|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ביטוחי רכב 2024: השינויים, החשיבות והיתרונות
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024

נציב תלונות הציבור: הביטוח הלאומי עבר על החוק

לא הקים ועדות שומה לעררים על דמי ביטוח כנדרש בחוק עוד בתלונות שנמצאו: בית ספר חרדי שהפלה תלמידות ושלילת זכאות להנחה בחשמל מניצולי שואה
28/04/2010  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
הנציב מיכה לינדנשטראוס [צילום: פלאש 90]

הדוח השנתי ה-39 של נציב תלונות הציבור מצביע על שורה ארוכה של תלונות מוצדקות שהוגשו לנציב מיכה לינדנשטראוס. בשנה שעברה הוגש מס' שיא של תלונות, 30% מהן נמצאו מוצדקות. להקיף את הכל לא ניתן על פני מצע קצר, אך להלן לקט של כמה מן התלונות הנבחרות שהוגשו וטופלו בידי הנציבות:

הביטוח הלאומי מתחכם עם המחוקק
[צילום: ארכיון News1]

המוסד אינו ממלא אחר הוראת החוק האמורה ולכן טרם הוקמו ועדות שומה לערעור על דמי ביטוח. טען כי בכוונתו לפעול לשינוי החוק וליצור מנגנון ערר חלופי. הנציבות: הודעת המוסד ולפיה בכוונתו לפעול לשינוי החוק אין בה כדי לתקן את המחדל של עבירה על החוק, נעקוב אחר יישום הוראות החוק
▪ ▪ ▪

על-פי חוק הביטוח לאומי, מי שחויב בתשלום תוספת דמי ביטוח רשאי לערור על החיוב לפני ועדת שומה. בירור תלונה בנציבות העלה כי המוסד עשה ביקורת ניכויים בספרי חברה, וקבע כי היא חייבת בתוספת דמי ביטוח בסך 112,201 ש"ח. בהודעה ששלח לחברה צוין כי ניתן לערער בכתב על הקביעה. המוסד דחה את הערר בנימוק שהוא הוגש לאחר שחלפו 30 יום מיום מסירת ההודעה. המתלונן טען כי הגיש את הערר במועד, וכי דחיית הערר על הסף אינה מוצדקת, אך פניותיו לא נשאו פרי.

על-פי סעיף 359 לחוק, מי שחויב בתשלום תוספת דמי ביטוח לפי סעיף 358 לחוק רשאי לערור על החיוב לפני ועדת שומה. בעקבות פניית הנציבות הודיעה הלשכה המשפטית במוסד לנציבות כי תוקן המכתב שנשלח למבוטחים באופן שהובהר בו כי מניין הימים הקבוע בסעיף 359 לחוק יחל במועד מסירת המכתב ולא במועד המצוין על המכתב.

אשר למתלונן, אף שלטענת המוסד הלה הגיש את הערר יותר מ-30 יום לאחר המועד שבו נמסר לו המכתב, הוחלט לפנים משורת הדין לראות אותו כאילו הוגש במועד, אולם לגופו של עניין דין הערר להידחות.

הנציבות לא ויתרה וביקשה לוודא כי הערר הובא לפני ועדת השומה, כנדרש בחוק, והתברר לה כי המוסד נהג בניגוד לחוק. בתגובה על הפנייה הודיע המוסד כי טרם הוקמו ועדות שומה, ולמעשה אין גוף שלפניו אפשר להשיג על סכום דמי הביטוח. לדברי המוסד, בהיעדר ועדות, מוקפאים הליכי גביית חובות בכל המקרים שבהם הוגש ערר על קביעת דמי ביטוח שנעשתה לפי סעיף 358, ולכן החברה אינה נדרשת בשלב זה לשלם את תוספת דמי הביטוח.

