|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ועדת אלמוג: להסדיר בחקיקה פעילות שירותי הקסטודי

הוועדה הגישה אתמול את מסקנותיה לשר האוצר ממליצה על שורה של צעדים שמטרתם הסדרת תחום הקסטודי והפיקוח עליו, במטרה להגן על ציבור המשקיעים בשוק ההון הישראלי תוך הבטחת האטרקטיביות שלו כיעד השקעה למשקיעים זרים
03/08/2010  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
[צילום: לע"מ]

שירות קסטודי
שירות החזקת ני"ע עבור בעליהם באופן שמתעד ומבטיח את זכויות הבעלות של המשקיע

ועדת אלמוג, שבדקה את שירותי הקסטודי (משמורת) בישראל ואת האופנים לשיפור האסדרה בתחום זה, הגישה אתמול (ב', 2.8.10) את מסקנותיה לשר האוצר, יובל שטייניץ.

הוועדה, בה היו חברים נציגים מכל רשויות הפיקוח, ממליצה על שורה של צעדים שמטרתם הסדרת תחום הקסטודי והפיקוח עליו. זאת, במטרה להגן על ציבור המשקיעים בשוק ההון הישראלי ולהבטיח את האטרקטיביות של שוק זה כיעד השקעה למשקיעים זרים. הוועדה הגיעה למסקנותיה לאחר בחינה השוואתית בינלאומית של תחום זה, במיוחד לאחר המשבר הפיננסי אשר הדגיש את חשיבות הנושא.

היא הגיעה למסקנה כי נדרשת מסגרת מקיפה בחקיקה של הסדרת מתן שירותי קסטודי בישראל. לדבריה, חוסר בהסדרה מקיפה ברורה ואחידה של פעילות קסטודי בחקיקה פיננסית ראשית ומשנית מגביר את הסיכונים המשפטיים והתפעוליים ואת סיכוני האשראי הכרוכים בקסטודי, והסדרה כאמור תקטין סיכונים אלה.

עוד נמצא, כי לגבי אחזקות הציבור בשוק המקומי אומנם קיימת הסדרה מכוח תקנון הבורסה, אולם נושא זה, הנוגע לאחת ההגנות הבסיסיות והחשובות ביותר של נכסי הציבור, זוכה בעולם כולו להתייחסות מפורשת של המחוקק, לרבות כלי אכיפה משפטיים ברורים ומוצקים.

הוועדה מצאה גם כי לגבי אחזקות המשקיעים הישראלים בחו"ל ההתייחסות הרגולטורית היא מועטה מדי. בשנים האחרונות קיימת מגמה גוברת של גיוון ופתיחת תיק ההשקעה של נכסי הציבור להשקעות בעולם כולו. לאור העובדה שאחוז הולך וגובר של אחזקות הגופים המוסדיים ולקוחות פרטיים מושקע בנכסים בשווקים זרים, ראוי כי הכלים והכללים לשמירה על נכסים אלה והבטחת זכויות הבעלות של הציבור בהם יעשו באופן ברור בחקיקה, הוועדה ממליצה שאמות המידה לגבי ההגנה על השקעות אלה תיקבע באמצעות הסדרה ברורה ובאופן מיידי.

לדברי הוועדה, ההסדרה המוצעת לא רק תגביר את אמון הציבור בשוק ההון בישראל, ותשפר את האטרקטיביות של השוק כלפי משקיעים מחו"ל. התברר כי קיומה של הסדרה בחקיקה מגובשת של שירותי קסטודי הינה אחד הקריטריונים החשובים של משקיעים זרים בבחירה להשקיע בשווקים זרים.

הוועדה צופה כי הסדרת הנושא בחקיקה אף תמקד תשומת לב ותשומות ראויות לנושא זה מצד שלושת המפקחים הפיננסים בישראל (רשות ניירות ערך, אגף שוק ההון במשרד האוצר, הפיקוח על הבנקים), לטובת ציבור המשקיעים בישראל.

המלצת הוועדה היא כי פעילות כקסטודיאן בישראל תחייב אישור רגולטורי ועמידה בתנאים ודרישות בכדי לספק שירות זה כנדרש, בדומה למתווכים אחרים בשוק ההון. כלי זה מאפשר פיקוח ובקרה על כך שהסטנדרטים המינימאליים נשמרים, ואף אכיפה במקרה והללו מופרים.

עיקרי המלצות הוועדה הם:

  • הגדרת שירותי קסטודי לצרכי הדוח - המלצות הוועדה ממוקדות בהסדרת שירותי הליבה שעניינם הבטחת זכויות הבעלות והזכויות הנלוות לבעלות (להבדיל משירותים נלווים, כגון שירותים שעניינם מיקסום רווחים מהנכסים המוחזקים וכיו"ב). הוועדה מצאה לנכון להתרכז בשאלות הבסיסיות של שמירה על הנכסים.

