|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

2009 בטכנולוגיה - מה היו החדשות המשמעותיות?

מפרספקטיבה של מעל 30 שנים, נראה כי שנת 2009, הייתה אחת השנים המרתקות ביותר בעולם הטכנולוגי לצד משבר כלכלי וניצני יציאה ממנו, ראינו שטף טכנולוגיות חדשות שכבר מתחילות לחלחל לארגונים מי היו הבולטות שבהן?
03/01/2010  |   מערכת PCאון מערכת PCאון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: מערכת PCאון  |    |  מערכת PCאון  |  pcon.co.il  |  תגובות
כניסת טלפונים ניידים חכמים [צילום: AP]

שנת 2009, שנחתמה בסוף השבוע ופינתה את מקומה לכניסתה של השנה החדשה, הייתה אחת מהסוערות והמשפיעות ביותר בעולם הטכנולוגיה. הייתה זו שנה רבת תהפוכות. חודשיה הראשונים עוד הושפעו מהמיתון הכלכלי העמוק ואחריתה חסתה דווקא בצילה של היציאה מהמיתון והחזרה לצמיחה. השינוי במצב הכלכלי יצר סינרגיה מעניינת בעולם הטכנולוגיה - המיתון הכלכלי הכבד הביא לפיתוחם של חידושים טכנולוגיים מרשימים שמאפשרים כיום לחסוך הרבה כסף ואילו היציאה ממנו גרמה לכך שהאימוץ של החידושים האלו נעשה מהיר ומואץ יותר.

אילולא שני הגורמים הללו בכלכלה העולמית (המיתון הכבד והיציאה ממנו), יכול להיות מאוד שהעולם הטכנולוגי היה נראה היום שונה למדי. מה מציע לנו כיום העולם הזה ואיך הוא משנה את חיינו?

במסגרת משמעויות לחדשות אנו בוחרים את החדשות המרכזיות בכל שבוע, מתמצתים את עיקריהן ונותנים המלצות אופרטביות במילים פשוטות. הפעם חזרנו לאחור אל החדשות שהתפרסמו במדור (ממאי 2009) ומתוכן אנו נותנים תמונה מעניינת על מה שקרה בשנה החולפת כמו גם מספר המלצות.

תשתיות - וירטואליזציה ומחשוב ענן על הגל

בתחום התשתיות המגמות הבולטות ביותר לדעתינו היו כניסתן של הוירטואליזציה וגישת המחשוב בענן ללב המיינסטרים. שתי הגישות האלו, מאפשרות, ביישום נכון שלהן, להשיג הרבה יותר בפחות שרתים וכסף. את המשמעות המעשית של שתי המגמות האלו ניתן היה לראות בנתוני מכירות השרתים שהציגו השנה, החברות גרטנר ו-IDC. לטענת גרטנר, ירד שיעור המכירות של השרתים ברבעון השני של 2009 ב-28%. לטענת IDC ירד שיעור המכירות ב-30.4% באותה תקופה.

בגישת המחשוב בענן מובילים כיום שלושה מודלים ליישום:

  • מחשוב בענן ציבורי - כדוגמת Google Doc או EC2 של אמזון - בו המידע נשמר מחוץ לגבולות הארגון על-ידי החברה המספקת את השירות.

  • מחשוב בענן פרטי - בו הארגון עצמו בונה תשתית מחשוב בענן בתוך השרתים שבחסותו. משמעות הדבר היא שכל המידע הארגוני לא יוצא מגבולות הארגון. הפתרון המשותף של החברות סיסקו, EMC ו-VMware, המכונה Vblock, הוא דוגמה ליישום כזה. WebSphere CloudBurst Appliance של IBM הוא עוד דוגמה לפיתרון כזה.

  • ענן היברידי - מודל המשלב בין הענן הציבורי לענן הפרטי. משימות שגרתיות יעשו דרך הענן הפרטי, ואילו משימות יוצאות דופן הדורשות כוח מחשוב גדול או זמני, יבוצעו דרך ספק חיצוני.

לכל גישה היתרונות והחסרונות שלה. הצפי הוא שרוב הארגונים יעדיפו בסופו של דבר להשתמש בענן היברידי, ברמה כזאת או אחרת. עם זאת, כמו כל דבר בטכנולוגיה, אי-אפשר עדין לדבר על לוחות זמנים ברורים, להבשלת הטכנולוגיה.