סמנכ"ל מינהל הגבייה והביטוח במוסד הודיע לנציבות ברוב חוצפתו כי המוסד אינו מוכן לפעול להקמת ועדות השומה, וכי בכוונתו לפעול לשינוי החוק בעניין ולהקמת מנגנון ערר חלופי.

הנציבות קבעה כי התלונה מוצדקת, וכי המוסד פעל שלא כחוק. רק בעקבות התערבות הנציבות קבעה הלשכה המשפטית של המוסד כי יש לדון בערר. בסוף דבריו כתב הנציב: "הודעת המוסד כי בכוונתו לפעול לשינוי החוק אין בה כדי לתקן את המחדל של אי-הקמת ועדות השומה כמתחייב על-פי החוק. הנציבות עוקבת אחר יישום הוראות החוק".

הקשישים שילמו ביוקר בגלל מחדל
[צילום: אתר חברת החשמל]

בגלל מחדש של משרד השיכון חויבו קשישים וניצולי שואה לשלם תשלומי חשמל מיותרים המשרד ניסה להתנער והנציבות עשתה צדק וחייבה אותו גם בתשלומי ההפרשים
▪ ▪ ▪

עולים קשישים וניצולי שואה, דיירי הדיור הציבורי המתגוררים במעונית של משרד השיכון בפרדס חנה המוכרת בשם "מלבן" לא קיבלו הנחה בתשלום עבור חשמל לה הם זכאים.

בירור הנציבות העלה העלה כי המעונית נבנתה ללא היתר בנייה וכן אוכלסה וחוברה לתשתית החשמל בלי שניתן אישור הרשויות לכך. לטענת משרד השיכון, הסיבה לכך הייתה שבעת שנבנה המקום, שטח בית החולים הגריאטרי שבו שוכנת המעונית לא נמצא בתחום אחריותה של שום ועדה לתכנון ולבנייה. מכיוון שכך, נמנעה חברת החשמל לחבר את המעונית לרשת, ולכן התחברה באופן פיראטי לרשת החשמל של בית החולים הגריאטרי. משרד השיכון התקין מוני חשמל בכל הדירות שבמעונית, ותשלום קריאת המונים מועבר במרוכז לבית החולים. מבחינת חברת החשמל, בית החולים הוא צרכן החשמל היחיד, והמעונית ודייריה אינם מוכרים כלל כצרכני חשמל, ואף לא כצרכני משנה, ולכן אינם זכאים להנחה.

משרד השיכון הודיע לנציבות כי פתח בהליכים לחיבורה כחוק לחשמל של המעונית, והעריך כי ביצוע ההליכים יימשך זמן רב. עד אז, טען כי לא יוכל לשאת בהפרש שבין תשלומי החשמל שהדיירים נדרשים לשלם ובין התשלומים המופחתים שהיו זכאים לשלם.

מאחר שגם בהסכמי השכירות שנחתמו, זכאים הדיירים להנחות בתשלומים, נמצאה התלונה מוצדקת. הנציב קבע כי מצב הדברים המתואר אינו תקין ויש בו משום אי-צדק בולט וקיפוח של הדיירים. לדבריו, מאחר שמדובר במחדל של משרד השיכון הרי שעליו לשאת בהפרש התשלומים מהמועד שבו קמה זכותם של הדיירים להנחה ועד שהמעונית תחובר כדין לרשת החשמל והדיירים יוכלו לקבל את ההנחה ישירות מחברת החשמל.

