"האם אווטאר טוב ליהודים?", שואל הרב
בנג'מין בלך בעודו צולל אל נבכי "ההוויה היהודית" של שובר הקופות אווטאר. במאמר שפרסם באתר היהודי "אייש" טוען הרב: "עבור הצופים הדתיים, יותר מדי מסרים עדינים בסרט מתחננים לתגובה תיאולוגית".
"גם אם קמרון מעולם לא למד בבית ספר יהודי, לבטח הוא שוחח על סרטו עם הרב", טוען הרב בלך בעודו משרטט את הקשרים הבאים: בני הנאבי - בני השבט המאכלסים את כוכב פנדורה - המזכיר אף הוא את גן העדן התנ"כי - נקראים בני הנאבי. אי-אפשר שלא להיזכר במילה העברית 'נביא', אומר בלך. ובעוד בני השבט אינם מסוגלים לראות אל תוך העתיד, יש להם יכולת לראות את מה שאחרים אינם רואים. זו גם משמעותה העמוקה יותר של המילה נביא.
האדם מול האל - כמו ב'טיטאניק', הבמאי קמרון ממשיך להעמיד את האדם מול כוחות הגדולים ממנו. בטיטאניק הייתה זו ספינה עצומת ממדים שניסתה לקרוא תיגר על כוחות הטבע. במקרא היו אלה הבבלים אשר בנו את מגדל בבל. אחד מן הפרשנים המקראיים מן המאה ה-17 אף הציע כי יהירותם של בני בבל הובילה אותם לבנות מעבורת חלל שתוכל לנסוק לשמים ולהפיל את אלוקים מכיסאו הרם.
באווטאר, תאוות הבצע של האדם גדולה עוד יותר, אומר בלך. בשם הטכנולוגיה והכסף, הוא יתעלם מטהרת הטבע ומיוצרו. קמרון עצמו אמר כי התייחס לסרט כאל מטאפורה. "אנו כאן, אנו גדולים, יש לנו רובים, יש לנו טכנולוגיה, יש לנו המוח, ולכן אנו זכאים לכל מה שבכוכב שלנו ולמה שמעבר לו. זה לא עובד כך, ואנו מתכוונים לברר כמה המשימה קשה אם לא נחכים ונתחיל לתור אחר חיים שיש בהם איזון עם שאר המחזורים הטבעיים של כדור הארץ".
בדברים, פרק כ', פסוק י"ט, נאמר כי אם עלינו להיאבק מול אויבינו, אל לנו להחריב את עצי עיר האויב. בפנדורה, האדם משחית את "העץ הקדוש" שהוא מקור החיים הפיזי והרוחני של בני הנאבי. עץ החיים הוא גם עץ הדעת של גן העדן המקראי.
ההר המעופף - בני האנוש מתפעלים מההרים התלויים באוויר בכוכב פנדורה. במדרש נאמר כי במעמד הר סיני, כאשר קיבלו בני ישראל את המצוות, ההר התרומם מעל ראשיהם על-מנת להראות להם מה יהיו ההשלכות של אי-ציות - חורבן.
כלי המלחמה של הנאבי - בני הנאבי מצליחים להגן על עצמם בעזרת כלי נשק פרימיטיביים - חץ וקשת. אף על-פי כן, הם מתעלים על הטכנולוגיה של בני האנוש. בתורה נאמר כי האדם ינצח לא בכוח, אלא באמצעות הרוח שבו (זכריה, פרק ד', פסוק ו').
המנהיג איננו כבד-פה, אלא כבד-הליכה - מצילם של בני הנאבי הוא בעל מוגבלות פיזית, כפי שמשה המקראי היה כבד לשון. המסר הוא כי למרות המגבלה, הוא הצליח לבצע את משימתו.