חומרה - חומרה אאוט - שירותים אין

המגמה הבולטת והמשפיעה ביותר בתחום החומרה, לדעתינו, היא ההוזלה במחירים. מתחילת שנת 2009 ועד היום ירדו מחיריהם של מוצרי חומרה רבים בעשרות אחוזים. מחירי הדיסקים הקשיחים ירדו ביותר מ-40% (פר GB), מחירי המחשבים הניידים צנחו בכ-35% לפחות ומחירי המסכים צנחו פלאים ועוד. הסיבה לירידה במחירים היא שהייצור של רכיבי החומרה מועבר כיום יותר ויותר לארצות המזרח הרחוק, כמו סין והודו, שם ניתן לייצר את רכיבי החומרה בעלות זולה במיוחד.

אחת מהתוצאות הבולטות של המגמה הזו היא כניסתם של מחשבי הנטבוק לחיינו. אלו הם מחשבים מיני ניידים המוצעים במחיר זול במיוחד, של מאות דולרים, אשר מציעים כוח מחשוב בסיסי. שיעור הצמיחה שלהם בשנה האחרונה עמד על יותר ממאה אחוזים (פי שניים לפחות - מ-15 מיליון יחידות שנמכרו בשנה שעבר לעומת 35 מיליון לפחות השנה).

עוד בלטה הירידה התלולה במכירות השרתים ומוצרי אחסון, שנבעה מצמצום התקציבים ויותר מכך מפתרונות וירטואליזציה שמציעים יותר בפחות.

כך אנו רואים חברות שמצטרפות לתחום התוכנה וגורמות להאצה בהוזלת רכיבי החומרה, מה שמצמצם את רווחיהן של היצרניות הבולטות. תופעה זו גורמת לכך שרבות מהן עוברות כיום לעסוק גם באספקת שירותי מחשוב ולא רק ברכיבי חומרה, על-מנת ליצור מקורות הכנסה נוספים. כך למשל, HP רכשה בשנה שעברה את חברת EDS, המספקת שירותי מיקור חוץ, ואילו השנה, בין השאר, דל רכשה את Perot Systems, המספקת שירותי מחשוב, וזירוקס רכשה ACS. סכום הרכישות האלו מגיע ביחד לעשרות מיליארדי דולרים.

תוכנה - Windows 7 נכנסת

אחד האירועים המתוקשרים ביותר בעולם התוכנה היה שחרורה לשוק של מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט Windows 7. המערכת מספקת שלל שיפורים מעניינים, וביניהם ממשק משתמש נוח ושימושי יותר ותמיכה במסכי מגע, אבל מעל לכל, היא בעיקר מתקנת את מרבית הבעיות שהיו ב-Windows Vista, קודמתה בתפקיד. התוצאה: מערכת הפעלה טובה יותר, יציבה יותר וחדשנית יותר, ובשורה התחתונה, היא גם נמכרת הרבה יותר.

על-פי סקר של חברת המחקר Net Applications נתח השוק של Windows 7 עבר בחודש הראשון את ה-5%. מדובר בהצלחה פנומנלית. לשם השוואה, נתח השוק של Windows Vista לאחר חודש מהשקתה הגיע ל-1% בלבד. רק לאחר כחמישה חודשים הצליחה Windows Vista להגיע לנתח שוק של 4%.

תקשורת - iPhone ומלחמות בארץ הקודש

האירוע שזכה לסיקור התקשורתי הגדול ביותר בתחום התקשורת הוא, ככל הנראה, השקת ה-iPhone בגרסה החדשה שלו, 3Gs. גרסה זו כוללת שיפורים רבים, בעיקר פנימיים. אלו כוללים: שיפור במהירות המכשיר, מצפן מובנה, מצלמה באיכות גבוהה יותר (3MP) ונפח אחסון גדול יותר (עד 32GB).

למרות שהמכשיר עצמו נולד לעולם לפני כשנתיים, לישראל הוא עלה רק השנה. ספקיות הסלולר הגדולות ליוו את עלייתו לארץ הקודש במסע פרסומי נרחב. מי שבדק את האפשרות לרכוש אותו גילה כי מעבר לתכונות המרשימות והיתרונות הרבים שלו נמצא גם חסרון לא קטן - המחיר. עלותו של מכשיר כזה בארץ מסתכמת באלפי שקלים ליחידה. בינתיים היינו ממליצים על המכשיר רק עבור מי שממש חשוב לו להיות תמיד בחזית הטכנולוגיה ומוכן לשלם על כך. עבור המשתמש הממוצע היינו ממליצים להמתין. קרוב לוודאי שנראה בחודשים הקרובים הוזלה במחירים של המכשירים האלה.

iPhone הוא רק קצה הקרחון לתופעה נרחבת הרבה יותר של כניסת הטלפונים הניידים החכמים לחיינו. טלפונים אלו מציעים כעת, בשונה מבעבר: מסכי מגע, תמיכה בגלישה באינטרנט, נגן מוזיקה מובנה, מערכת ניווט לוויינית GPS מובנית ועוד. מדובר בהתפתחות אדירה בתחום אשר מביא את כוח המחשוב הנייד לכל מקום.