אפליה פסולה בחינוך החרדי

הורים שביקשו להעביר בנותיהן לבית ספר של המרכז לחינוך עצמאי נדחו בחוסר נימוק בהמשך נאמר להן שהעברת הבנות תגרום לזעזועים במערכת בהתערבות הנציבות עברו התלמידות לבית הספר הסמוך למגוריהן
▪ ▪ ▪

לקראת תחילת שנת הלימודים תש"ע (2009-2010) ביקשו זוג מרמת בית שמש, להעביר את בנותיהם מבית ספר שבו למדו בשנת הלימודים תשס"ט לבית ספר חרדי של מרכז החינוך העצמאי הנמצא בשכונת מגוריהם. ההורים הסבירו כי בית הספר המבוקש קרוב יותר למקום מגוריהם ומתאים להשקפת עולמם, וכי רוב חברותיהן של הבנות, המתגוררות בשכנות אליהן, לומדות בו. עוד ציינו את העלות הגבוהה של הסעת הבנות לבית הספר הקודם, הנמצא בשכונה אחרת בעיר.

מנהלת בית הספר המבוקש דחתה את בקשתם בנימוק של "אי-התאמה", וההורים קבלו על החלטתה ועל כך שלא הוסבר להם מדוע הבנות אינן מתאימות לבית הספר.

הנציבות ביקשה ממשרד החינוך ומהמרכז שיבהירו מדוע נדחתה הבקשה, אולם ההסברים שנתן המרכז לא היו עקביים:
בתחילה טען המרכז כי הסיבה לאי-קבלת הבנות היא מתיחות ששוררת בין אמן לבין מנהלת בית הספר ולחברת ועד הורים פעילה. הוסבר כי אי-קבלת התלמידות לבית הספר נועדה למנוע מראש חוסר שיתוף פעולה בין הנהלת בית הספר, ועד ההורים והמתלוננים. ואולם עמדת הנציבות הייתה כי חילוקי דעות בין גורמים בבית הספר לבין המתלוננים אינם סיבה מוצדקת לאי-קבלת הבנות.

עוד נטען כי רוב התלמידות בבית הספר המבוקש הן עולות חדשות, ואילו ההורים הם תושבים ותיקים בארץ שהרקע התרבותי והחברתי שלהם דומה יותר לזה של תלמידות בית הספר הקודם. אולם אף לדעת המרכז אין בדבר כדי למנוע מהבנות להשתלב בבית הספר המבוקש, ולכן אין בטיעון זה כדי להצדיק את דחיית הבקשה.

המרכז הסביר כי הנימוק של אי-התאמת הבנות לבית הספר המבוקש ניתן בדרך כלל כאשר אורח החיים בבית ההורים או במוסדות החינוך שבהם למדו התלמידים בעבר אינו מתאים לרוח החינוך של המרכז. ואולם המרכז לא טען כי זה היה המקרה כאן, ולפיכך נשמטה הקרקע גם תחת נימוק זה.

לאחר שהנציבות הבהירה למשרד החינוך ולמרכז כי נראה שאין בהסברים האמורים לעיל כדי להצדיק את אי-קבלת הבנות לבית הספר המבוקש, וכי דחיית הבקשה ללא נימוקים מנעה למעשה מההורים להתנגד להחלטה, הודיע מזכיר המרכז כי הוחלט לקבל את הבנות לבית הספר.

אולם זמן קצר לאחר מכן חזר בו המרכז מהסכמתו והבהיר כי עמדתו העקרונית היא שלא לאפשר העברות תלמידים בין בתי הספר מאחר שהן גורמות ל"זעזועים במערכת", וכי העברות יאושרו רק במקרים שבהם טובת התלמידים מחייבת זאת. כן הועלה החשש שהיענות לבקשת ההורים תביא ל"גל של בקשות העברה" של תלמידים אחרים.

לאחר שהנציבות שקלה את טענות ההורים, בדבר הבידוד החברתי לכאורה של הבנות, המרחק הרב מביתם לבית הספר הקודם ועלות ההסעות אליו וכן בדבר התאמת רוח בית הספר המבוקש להשקפת עולמם, ונוכח היעדר נימוקים מספקים לדחיית בקשתם של המתלוננים, היא לא שוכנעה שטובת הבנות מחייבת את הישארותן בבית הספר הקודם, כפי שטען המרכז.

