|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

מהפכת התחבורה יוצאת לדרך

פרופ' גרונאו: יישפכו מיליארדים למטרה הזויה

להערכת אורי יוגב עלות התוכנית תגיע ל-51 מיליארד שקלים המימון: ייקור הדלק או ביטול הפטור ממע"מ באילת
07/02/2010  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: אבי בר-אלי  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
אורי יוגב [צילום: פלאש 90]


>> 10 חודשים לאחר שהוצגה לראשונה טיוטת תוכנית "נתיבי ישראל" לרישות ישראל במסילות רכבת ובכבישים - תוגש מחר התוכנית הסופית לאישורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. התוכנית, אותה יזם מקורבו של נתניהו ויו"ר הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה, אורי יוגב, מתמקדת בהנחת תשתית מסילתית בין הפריפריה לאזור המרכז וכן בהארכת כביש חוצה ישראל.

לפי יוזמי התוכנית, מטרתה היא שיפור הנגישות לפריפריה תוך האצת הפיתוח האורבני והתעשייתי בצפון ובדרום המדינה. בין היתר כוללת התוכנית את הפרויקטים של רכבת העמק, המסילה המזרחית והרכבת לאילת - אך גם הנחת מסילת רכבת בין עכו לכרמיאל ועד לקריית שמונה. בתחום תשתית הכבישים כוללת התוכנית שדרוג של צירי התנועה המרכזיים בגליל, וכן הארכה של כביש חוצה ישראל עד שלומי (בצפון) ומשאבי שדה (בדרום).

"הרכבת חזון או בכייה לדורות?" - זו הכותרת שנתן פרופ' ראובן גרונאו, פרופ' לכלכלה מהאוניברסיטה העברית ואחד ממומחי התחבורה המובילים בישראל, למצגת שלו. את המצגת היה אמור גרונאו להציג לפני שבועיים בדיוני הפורום המייעץ לשר האוצר, שגרונאו נמנה עם החברים הקבועים בו. אלא שפגישת הפורום בוטלה, ושר האוצר ויועציו לא שמעו מה חושב גרונאו על תוכניותיו השאפתניות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנוגע לרכבת.

לא בטוח ששר האוצר יובל שטייניץ מצטער על כך; אחרי הכל, לא ברור אם שטייניץ שואף להתעמת עם נתניהו בנוגע לתוכנית הרכבות. אך אם שטייניץ היה שומע את גרונאו הוא היה חייב לצאת בעימות חזיתי כזה עם ראש הממשלה, מכיוון שגרונאו מזהיר שמדינה עומדת לזרוק לפח סכום שבין 40 ל-70 מיליארד שקל. "לרכבת יש בעיה קשה", אומר גרונאו. "השירות שלה לא מספיק טוב, ולכן היא אינה מצליחה למשוך נוסעים. אם אנשים לא רוצים לנסוע בה כיום".

התוכנית תוגש לראש הממשלה בתמיכת שר התחבורה, ישראל כץ, אך ללא תמיכת אגף התקציבים באוצר. באגף התקציבים סירבו לתמוך בתוכנית בשל מחלוקות בנוגע לנחיצות הפרויקטים, מידת היתכנותם וההשקעות העצומות שיידרשו לצורך מימונם. במשך החודשים האחרונים לא הושגה בין הצדדים הסכמה באשר להיקפי התוכנית. גם דיון מקדמי שנערך אצל נתניהו לפני כשבועיים לא הביא להתקרבות בין הצדדים. לאחר הגשת התוכנית צפוי נתניהו להביאה לאישור הממשלה.

היעד - פיזור אוכלוסין

התוכנית, הנפרשת על פני תקופת זמן של 15 שנה, כוללת פרויקטים בהיקף השקעות שנע בין 51 מיליארד שקל (להערכת יוגב) לבין 83.4 מיליארד שקל (להערכת אגף התקציבים במשרד האוצר). רובם המוחלט של הפרויקטים עדיין לא עברו תכנון מפורט, וחלקם אף נמצאים בשלב ראשוני בלבד ולא קיימים אומדנים כלשהם לגבי עלותם.

את הפרויקטים, אם יאושרו, אמורות להוציא לביצוע החברה הלאומית לדרכים (מעצ החדשה), שתקבל לידיה גם את הוצאת המכרזים של פרויקטי המסילה, וכן חברת חוצה ישראל הממשלתית. חברת רכבת ישראל תתמקד בשירות ותפעול השוטף של המסילות.

