|
מובילה בכמות המורשעים. אשדוד [צילום: אתר עיריית אשדוד]
|
|
|
|
|
עו"ד צורי סבן [צילום: אתי כץ]
|
|
|
|
|
מבין חמש הערים המרכזיות בישראל - ירושלים, ת"א, חיפה, ראשל"צ ואשדוד, דווקא העיר הדרומית האחרונה מובילה במספר הנהגים המורשעים בעבירות הנהיגה, כאשר למעלה מ-20% (21.6%) מתושביה המורשים לנהוג, הורשעו בעבירות נהיגה. בתוך כך, העיר אשדוד נמצאת מעל הממוצע הארצי בהרשעות נהיגה, העומד על 19.8%.
הנתונים פורסמו בסוף השבוע האחרון ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אשר חשפה לראשונה נתונים בנושא עבירות נהיגה בישראל. הנתונים מתייחסים לתקופה שבין השנים 2008-2006, על פיהם עולה כי 20% מסך כל הישראלים המורשים לנהוג בארץ, הורשעו בעבירת נהיגה, כאשר בממוצע כ-1.4 הרשעות נרשמו לנהג הישראלי.
הנתונים מצביעים גם על פער משמעותי בין המינים. בשנת 2008 למעלה מחצי מיליון מהגברים בישראל, המורשים לנהוג, הורשעו בעבירות נהיגה, לעומת 163,000 נהגות בלבד. מבין הנהגים אשר היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים והורשעו בשל כך, עולה כי המין הגברי שולט: 65.4% גברים לעומת רק 34.6% נשים. נמצא כי העבירה השכיחה ביותר בקרב הנהגות הייתה דווקא "אי ציות לתמרור" (21.6%) ואילו בקרב הגברים - "אי שימוש באביזרי בטיחות" (19.9%) הוביל.
עוד עולה כי בין השנים הנסקרות נרשמו בממוצע לא פחות מ-5,000 הרשעות שמקורן בתאונות דרכים ונסגרו כ-13,200 תיקי תאונות דרכים שאירעו בין השנים הללו. בשנת 2008 הורשעו 684,000 נהגים בלא פחות מ-933,000 הרשעות, זאת לעומת שנת 2006 בה הורשעו 591,000 נהגים ב-836,000 הרשעות. מתוך סך ההרשעות שנרשמו בדוחות ההזמנה לדין בשנת 2008, העבירות הנפוצות ביותר היו נהיגה ללא רישוי או ללא ביטוח, נהיגה בפסילה ונהיגה במהירות מופרזת.
עוד ניתן להסיק מהסקר כי קיימים הבדלים במספר ההרשעות גם בין המגזרים בישראל. ממוצע ההרשעות הגבוה ביותר לנהג הוא בקרב המגזר הערבי, שם קיימות 1.6 הרשעות למורשע לעומת 1.3 הרשעות בממוצע במגזר היהודי. בהתייחס לחמישה יישובים בדואים בנגב - ערערה, חורה, תל שבע, כסיפה ורהט, נמצא כי חלקם של המורשעים בעבירות הנהיגה גבוהה פי 2.2 מהממוצע הארצי.
"ציבור נהגים גדול אינו מודע לזכויותיו הבסיסיות ובשל חוסר הידע המשפטי הבסיסי, נהגים רבים מודים בעבירות אשר לאו-דווקא ביצעו ובשל כך גדל מספר המורשים", טוען ראש משרד עוה"ד 'סבן ושות', המתמחה בדיני תעבורה - עו"ד צורי סבן. הוא הוסיף ואמר כי קיימת חשיבות בהכנסת לימוד דיני תעבורה לתוכנית הלימודים כבר בבתי הספר התיכוניים, כמו במדינות דוגמת בלגיה.
עו"ד סבן ציין עוד כי העובדה שהתחבורה הציבורית בישראל איננה מתקדמת מספיק מהווה גורם נוסף לגידול בתאונות הדרכים: "הכמות העצומה של תאונות הדרכים בישראל מזעזעת את כלל הציבור, אולם עדיין לא נעשו מספיק מאמצים על-מנת למגר אותה. תחבורה ציבורית מפותחת יכולה להפחית באופן ניכר את כמות הנפגעים בכבישים. יתרה מזאת יש לקחת בחשבון, שלא כמו בעבר, כיום מקצועות רבים מתבססים על נהיגה. על כן גדל גם מספר כלי הרכב בישראל בכלל והנהגים בפרט. בתי המשפט לא מבצעים הבחנה בין נהג שנוהג לצורך פרנסתו, כגון נהג מונית, אוטובוס וכו', לבין נהג שנוהג לעבודה או למטרות אחרות".