הנציבות פנתה למשרד החינוך ולמרכז והצביעה על הצורך לקבל לאלתר את הבנות לבית ספר המבוקש או לכל בית ספר אחר של המרכז שיהיה מקובל על ההורים. המרכז הודיע למשרד החינוך ולנציבות כי הורה למנהלת בית הספר המבוקש לקבל את הבנות לבית הספר בהתאם להחלטת הנציבות, וכי הבנות החלו ללמוד שם.

ככה ייעשה לנהג שעוכב
[צילום: פלאש 90]

השוטר לא ידע איך להתנהג בעבירת תנועה שגרתית ועיכב נהג שלא לצורך תוך הבאתו לתחנת משטרה יחידת תלונות הציבר של המשטרה הוסיפה חטא על פשע וגוננה על השוטר
▪ ▪ ▪

נהג שנסע בלוויית חברתו ועוכב בצומת על-ידי שוטר תנועה בחשד לאי-ציות לתמרור עצור. השוטר עיכב את הנהג במקום זמן רב בעת שניסה ליצור קשר טלפוני עם קצין בתחנת המשטרה לצורך התייעצות כיצד לטפל בנהג. כאשר יצא הנהג מרכבו כדי לברר את פשר העיכוב, הרים עליו השוטר את קולו ודרש ממנו להמתין ברכב.

לאחר שעלה בידי השוטר ליצור קשר עם הקצין, הוא הודיע לו בטון תקיף כי עבר עברה חמורה, כי רישיון הנהיגה שלו יישלל זמנית ויינתן לו רישיון נהיגה זמני, וכי יהיה עליו להתייצב במועד מאוחר יותר בתחנת המשטרה לשימוע לפני קצין המשטרה.

אולם משהתברר לשוטר שאין עמו הטפסים המתאימים לביצוע הפעולות האמורות, הוא דרש מהנהג להתלוות אליו מיד לתחנת המשטרה. לאחר עיכוב נוסף של שעתיים בתחנת המשטרה, קיבל הנהג זימון לבית משפט בגין העבירה שיוחסה לו וכן רישיון נהיגה זמני עד להתייצבותו לפני קצין התנועה בתחנה, כעבור שלושה ימים. כשהתייצב לפני קצין התנועה כנדרש, החזיר לו הקצין את רישיון הנהיגה שלו.

השוטר הכחיש כי דיבר אל הנהג בטון תקיף והסביר כי ביקש ממנו שלא לצאת מרכבו מפאת הסכנה הכרוכה בדבר. לדברי השוטר, הוא עיכב את הנהג ברכב משום שעבר עבירת תנועה חמורה, ועל כן היה עליו להתייעץ עם קצין התנועה בתחנה ולקבל ממנו הנחיות לטיפול במצב. תחילה התקשה ליצור קשר טלפוני עם הקצין, וכשעלה בידו להשיגו, הנחה אותו הקצין כיצד לפעול. אולם השוטר לא החזיק בניידת את הטפסים המתאימים לביצוע הפעולות הנדרשות, ולכן ביקש מהנהג להתלוות אליו לתחנת המשטרה.

בירור התלונה בנציבות תלונות הציבור העלה כי השוטר היה מתנדב שקיבל סמכויות שונות של שוטר לצורך מילוי תפקידו. בד-בבד עם פנייתו של הנהג לנציבות הוא הגיש תלונה גם למשטרה, וקצינת תלונות הציבור במרחב שבתחומו היה האירוע ביררה את התלונה, קיבלה גם את גרסת השוטר לאירוע ולא מצאה דופי בפעולות שנקט.

