2009
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכפלה בגודל השטח לכל תרנגולת מטילה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איילה
20/07/09 10:06
2
מומחה ריחות
20/07/09 11:02
3
רק לולי חופש
20/07/09 14:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחמד אלסייד הגיש ערעור לבית משפט המחוזי בתל אביב על החלטת בית המשפט לתעבורה בעיר מיום: 7.6.09 שדחתה את בקשתו לבטל פסק דין שניתן בהיעדרו ביום: 6.5.09. המערער הורשע בהיעדרו בעבירה של נהיגה ללא זהירות, והוטלו עליו העונשים הבאים: פסילת רישיון נהיגה למשך שלושה חודשים, פסילה על תנאי למשך חמישה חודשים לתקופה של שלוש שנים, וקנס בסך של 1,200 שקל.
20/07/2009  |  איריס פרחי  |   חדשות
אולג קרליג תבע את חברת אביב מוצרי גן בע"מ בבית משפט לתביעות קטנות בירושלים בסכום של 5,965 שקל לאחר שלא היה מרוצה מפרגולה שרכש מהחברה.
20/07/2009  |  איריס פרחי  |   חדשות
סימה מורלי תבעה את סימה בן אבו בבית משפט לתביעות קטנות בירושלים לאחר שהתגלעה ביניהן מחלוקת בעניין שכירות. מכתב התביעה עלה שמורלי השכירה לבן אבו דירה לתקופה של שנה ומקץ כחודשיים וחצי, ביום 18.12.08, התעורר ויכוח בין השתיים ובסופו דרשה מורלי מבן אבו לפנות את הדירה תוך חודש.
20/07/2009  |  איריס פרחי  |   חדשות
בג"צ דחה (יום א', 19.7.09) עתירה של הוועד למניעת הרס עתיקות ופעיל למען ירושלים אריה קינג, למנוע גלישה לא חוקית של בית הקברות המוסלמי באזור "קרן העופל", בסמוך לחומה המזרחית של הר הבית. כמו-כן דחו את הבקשה להורות על פינוי והריסת קברים שנבנו במתחם באופן לא חוקי. עם זאת, חייבו את השופטים לשלם לעותרים את הוצאות העתירה.
19/07/2009  |  רותי אברהם  |   חדשות
הצלחה למבצע המיוחד לאיתור נהגים הנוהגים בפסילה. כ-2,000 נהגים כבר הפקידו את רשיונם שנפסל במשרד הרישוי בשבוע הראשון של מבצע "קיץ חם", בעקבות מכתבי אזהרה והודעות טלפוניות שנשלחו על-ידי משרד התחבורה.
19/07/2009  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il