בפתיחת המצגת של התוכנית השאפתנית מצוין כי 40% מאוכלוסיית ישראל מרוכזת באזור גוש דן, כמו גם 50% מהמשרות במשק ו-57% מהמפעלים. ריכוזיות יתר זו, כך נטען, מנציחה את הפעילות הכלכלית המועטה בפריפריה, תורמת לנתוני אבטלה גבוהים יותר - 7%-8% בצפון ובדרום לעומת 5% במרכז - ומייצרת הכנסה ממוצעת לעובד הנמוכה בצפון ובדרום בכ-40% לעומת ההכנסה הממוצעת במרכז.

היעד שקובעת התוכנית ל-2030 הוא פיזור אחיד יותר של האוכולוסייה ושל הפעילות הכלכלית במשק, תוך השוואת רמת החיים בדרום ובצפון לזו שבמרכז. התפישה המנחה את יוזמי התוכנית היא כי נגישות תחבורתית שוויונית מהווה תנאי הכרחי להשוואת רמת החיים, כך שלא ניתן לקבל מצב שבו תשתיות התחבורה באזורים המרוחקים יהיו נמוכות ברמתן מאלה שבאזורים אחרים במדינת ישראל.

תאריך:  07/02/2010   |   עודכן:  07/02/2010
אבי בר-אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרופ' גרונאו: יישפכו מיליארדים למטרה הזויה
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
7/02/10 09:38
 
אורי פ
7/02/10 11:11
2
זה טיעון?
7/02/10 10:22
3
עומרי
7/02/10 10:50
4
עריד
7/02/10 11:06
5
אליהו חיים
7/02/10 11:11
 
חץ
7/02/10 12:16
6
דניאל תחבוראי
7/02/10 11:17
7
חמור ופלילי
7/02/10 11:24
8
חיים טובים
7/02/10 11:37
9
C-cyclist
7/02/10 11:38
10
אשר דעדוש
7/02/10 11:53
11
חיים וינברגר
7/02/10 12:17
12
פרופ גרונאו צודק
7/02/10 18:43
13
לוי
7/02/10 19:34
14
דניאל תחבוראי
7/02/10 20:54
15
שרון ר.
8/02/10 01:03
16
גדעון אמיר
8/02/10 01:44
17
ירון זכאי
8/02/10 01:51
18
לפתח עוד ערים!!!!
8/02/10 08:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תרגילים פשוטים של נשימה איטית יכולים לעזור לאנשים הסובלים מתגובות פיסיות ורגשיות לכאב מתון. אלו ממצאי מחקר קטן. הממצאים, שפורסמו בעיתון "Pain", תומכים ברעיון שתרגילי נשימה, כמו אלו המתורגלים ביוגה לדוגמא, ובמדיטציה, יכולים לעזר ולהקל על כאב כרוני.
07/02/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
טיפ בריאות: הפרעה דו-קוטבית היא מחלה נפשית, הנקראת גם מאניה דיפרסיה, ויכולה לנבוע מחוסר איזון כימי במוח.
07/02/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
היום לפני 112 שנה, ב-7 בפברואר, 1898, מועמד לדין הסופר אמיל זולא על כתיבת המאמר "אני מאשים".
07/02/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות

רוחות של שינוי נושבות בנוקיה. אמת או שקר, את זה נדע רק בעתיד, אבל אם לשפוט לפי ההצגה של הצהובים, בטח בצד ההגנתי, מול ריאל מדריד בחמישי, הצהובים עדיין חיים בכל המסגרות. הערב (ראשון), הם יפגשו את עירוני נהריה בחוץ למפגש שעד ממש לא מזמן היה מוקש גדול עבורם.


כמה כלי תקשורת ערביים מדווחים כי ספינות הטילים הישראליות אח"י חנית ואח"י חרב חצו בסוף השבוע את תעלת סואץ בדרכן לים סוף.
07/02/2010  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
המו"מ לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום, ולא במקרה: סינוואר יודע היטב - שחרור החטופים המשמשים כמגן אנושי יקרב את חיסולו    בנסיבות שנוצרו: על גורמי הביטחון בישראל להציב לסינוואר ולאנשי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il