אולם עמדת הנציבות הייתה כי נפלו ליקויים בטיפול המשטרה במקרה:

  • התמשכות הטיפול בנהג בשל אי-בקיאות בהוראות הדין ובנוהלי המשטרה - עיכובו של המתלונן למשך כשעתיים בשל חשד לעברת תנועה הוא בלתי סביר. אף כי העבירה שיוחסה לו היא עבירה ששוטרי תנועה מטפלים בה כדבר שבשגרה, לא ידע השוטר כיצד לנהוג ונזקק להנחיות בטלפון; כמו-כן, לא היו ברשותו מסמכים מתאימים לנטילה זמנית של הרישיון ולזימון הנהג לשימוע. לולי שני אלה לא היה צורך לעכב את הנהג ברכבו זמן רב, וודאי שהיה מתייתר הצורך בנסיעתו לתחנת המשטרה, שבה המתין פרק זמן נוסף.

  • היעדר רישום בדבר צוות הניידת - התברר כי בעת האירוע הייתה עם השוטר שוטרת נוספת, אך למרות דרישת הנציבות לאתר את השוטרת לצורך בירור העובדות לאשורן, לא עלה בידי המשטרה לאתרה. הנציבות מצאה בכך ליקוי נוסף בפעולת המשטרה, שכן על המשטרה להקפיד על קיום רישום מדויק של הצוותים ושל הפעילויות שהם מבצעים.

  • בירור לקוי של התלונה ביחידת תלונות הציבור - אף כי לא הייתה מחלוקת על כך שהשוטר לא היה בקיא בנוהלי המשטרה ולא היו בידו הטפסים הנדרשים לשלילת רישיון ולזימון לשימוע, לא מצאה קצינת תלונות הציבור שבדקה את התלונה כל דופי בפעולות שנקט השוטר.

נוכח חומרת הליקויים שנמצאו פנתה הנציבות לראש אגף התנועה, למפקד מרחב השפלה ולראש היחידה לתלונות הציבור במשטרה, כדי שהמשטרה תפיק מהמקרה את הלקחים הנדרשים ותטמיע בקרב השוטרים את כללי ההתנהגות הראויים, ובכלל זה תבהיר להם כי יש לתת סמכויות שוטר למתנדב ולשלחו למשימות רק לאחר שהוכשר לכך כראוי ויש בידו הידע המקצועי הדרוש למילוי המשימה.

בעקבות פניית הנציבות פרסמה המשטרה הנחיות שנועדו למנוע הישנותם של הליקויים שהעלה הבירור.

עניינים נוספים בקצרה

  • פרסום מידע באתרי הממשל - פורטנים ממשלתיים נמנעו כמה וכמה פעמים מפרסום מידע חיוני ממאגרי מידע, לרבות מידע על שיבושים בשעות קבלת קהל בעקבות עיצומים שנקטו עובדי מס הכנסה. מבקר המדינה חייב כמה משרדי ממשלה להעלות את המידע המבוקש לרשת האינטרנט.

  • מפגשים בין ח"כ לחוסים - חבר כנסת התלונן על שמשרד הבינוי והשיכון אינו מאפשר לו לקיים מפגשים עם דיירי מעוניות (הוסטלים), כדי שהדיירים יוכלו לשטוח לפניו את טענותיהם בעניין תנאי המגורים שלהם. הנציבות מצאה שהאיסור הגורף אינו עולה בקנה אחד עם החובה לאפשר לח"כ למלא את תפקידיו ולסייע לו בכך.

  • העברת תלונה של אסיר – תלונתו של אסיר הגיעה לנציבות כאשר מצורפת אליה תגובת מנהל בית הסוהר על הטענות, אף שבחוק נקבע כי תלונה של אסיר תוגש במעטפה סגורה מבלי שתיפתח על-ידי השב"ס. בעקבות התערבות הנציבות, הנחה שירות בתי הסוהר את עובדיו בדבר הדרך שבה יש לטפל בתלונות שמגישים אסירים.