אירוע נוסף, ולא פחות חשוב לדעתנו, הם השינויים המבניים המשמעותיים שמתרחשים בתעשיית התקשורת בישראל. בין השאר, שאול אלוביץ', הבעלים של חברת יורקום, המייבאת של מוצרי נוקיה בישראל, השתלט על חברת בזק באמצעות רכישה של כ-32% ממניותיה בשווי כולל של כשישה וחצי מיליארד שקלים. אילן בן דוב, השתלט על פרטנר באמצעות רכישה של 51.3% ממנויותיה, ואילו פטריק דרהי, המשקיע הצרפתי, רכש בשנה האחרונה את חברת מירס וכ-42% ממנויות הוט.

העובדה ששלושת הטייקונים האלו עוסקים בתחום התקשורת מזה שנים ומתמחים בו מבשרת טובות, לדעתנו, לשוק התקשורת. משמעותה עשויה להיות - יותר שירותים, יותר מקצועיות ותחרותיות גבוהה יותר. בשורה התחתונה - הצרכן עשוי להיות נשכר מכל העניין.

אינטרנט - רשתות חברתיות ושירותים ברשת

גולת הכותרת של השנה האחרונה בתחום התקשורת הייתה הרשתות החברתיות ועולם השיתופיות. רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר הפכו לדבר הכי חם באינטרנט, ושיעור הצמיחה במספר המשתמשים בהן עלה בעשרות ואף מאות אחוזים מתחילת השנה. תחום לא פחות חשוב הוא השירותים המקוונים המוצעים ברשת. כיום, ניתן למצוא תחליף מקוון כמעט לכל תוכנה שנמצאת במחשב, החל מתוכנות משרדיות (Zoho למשל) ועד לתוכנות עריכה לתמונות וסרטים, תוכנות כיווץ ותוכנות ארגוניות.

מגמות אלו אומצו במהירות רבה על-ידי המשתמשים הפרטיים וכעת גם ארגונים מתחילים להבין את היתרונות הגלומים בהן ומנסים ליישם אותן. כך למשל, יותר ויותר ארגונים משתמשים בפייסבוק ובטוויטר ככלי שיווקי וב-Google Doc ככלי פרודוקטיבי לעובדים.

אבטחה - יותר סכנות, יותר איומים, יותר תחכום

תחום אחד שמעיב על האווירה האופטימית הוא האבטחה. על-פי ההערכות, בכל שלוש שניות נגנבת זהותו של גולש ברשת. שיעור הספאם הגיע בשנת 2009 לכ-87% מכלל תעבורת הדואר האלקטרוני, ובחודש מאי הוא אף הגיע לשיא של 95% (נתוני סימנטק). עוד נרשמה: עלייה של 14% בשיעור המחשבים בארגונים שנדבקו בתוכנות זדוניות, עלייה של 8% בהתקפות מניעת שירות (DoS), הכפלה במספר האתרים שהושחתו על-ידי האקרים, גידול של פי שלושה במקרי הפישינג וגידול של פי שניים במעילות הפיננסיות בארגונים (נתוני המכון האמריקני לאבטחת מחשוב, CSI).

מגמות נוספות כוללות עלייה בהתקפות ברשתות חברתיות (כ-21% מהמשתמשים היו קורבנות לתוכנה זדונית ברשתות חברתיות, לפי חברת Sophos), עלייה במספר התקיפות כנגד מוצרי אדובי (בשנה הבאה הם יהפכו ליעד מספר אחת של האקרים, לפי מק'אפי), ועלייה במספר התקיפות כנגד טלפונים חכמים ושירותי רשת.

לכן מומלץ להתאים את מערך ההגנה בארגון בהתאם למגמות החדשות ולהיזהר בהתאם. מעבר לשימוש בפתרונות הגנה על-מנת למנוע מקרי תקיפה, מומלץ להיערך גם ליום שאחרי, למקרה שהתקפות כאלה אכן יצליחו. בין השאר, על-ידי ישום של פתרונות גיבוי והתאוששות מאסון.

ומה בעתיד? תחזית ורודה

בדוח שהוציא לאחרונה גולדמן זאקס, אחד מבנקי ההשקעות הגדולים בארצות הברית, הוא מציג את התחזית שלו לשנה הבאה. להערכתו, קצב הצמיחה בכלכלה העולמית בשנת 2010 צפוי לעמוד על 4.4% ובשנת 2011 על 4.5%. ההתאוששות הכלכלית מבשרת טובות גם לעולם ה-IT. להערכת גולדמן זאקס תקציבי ה-IT צפויים לצמוח בשנת 2010 ב-4%. זאת, לעומת ירידה של 8% בשנה הנוכחית.

