בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
כך עלולה ישראל להפסיד 800 מיליון שקל
|
בענף הספנות מזהירים כי בלית החלטה עכשיו על בניית מסוף ימי ב-2017, ייגרמו לישראל הפסדי עתק ● עובדי הנמלים אינם ששים לתחרות, וכדי לא להתעמת איתם הממשלה נמנעת מהחלטה ● תסריט של בכייה לדורות
|
שלמה ברימן. "נזק כבד לכלכלה" [עידן יוסף]
|
|
|
|
מנכ"ל צים: אופי ההסדר בחברה הושפע מהתקשורת
|
עופר וולפסון
|
בדברים שנשא בכינוס משתמשי התובלה הימית, אמר כי צים לא הייתה חריגה בענף הספנות * "בניגוד לחברות אחרות, צים תישאר כאן גם בתום המשבר בענף" * יו"ר האיגוד: "חושש שהממשלה עושה כל צעד אפשרי לשיבוש הרפורמה בנמלים"
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י), שלמה ברימן, אמר כי מהר מאוד מתגבר ענף הספנות על המשבר שהחל לפני כשנתיים, אך אסור לתת לו לגרום לכך שלא ייבנו נמלים. בכינוס של איגוד המשתמשים בהובלה ימית (יום ג', 17.11.09) שהתקיים בתל אביב, ציין ברימן כי ישראל מתאפיינת בכלכלת אי וכי כיום עוברות באזור 30 מיליון מכולות. לדבריו, העומס צפוי להתגבר, ואם לא ייבנה מסוף חדש תמצא ישראל את עצמה מול שוקת שבורה. ברימן אמר כי על-פי התחזיות, ישראל צריכה להעמיד בשנת 2017 מסוף מכולות חדש באשדוד כדי לתת מענה לכמות המטענים ורמת השירות, וב־2022-2021 מסוף נוסף. "צריך ללחוץ על המערכת כדי להגיע ליעד בזמן", אמר ברימן והזהיר כי אם המסוף לא יעמוד בזמן ייגרם נזק כבד לכלכלה. איחור של שלוש שנים יוביל לדבריו לנזק של 208 מיליון שקלים, ובשנים שאחרי עלול הסכום להגיע ל-800 מיליון שקלים.
|
"מספיק גורם אחד לפגיעה ברפורמה"
|
|
|
רגב. הממשלה מחויבת לסיכומים [עידן יוסף]
|
|
|
את עמדת המדינה הציג בכינוס סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות, אסף רגב. הוא הציג שורה ארוכה של גורמים השותפים בתוכנית ההפרטה, ובהם הדירקטוריון, משרדי הממשלה, השב"כ, מינהל מקרקעי ישראל, משטרת ישראל, עו"ד משקיף, רשות ני"ע, ההסתדרות, אגף התקציבים, מעריכי שווי, החשכ"ל ואחרים, שדי אם אחד מהם לא ישתף פעולה בתוכנית המורכבת כדי לפגוע בה. רגב ענה על טענת ההתחייבות לרווחיות החברות, ואמר כי המדינה מחויבת בכיבוד הסכמי הרווחיות הסבירה עליהם חתמה ב-2005. ד"ר זבה רטן כלפיו, ואמר: "אתם תולים כבר מעכשיו את כשלון רפורמת ההפרטה בכשלון רפורמת התעריפים".
|
גד שפר: "כשמדובר במים, הממשלה עושה במכנסיים"
|
|
|
|
גד שפר. "בשנה הבאה יהיה אותו הדבר"
|
|
תקף אותו גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, שאמר בכינוס כי הממשלה מחכה שיקומו אנשים כמו שוקי סגיס שיגידו שיש זמן. הוא הישווה בין המחדלים בנושא הטיפול במים לנושא הטיפול בנמלים, ואמר: "כשמדובר במים, הממלשה עושה במכנסיים. גם בנושא הנמלים עוד עתידה להיות ועדת חקירה להתנהלות הממשלה. עוד אמר כי "לנוכח תוכניות ההפרטה, והדרך בה הן מקודמות, אני, וכמוני רבים כאן באולם הזה, מודאג מאוד. יש לי תחושה קשה שגם ממשלה זו עושה כל צעד אפשרי כדי שלא תהיה הפרטה בנמלים. אנחנו שבים ומתריעים כי חייבים לדבר עם העובדים לפני נקיטת צעדים משמעותיים כמו הפרטה. אמונים עלי דבריו של מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, שפנה בעניין זה לראש הממשלה, כי הבין שפקידי משרדי התחבורה והאוצר מתעלמים מהעובדים". שפר הוסיף כי "מדברים על בניית נמל פרטי, על משקיעים פרטיים בנמלים... איזה גורם עסקי יסכים להשקיע כספים בגוף עם כל כך הרבה בעיות מבניות, שסיכוייו לוטים בערפל?". הוא קרא לממשלת ישראל לדבר עם עובדי הנמלים: "שתפו אותם בקבוצות הרכישה, דאגו לפתור את הבעיות המבניות בנמלים ורק אחר כך לצאת להפרטה ולבניית נמלים חדשים".
