|
משלמים יותר [צילום: אתר משרד התחבורה]
|
|
|
|
|
מוניות השירות משלמות את פרמיית ביטוח החובה הגבוהה ביותר בישראל. כך עולה מבדיקת News1. המוניות, 2,400 מספרן, משלמות פרמיה של 10,900 עד 11,800 שקל לשנה, לעומת כ-1,500 שקל שמשלם רכב פרטי. יתר על כן, הפרמיה שמשלמת מונית השירות גבוהה ב-59% עד 126% מהפרמיה שמשלמים מיניבוסים ואוטובוסים קטנים.
יושב-ראש ארגון נהגי מוניות השירות, שמעון דהרי, אמר ל-News1: "זוהי שערוריה! אין שום הצדקה לגבות ממונית, המובילה בין 7 ל-10 נוסעים, פרמיה כפולה מזו שמשלמים מיניבוסים ואוטובוסים זעירים, המסיעים 16 עד 20 נוסעים!". דהרי הוא גם בעליה של חברת מוניות ראשון לציון, אחת הגדולות בענף. לדבריו, אין למוניות שירות יותר תאונות עם נפגעים מאשר לאוטובוסים ומיניבוסים.
הארגון פנה באחרונה לפיקוח על הביטוח ודרש לפעול להוזלת הפרמיה. לשכת המפקח השיבה, כי הנושא ייבדק על-ידי חברת הייעוץ ISO, שהיא מרכזת מאגר המידע, המשמש בסיס לקביעת תעריפי ביטוח החובה.
ארגון נהגי מוניות השירות העביר ל-News1 טבלה, שממנה עולה כי 7 חברות ביטוח פעילות בביטוח סוגי רכב אלו. על-פי הטבלה, הפער הקטן ביותר הוא בחברת שירביט, הגובה ממונית 11,100 שקל, לעומת כ-7,000 שקל במיניבוס ואוטובוס קטן, כלומר, הפרמיה במונית שירות יקרה ב-59% לעומת מיניבוס. הפער הגדול ביותר הוא בחברת מגדל, הגובה ממונית 11,600 שקל, שהם 126% יותר מהפרמיה של מיניבוס, העומדת על 5,130 שקל.
הכשרת הישוב ביטוח גובה את הפרמיה הזולה ביותר ממונית שירות, 10,900 שקל לשנה. חברת אילון גובה את הפרמיה היקרה ביותר, 11,800 שקל. גם חברות הראל, הפניקס וכלל ביטוח מוכרות פוליסות ביטוח חובה לסוגי כלי הרכב שהוזכרו. כמה חברות, ובהן מנורה ואליהו, אינן פעילות בענף זה.
מקורות בענף אמרו בתגובה: "הפרמיה נקבעת על-ידי ISO על-פי מספר תאונות הדרכים שבהן מעורב כל סוג רכב. כל חברת ביטוח בודקת, בנוסף, את הנתונים שלה. כפי שניתן לראות מן הנתונים, הגיעו כל 7 החברות למסקנה, שמספר התאונות במוניות שירות מצדיק פרמיה גבוהה, והפער בין החברות השונות הוא באחוזים בודדים. עם זאת, נהיה מוכנים לקבל כל קביעה של ISO, אם תהיה בדיקה מחודשת של הנושא".