מה בשורה התחתונה?

מנהלי מחשוב בארגונים צריכים לבחון את המגמות של השנה האחרונה והמגמות הצפויות לשנה הבאה ולהיערך בהתאם. תקציבי ה-IT, כאמור, הולכים להתרחב, ומומלץ לשקול בתבונה היכן להשקיע אותם. אפיקים אפשריים יכולים להיות בתחום הוירטואליזציה והמחשוב בענן, אשר ממשיכים לצבור תאוצה, בהיערכות לשיפור מערך האבטחה של תשתיות המחשוב, ובהטמעה נרחבת יותר של המכשירים הניידים בפעילות הארגונית.

רקע על המגמות העיקריות בעולם ה-IT

עוד הרחבות על החדשות השונות, כולל המלצות ספציפיות בתחומים השונים, ניתן למצוא באייטמים השונים שמופיעים בארכיון של "משמעויות לחדשות" בקישור זה.

pCon – זה עובד ומצליח וזה אמיתי
תאריך:  03/01/2010   |   עודכן:  03/01/2010
מערכת PCאון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
2009 בטכנולוגיה - מה היו החדשות המשמעותיות?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוח חדש של חברת המחקר Net Applications, הסוקרת את הרגלי הגולשים ברשת מאז 1999, מראה כי נתח השוק של דפדפן כרום של גוגל הגיע בדצמבר האחרון לשיעור של 4.63%. לכאורה, שיעור זה נראה לא גדול במיוחד, אך אם מתבוננים על הסטטיסטיקה לאורך ההיסטוריה שלו ניתן לראות כי במהלך השנה האחרונה הוא צמח ביותר מפי שלושה, כאשר מחודש לחודש קצב הצמיחה של כרום הולך ומואץ.
03/01/2010  |  מערכת PCאון  |   חדשות
דרמה התרחשה לפני הצהריים (א', 3.1.10) בבאר שבע כאשר התעורר חשש כי מחבלים נמצאים בדרכם לפיגוע. כוחות הביטחון העלו את רמת הכוננות בעיר, וכוחות גדולים של משטרה הוזעקו לבצע סריקות. לאוויר אף הוזנק מסוק בניסיון לאתר את ה"מחבלים".
03/01/2010  |  ספי קיני  |   חדשות
אחרי שביצעו יחדיו את הלהיט "סטן" בטקס הגראמי לפני תשע שנים, סר אלטון ג'ון והראפר אמינם חוברים שוב - והפעם לא למטרות מוזיקליות. אתמול בבוקר (שבת) התראיין ג'ון לתחנת הרדיו הבריטית של ה-BBC ושיתף את המאזינים כי בשנה וחצי האחרונות עזר לאמינם להיאבק בהתמכרותו לסמים.
03/01/2010  |  עכבר העיר אונליין  |   חדשות
החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, הודיע היום כי בכוונתו למנות את רו"ח סיגלית סייג לנציגת משרד האוצר בניו-יורק וראש המשלחת הכלכלית בצפון אמריקה. במסגרת תפקידה תרכז את הקשר עם חברות הדירוג ועם בנקים זרים, בתי השקעות ומשקיעים זרים באגרות החוב של מדינת ישראל. בנוסף, סייג תהיה אחראית על הקשר של משרד האוצר עם ארגון הבונדס ועל תפעול מערך החשבות של המשרד בארה"ב. מערך החשבות עוסק, בין היתר, בביצוע תשלומי אגרות חוב של המדינה ובפעילות המשלחת הכלכלית בצפון אמריקה.
03/01/2010  |  ספי קיני  |   חדשות
"ארץ נהדרת" היא מה שקורה כשמערבבים את אסף גפן ואבי נוסבאום. שניהם נמנים עם צוות הכותבים ודרכם אפשר להבין איך מתאפשרת תוכנית שמעליבה מדינה ובמקביל זוכה ממנה לנאמנות.
03/01/2010  |  אלון עידן  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
הימין הקיצוני מסנדל את בנימין נתניהו וגורם לסירובו המוחלט לקידום מהלכים מדיניים, שעשויים לתרום לפדות מהגיהנום של האפלה במנהרות של עזה את החטופים, שעלולים להיהרג כתוצאה מהפצצות של צ...
משה יעלון
משה יעלון
הטענה שלי היא כלפי ראשי המכינה, שהלכו והקצינו במהלך השנים (כמו רבים מהדתיים הלאומיים שהכרתי, גם במשפחתי)    דינת ישראל לא צריכה לממן מוסדות חינוך, שאינם מחנכים לדרך ממלכתית ברוח מגי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il