|
ד"ר זבה: הגשנו עשרות הערות ומכולן התעלמו
|
|
|
|
זבה. לא נשלם על כל פעילות [צילום: עידן יוסף]
|
|
ד"ר יורם זבה: הרפורמה בנמלים מבוססת על ההנחה שצריך לשלם על כל פעילות. לא נסכים בשום אופן לעיקרון המעוות שצריך להיות תשלום עבור עלות של כל פעילות. בצים למשל ישלמו 2,000 דולר, בנוסף הם ישלמו סכומים שונים בתמחור שונה עבור מכולות, עבור הצוות, עבור בוקינג וכו'. הדיונים על הרפורמה היו טובים ולעניין, התבקשנו מהממשלה להעיר את הערותינו בכתב. היגשנו עשרות הערות, ואמרנו שיש עוד. שלחנו במכתב חזרה, ואף הערה הם לא קיבלו ולא הסכימו. אפילו סטטיסטית, לא ייתכן שיתעלמו מכל-כך הרבה הערות. גישת הממשלה היא מאקרו. נושא התעריפים עלה על דרך מסוכנת. אני מייצאת המשתמשים. ההתייחסות אל המשתמשים היא כאל חברה אחת. אם הכסף מתחלק וכולם נהנים - זה בסדר, אך לא ייתכן שיהיו הפרשים במיליונים - זה לא יעבור. לקליינטים קשה לחשב עם כל הטבלאות שיש ברפורמה. לגבי דמי הניטול, על מי תטיל את התשלום עבור הסבלות? על חברות הספנות או על הקליינטים? סך-הכל המחיר יעלה כי מחיר דמי הרציף יירד, ורוצים להטיל את המחיר על חברות הספנות. מה שיקרה זה שהספנות תטיל את זה על המשתמשים. לא ניתן לעשות נוסחה בין זה להובלה. חברות הספנות לא ירוצו לעשות הנחה. אל תהפוך את המשתמשים למבצעי עיוותי הרפורמה.
|
ראובן צוק: "מתנהגים כמו במשבר המים"
|
|
|
|
ראובן צוק. "למה שחברה לא-יעילה לא תפסיד?"
|
|
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, הצטרף גם הוא למתקפה נגד דברי סגיס. "עובדים חוששים שתוספת בתשתיות תפגע בהכנסותיהם, כי כשיקום רציף נוסף - זו תחרות לנמל הקיים. אני יכול להבין את החששות אך לא להסכים איתן. ההכנסות של הנמלים מובטחות כבר על-ידי הממשלה... אבל כשתבוא הגאות ב-2015 או 2018, לא יהיה מענה באשדוד לאוניות הגדולות. "אומרים שלנמלים אסור להפסיד בהנפקה - למה שחברה לא-יעילה לא תפסיד? איפה בעולם קיים כזה דבר?! זה בא על-חשבון הלקוחות. הנמלים ממשכנים את הפיתוח לטובת מה שהם רוצים היום. הממשלה מצידה רוצה לדחות את ההשקעה בתשתית. לכן הלכו במשך שנים להשקיע בדברים אחרים. לקחו מרשות הנמלים 13-12 מיליארד שקל, ואם יש בחנ"י עודפי כספים, יש להניח שהממשלה תשים עליהם יד בצורה זו או אחרת. "כמו במשבר המים מתנהגים גם במשבר הנמלים. בניית נמל אורכת 15-12 שנים, ואם היום לא מקבלים החלטה בעניין, אז לא יהיה נמל במדינת ישראל, ואז נקים ועדת חקירה. הספנות רוצה העדפה לתשתיות. אין לנו ספק שצריך לבנות רציפים נוספים, על אורך הרציפים ועל הלו"ז אפשר להתווכח". צוק פסימי, הוא אינו מאמין כי השלטון הנוכחי יצליח להפריט אפילו אחד מהרציפים הנוכחיים וליצור תחרות. "למה שהממשלה תרצה לריב היום על משהו שאולי יקרה עוד 15 שנה? המערכת הפוליטית לא רוצה להתמודד עם השבתה. לכן על הממשלה לבנות מכספי חנ"י ומהשקעה משלה; אין פסול בזה שממשלה תשקיע בתשתית. אחריותה של המדינה לפתח". נשיא הספנות משווע כי הממשלה תיתן פרויקטים תשתיתיים להשקעה, ושתפסיק להשמיע כבר שנתיים את האמירה השחוקה שצריך להשקיע בתשתית הנמלים. "היום, ומאז תחילת המשבר, יש רק תחזוקה שוטפת. עצם יצירת עודף תשתיות תגרום לתחרות על מטענים נוספים, לא בהכרח בין שני הנמלים (חיפה ואשדוד). אין שום פסול בלהביא גורמים בינלאומיים. כל עיכוב יהיה בכיה לדורות, ועל זה תהיה בכיה לדורות".
