|
רשת קרוקר. אפליה על בסיס גזע ולאום
|
|
|
|
|
הנציבה האזורית של מחוז תל אביב בנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת, עו"ד שרון אברהם-ויס פנתה לאחרונה לחברת האופנה "קרוקר בע"מ", בשל חשש להפליה לכאורה בפיטורי עובדים ערבים ובהרעת תנאי שכר בשעות עבודה בימי מנוחה, של עובדים שאינם יהודים. חששות אלה עולים גם מכתבה שפורסמה (26.10.09) בחדשות ערוץ 2 בעניין זה.
המכתב יצא בעקבות מספר פניות, בהן של עמותת מוסאוא, המעלה חשש לפיטוריהם של עובדים ערבים אך בשל השתייכותם הלאומית. בנוסף, עלו טענות נגד החברה בשל הפסקת תשלום תעריף שבת (150%) עבור עבודה ביום זה, לעובדים שאינם יהודים, לרבות ערבים ויוצאי ברית המועצות לשעבר - העובדים גילו זאת רק בתלוש השכר שלהם לחודש ספטמבר 2009.
עו"ד אברהם-ויס מציינת כי על פניו, עולה מהממצאים חשש להפליה בהתנהלותה של "קרוקר" בשני מישורים: העדפה שלא להעסיק עובדים ערבים, הן בקבלה לעבודה והן בגרימה לפיטוריהם של עובדים ערבים והפליית עובדים שאינם יהודים בשכרם המהווה הפליה על בסיס דת.
עוד כתבה עו"ד אברהם-ויס במכתבה, כי לגבי המישור הראשון: הימנעות מהעסקת עובדים אך בשל מוצא, מעלה חשד לאפליה לכאורה על בסיס גזע ולאום, כלפי אזרחיה הערבים של מדינת ישראל. הדבר מנוגד להוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה האוסר אפליה בקבלת אדם לעבודה ובפיטוריו.
לגבי המישור השני, ציינה עו"ד אברהם-ויס כי מהתלונות שהגיעו לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, עולה כי החל מחודש ספטמבר 2009 הפסיקה חברת קרוקר לשלם שכר עבודה בתעריף שבת (150%) לעובדים שאינם יהודים, לרבות עובדים ערבים ועובדים שאינם יהודים על-פי חוק השבות (יוצאי בריה"מ לשעבר), והתחילה לשלם להם עבור עבודה בשבת שכר שעתי רגיל.
תשלום שכר עבור שעות נוספות למי שאינו יהודי מוסדר בסעיף 7(ב)(2) לחוק שעות עבודה ומנוחה תשי"א- 1951, ומשמעותו היא שאדם שאינו יהודי, יכול לבחון מהו יום המנוחה המועדף עליו: שישי, שבת או ראשון, לפי העדפתו שלו ובהתאם להשקפתו ולאופן שבו הוא או היא מנהלים את חייהם.
עו"ד אברהם-ויס ביקשה במכתבה למנכ"ל קרוקר, התייחסות החברה לטענות אלה בתוך 14 ימים.
מחברת קרוקר נמסר בתגובה כי "החברה משלמת כחוק לכל עובדיה, גם ליהודים וגם לאלו שאינם יהודים. כל מי שעובד במוצאי שבת מקבל שכר שעה של 150%. בשבת מועסקים עובדים שאינם יהודים, הם מקבלים יום חופש (השבת שלהם) ביום שישי או ראשון לפי דתם.
עובדים מתקבלים לחברה ללא הבדל דת או לאום. החברה מעסיקה עובדים יהודיים, ערבים ורוסים כבר 25 שנה, ותמשיך להעסיק גם בעתיד".