  • אגרה חיפנית מיותרת - עבור מידע על משלוח הודעות תשלום קנס דרשה עיריית חיפה דרשה ממתלוננים אגרה לפי תקנות חופש המידע (מעל 90 שקלים), כתנאי למסירת מסמכים הנוגעים להודעות תשלום קנס שנשלחו אליהם. הנציבות קבעה כי המידע המבוקש הוא "מידע שאדם מבקש עבור עצמו", אשר קבלתו פטורה מאגרת בקשה, וכן פטורה חלקית מאגרת טיפול. היועץ המשפטי של העירייה הנחה את הגורמים המתאימים בעירייה לפעול בהתאם לחוק.

  • חובות בגין אי-תשלום אגרת בית משפט - עקב תקלה, מזכירות בית משפט העבירה למרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות בקשה לגביית חוב בגין אי-תשלום אגרת בית משפט רק כחמש שנים וחצי לאחר סיום המשפט. יתרה מזו, נמצא כי בעת העברת הבקשה כבר בוער תיק בית המשפט, וברשות מזכירות בית המשפט והמרכז נותר מידע מועט ביותר על ההליך המשפטי, ובכלל זה - על נושא תשלום האגרה. המזכירויות הונחו להעביר למרכז תיקים לגביית אגרה בתוך שלוש שנים ממועד היווצרות החוב. אשר למתלוננת, המרכז הודיע לנציבות תלונות הציבור כי החליט לבטל את חובה ולסגור את התיק.

תאריך:  28/04/2010   |   עודכן:  28/04/2010
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נציב תלונות הציבור: הביטוח הלאומי עבר על החוק
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זה הנוהג במדינה
28/04/10 15:28
2
ישע
1/05/10 14:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
שנה אחר שנה תופס משרד התחבורה מקום של קלון בדוח נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה. בדוח השנתי מס' 36 לשנת 2009, שיוגש ביום רביעי הקרוב לוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, קובע המבקר מיכה לינדנשטראוס, כי בתקופתו של השר ישראל כ"ץ כשר תחבורה לא חל כל שיפור. אחוז התלונות המוצדקות שנמצאו הוא 55% (!), זהה לזה שבתקופת קודמו - שאול מופז.
22/04/2010  |  עידן יוסף  |  חדשות
נציבות תלונות הציבור קבעה כי משטרת ישראל התרשלה במקרים רבים של מאסר במסגרת הליכי הוצאה לפועל.
28/04/2010  |  איציק וולף  |  חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
רומל וגודריאן כמפקדים לדוגמא; תרבות השקר של הפוסט-מודרניזם והפוסט-לאומיות הצרפתית, הרווחת גם בישראל; אינטלקטואליזם צבאי הוא תנאי להצלחה במלחמה; פוסט-טראומה צבאית, צרפתית וישראלית; ...
יואב יצחק
יואב יצחק
מאופן התנהלותו של גנץ עולה: הבטחתו "ישראל לפני הכל", לא שווה יותר מהבטחת נתניהו ל"ניצחון מוחלט"    במקום זאת קיבלנו "טירוף מוחלט" במערכת הפוליטית ועוד במצב מלחמה
רון בריימן
רון בריימן
המשוחררים בשלב הראשון (כמה חיים וכמה מתים?) הם כסות להקרבת החיילים לשבי אינסופי (גורל רון ארד?) בידי החמאס    חובה קדושה היא לדרוש את כל החטופים והשבויים בו-זמנית ולא בשלבים, שלבים ...
קלאודיה שיינבאום. האישה הראשונה בתפקיד הנשיאה [צילום: אדוארדו ורדוגו/AP]
יאיר נבות
שיינבאום, שמוצאה יהודי (היא די מדחיקה אותו), תהיה האישה הראשונה בתולדות המדינה בתפקיד הנשיאה
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
שוב מבזבזת מערכת האכיפה את המשאבים שלנו על שטויות במיץ עגבניות    שוב מתישה אותנו מערכת האכיפה בהליך שיעלה הון ולא ייצא ממנו דבר    חתול פולני נופל על הראש
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il