|
שוקי סגיס: העניין אינו דחוף
|
|
|
|
סגיס בשיחה עם גדעון סיטרמן [עידן יוסף]
|
|
עם הנחת עבודה זו התווכח יהושע (שוקי) סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד. "תמיד צריך לפתח את נמלי הים, אך סדרי העדיפות צריכים להיות שונים. ב-2007 אמרו שתשתיות הנמל לא מנוצלות, והנה נמל אשדוד גדל וחיפה קטן. באשדוד הרציפים ריקים, אך יש יותר מטענים. ההשקעות צריכות להיות בנמל, בציוד ובכל התהליכים. יש פוטנציאל גדול לנמלים. לנמל הכרמל שעוד לא הופעל יש פוטנציאל גדול. צריך לנצל נכון את מה שיש. השירות טוב, והתפוקות מעל למצופה בזכות הטכנולוגיות החדשות. איש אינו יודע בוודאות שאנו לקראת פריחה. צריך להיות עם היד על הדופק. לא יודעים מה יהיה, דברים משתנים. המשמעות של אי-הנפקה עלולה להוביל לנזקים גדולים. בנמל אשדוד אין מניעה לצאת להנפקה".
|
|
כינוס המשתמשים בהובלה ימית [צילום: עידן יוסף]
|
|
|
|
גד שפר מסתודד עם ראובן צוק בשיחה טעונה [צילום: עידן יוסף]
|
|
|
|
תאריך:
|
18/11/2009
|
|
|
עודכן:
|
19/11/2009
|
|
עידן יוסף
|
כך עלולה ישראל להפסיד 800 מיליון שקל
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אמיל שכטר
|
19/11/09 00:40
|
|
חברי הוועדה לאיתור המועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה סיימו את פגישתם הנוספת לאחר ארבע שעות וחצי (יןם ד'), שוב - ללא הסכמה. חברי הוועדה ייפגשו שוב ביום חמישי כדי להמשיך ולדון באפשרויות השונות.
|
|
|
ראש ועדת פרסי הרדיו, אמנון נדב, מגלה כי בקביעת שמות הזוכים הוכנסו גם שיקולים של העדפה מתקנת. בשיחה עם News1 אמר נדב, המשמש כיושב-ראש דירקטוריון וכמגיש בתחנת הרדיו "רדיוס", כי כאשר כמה תחנות הגישו מועמדות לאותה קטגוריה והיה קשה להכריע, ניתנה עדיפות לתחנת רדיו אזורית על-פני תחנה ארצית.
|
|
|
מדענים בארצות הברית בילו את החודשים האחרונים בביצוע בדיקות CT למומיות שנלקחו ממצרים, וגילו כי ליידי ראי, משרתת של מלכה מצרית קדומה שחיה 300 מאות שנה לפני פרעה מצרים, רעמסס הראשון, סבלה ממחלת לב. את הדיווח מסר (יום ג', 17.11.09) סטיב סטרנברג ב-USA Today.
|
|
|
שר החוץ של צרפת, ברנאר קושנר, הביע (ד', 19.11.09) עמדה פייסנית לגבי המשבר שעוררה תוכנית הרחבת שכונת גילה בדרום ירושלים. "הבנתי שזו לא החלטה מדינית, זה לא צריך להיות מכשול לחזרה למשא-ומתן", אמר קושנר.
|
|
|
1,800 צופים בלבד הגיעו הערב (רביעי) לר"ג, אבל מי שכבר הטריח את עצמו לאיצטדיון הלאומי קיבל הצגה מהנבחרת הצעירה, שהביסה 0:4 את בולגריה וחזרה לתמונת ההעפלה ליורו 2011.
|
|
|
|