|
מעדיפים תוצרת מקומית [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בסוף העשור הנוכחי מעניק הצרכן הישראלי לתוצרת ישראלית "כחול-לבן" ציונים גבוהים באיכות יחסית למוצרים מתוצרת חוץ המתייחסים הן לנושא איכות המוצר ומחיריו התחרותיים. כ-72% מהצרכנים טענו כי מוצרים תוצרת הארץ שווים באיכותם או טובים יותר ממוצרים מתוצרת חוץ, כ-80% סברו כי הם שווים או מותאמים יותר לטעם ולמזג האוויר הישראלי וכ-74% הגדירו את המוצרים כשווים או כבריאים יותר ממוצרים מתוצרת חוץ.
כך עולה (יום א', 30.8.09) מניתוח הממצאים של סקר מקיף שערך לאחרונה מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בקרב כ-1,200 צרכנים ישראלים ותיקים, עולים מחבר העמים וערבים ישראלים, במטרה לבחון את האפשרות להרחבת קניית "כחול-לבן".
ממצאים נוספים מן הסקר הראו כי 42% מהצרכנים הישראלים דיווחו כי מוצרים "כחול-לבן" מהווים, תמיד או לעיתים קרובות, שיקול בעת קנייה. מנגד, 35% לא ייחסו לכך חשיבות. 62% ציינו כי העדיפו, בקניות שערכו לאחרונה, דווקא מוצרים מתוצרת הארץ.
המשתנים המובילים בהחלטות הקנייה של הצרכנים הישראלים הינם מחיר ואיכות המוצרים, כך עולה מתשובותיהם של 58% מהנשאלים. עם זאת, כ-50% מהצרכנים ציינו כי באיכויות שוות של מוצרים מתוצרת הארץ לאלו של מוצרים מתוצרת חוץ, הם יעדיפו לקנות מתוצרת הארץ גם במחיר הגבוה עד 5% ממחיר המוצרים מתוצרת חוץ.
58% מהצרכנים הישראלים "מזהים" מוצרים מתוצרת הארץ בעיקר על-פי שם החברה המוכרת לו כחברה ישראלית. 21% "מזהים" על-פי מקום הייצור ו-14% בלבד "מזהים" לפי סמל מיוחד המייצג מוצרים "כחול-לבן". רק 6% זיהו את סמל הכובע טמבל "מיוצר בישראל", שהוא תו הסימן המוטבע על חלק ממוצרי "כחול-לבן".
הצרכן הישראלי פתוח לשינויים בהרגלי הקנייה שלו: 59% מהצרכנים הישראלים מגיעים לעיתים קרובות למקום הקנייה עם רשימת קניות שהוכנה מראש, אך רשימה זו אינה כוללת בדרך כלל שמות של מותגים, אלא מציינת את סוג המוצר, וכשליש מהם (34% מהצרכנים המכינים רשימה מראש) נוהגים להוסיף מוצרים שלא נכללו מקודם ברשימה זו. יתר הצרכנים, כ-41%, אינם נוהגים בדרך כלל להכין מראש רשימת קניות, ומבצעים את החלטות הקנייה שלהם במהלך הקנייה עצמה.
בין 70% ל-80% מהצרכנים הישראלים סבורים כי הרחבת קניית מוצרי תצרוכת מתוצרת הארץ מסייעת לשיפור הכלכלה ולצמצום האבטלה במשק. על-פי הערכות המינהל, תביא הסטת מיליארד ש"ח מצריכת מוצרים מתוצרת חוץ לטובת מוצרים תוצרת הארץ, להרחבת התעסוקה במשק בכ-2,500 עד כ-3,000 עובדים.
על-אף התוצאות המעודדות בסקר, מציינים עורכיו כי קניית מוצרים "כחול-לבן" אינה באה משיקולים של גאווה לאומית, אלא בעיקר משיקולים של איכות המוצר ומחירו, כמו גם התאמתו של המוצר לצרכיו האישיים של הצרכן. הממצאים הראו כי רק 18% הסכימו או הסכימו מאוד, עם הטענה שקניית מוצרים "כחול-לבן" גורמת להם גאווה לאומית.