המיתון משפיע גם על קניית מזון. בשנה האחרונה חלה ירידה ריאלית של 8.2% בהוצאות משפחה על מזון. משק הבית בישראל מוציא על קניית מזון כ-1,888 ש"ח בחודש. כך עולה מסקר שערך איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, באמצעות מכון המחקר גאוקרטוגרפיה, בנושא התפלגות ההוצאה על מזון לפי נקודות מכירה.
הסקר נערך טלפונית בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה הבוגרת בישראל הנוהגת לערוך קניות עבור משק הבית.
גזי קפלן, יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים מציין, כי ההוצאה החודשית הממוצעת הגבוהה ביותר היא בקרב גילאי 35-54 - 2,100 ש"ח - 2,300 ש"ח. ההוצאה הממוצעת של משפחות חרדיות - דתיות ומסורתיות על מזון גבוהה מאלה של משפחות חילוניות בכ-25% - כ-2,095 ש"ח, לעומת 1,680 ש"ח בקרב המשפחות החילוניות.
מהסקר עולה, כי משפחות ברמה סוציו-אקונומית גבוהה, מוציאות פי 1.6 יותר על מזון בהשוואה למשפחות ברמה סוציו-אקונומית נמוכה.
עוד מתברר מהסקר, כי 51.7% מכוח הקניה של מזון הופנה לסניפי הרשתות בהשוואה ל-55.2% אשתקד. בתוך כך, הסופרים הענקיים משכו 22.1% מכוח הקניה בדומה לאשתקד, הסופרים הגדולים משכו 15.6% מכח הקניה, בהשוואה ל-21.2% מכח הקניה, לפני כשנה. הסופרים הבינוניים משכו 7.6% מכח הקניה, בדומה לאשתקד - 7.2%. הסניפים המקומיים הזולים של הרשתות משכו 2.7% מכח הקניה, בדומה לאשתקד. הסופרים השכונתיים של הרשתות משכו 3.7% מכוח הקניה של המזון לעומת 2% אשתקד.
בנוסף עולה, כי הסופרים והצרכניות החרדיות מושכות 5.5% מכח קניית המזון בהשוואה ל-6.1% אשתקד; הסופרים המקומיים הגדולים משכו 8.5% מכוח קניית המזון, בהשוואה ל-4.2% אשתקד; הסופרים והצרכניות הרוסיות משכו 3.5% מכוח הקניה, לעומת 2% אשתקד;
המכולות והמינימרקטים מושכות 13.7% מכוח הקניה לעומת 17.9% אשתקד; השווקים הפתוחים משכו 10.2% מכוח הקניה, בהשוואה ל-8.3% אשתקד; חנויות המפעל מושכות 0.8% מכוח קניית המזון בדומה ל-0.7% אשתקד; למקום אחר הופנה 6.3% לעומת 5.8% אשתקד.
קפלן מציין, כי משקי הבית בישראל מבצעים את קניות המזון שלהם ב-3.1 נקודות מכירה בממוצע. כ-14% ממשקי הבית נוהגים לקנות בחנות אחת בלבד.
31.6% רכזו מחצית או יותר מקניותיהם בסופרים הענקיים בהשוואה ל-25.8% אשתקד. בסופרים הגדולים רכזו 21.4% מחצית או יותר מקניותיהם בהשוואה ל-22.6% אשתקד. בסופרים הבינוניים - 10.8% בהשוואה ל-7.5% אשתקד. בסניפים מקומיים זולים של הרשתות - 3.6% בדומה ל-3.2% אשתקד. בסופרים השכונתיים של הרשתות רכזו 6.7% מחצית או יותר מקניותיהם בהשוואה ל-2.5% אשתקד.
בסופרים ובצרכניות החרדיות - 7.8%, בהשוואה ל-6.9%. בסופרים המקומיים הגדולים - 12.7% לעומת 5.4% אשתקד. בסופרים וצרכניות רוסיות - 3.9% לעומת 2% אשתקד. במכולות ובמינימרקטים - 13.9% בהשוואה ל-17.6% אשתקד. בשווקים הפתוחים - 13% לעומת 6% אשתקד, בחנויות המפעל 0.8% לעומת 0.5% אשתקד ובמקומות אחרים - 7.7% לעומת 6.6% אשתקד.
קפלן מציין, כי הצרכן הישראלי מעדיף מבצעים המשפיעים ישירות על ההוצאה הכספית בקנייה ומעדיף פחות השתתפות בהגרלות או קבלת מתנות. המבצעים המועדפים ביותר בקניית מזון הם "שני מוצרים זהים במחיר אחד" או "קנה וקבל", (קונים מוצר אחד ומקבלים מוצר אחר במתנה). המבצע שבמסגרתו קונים מוצר ומקבלים מוצר אחר בהנחה מועדף רק על-ידי 8% מהציבור.
מהסקר עולה, כי הנחרצות בהעדפת מבצעים נמוכה יחסית בקרב מבוגרים בגילאי 65+, לעומת צעירים יותר, וכן בקרב בעלי הכנסות נמוכות ובקרב דתיים. נחרצות זו גבוהה יחסית עם העליה בהכנסה ועם העליה בהשכלה. מהסקר עוד עולה, כי 80% מהציבור מדווחים שהם נחשפים למבצעים והנחות הקיימים בסופר בו הם קונים.
יצוין, כי הסקר נעשה לפני חודשיים ואינו משקף את הקניות לחג הפסח.