  • הפרדת נכסים, רישום ותיעוד, דרישות לביצוע התאמות ודרישות דיווח -הבטחת תיעוד ורישום אמין ומדויק לאורך שרשרת משמורת הנכסים (מהמסלקה עובר דרך קסטודיאן צד ג', קסטודיאן, ומתווך ועד ללקוח הקצה) היא עיקרון יסודי במסגרת ההמלצות. הוועדה ממליצה על הטלת שורה של חובות שתכליתן לאפשר מעקב מתמיד אחר קיום הנכסים ואחר רישום זכויות הבעלות בהם. זאת כדי לאפשר ללקוח לבחון ולממש באופן סביר את הבעלות בנכס.

  • חלוקות (דיבידנד, זכויות, ריבית) והודעות - משמורת נאותה משמעה הגנה לא רק על הבעלות עצמה, אלא גם על כל הזכויות הנובעות מן הבעלות. הוועדה ממליצה לחייב קסטודיאן או מתווך לוודא שהלקוח מקבל ויכול לממש את הזכויות הללו.

  • מינוי קסטודיאן צד ג' ופיקוח שוטף עליו - לנוכח העובדה שבמקרים רבים הלקוחות אינם מתקשרים ישירות עם מי שמספק ישירות את המשמורת על הנכסים אלא עם גורם מתווך (הדברים נכונים גם בהשקעות מקומיות, ובודאי שהם נכונים ביחס להשקעות בחו"ל) חלק משמעותי מהמלצות הוועדה ממוקד בסטנדרטים המחייבים מתווכים ביחס למשמורת נאותה. מתווך נמצא בקשר ישיר עם הלקוח והוא הגורם המסדיר עבורו את המשמורת על הנכסים אצל גורם שלישי - הוא הקסטודיאן צד ג'. הוועדה ממליצה על הטלת שורה של דרישות מחייבות בכל הנוגע לבחירת הקסטודיאן צד ג', ולפיקוח השוטף עליו בכדי להבטיח כי יהיה מי שיבטיח את האינטרסים הבסיסיים של הלקוח בפני ספק השירות.

  • אחריות בגין כשל או נזק - הוועדה עסקה בשאלת האחריות של קסטודיאן כלפי לקוח בשל נזק או כשל, וכן באחריותו של מתווך בגין כשלים שנגרמו על-ידי קסטודיאן צד ג'. ביחס לאחרון מציעה הוועדה כלל אחריות שמאזן בין מכלול השיקולים הנוגעים לעניין.

  • ביקורת חיצונית - הוועדה ממליצה על מינוי מבקר חיצוני בידי קסטודיאן או מתווך, בכדי לבחון את העמידה בדרישות ההסדרה המוצעות, ואת האפקטיביות של מערכות הבקרה של הארגון.

בראש הוועדה עמדה עו"ד יעל אלמוג, עוזרת בכירה ליו"ר רשות ניירות ערך ומנהלת המחלקה הבינלאומית ברשות. החברים הנוספים בה היו הילה גלוזמן מאגף שוק ההון; ניר הלפרין, מנהל מחלקת שוק ההון ברשות המיסים; עדו יד שלום, מנהל יחידת ההסדרה בפיקוח על הבנקים; דודו לביא, מנהל מחלקת השקעות ברשות ניירות ערך; רונן מדר, מנהל המחלקה לפיקוח על השוק המשני ברשות ניירות ערך; דנה נויפלד ממשרד המשפטים; ענת פייער מאגף שוק ההון; מיקי קהן, מנהל תחום יציבות פיננסית בבנק ישראל; אורלי קורן, סגנית מנהל המחלקה לפיקוח על השוק המשני ברשות ניירות ערך; שרה קנדלר, סגנית מנהל מחלקת השקעות ברשות ניירות ערך; דניאל רימון, משנה ליועץ המשפטי והממונה על החקיקה ברשות ניירות ערך; נעמה שגב מיחידת הסדרה בפיקוח על הבנקים; ואיילת גולן, יועצת לוועדה.
דו"ח ועדת אלמוג - המלצות להסדרת שירותי קסטודי בשוק ההון

מהו שירות קסטודי?

שירות קסטודי הוא שירות פיננסי חיוני לפעילותו הסדירה של שוק הון תקין. מדובר בשירות של החזקת ניירות ערך עבור בעליהם באופן שמתעד ומבטיח את זכויות הבעלות של המשקיע ומגן עליהן, וכן מאפשר למשקיע ליהנות מפירותיה של בעלות זו - היינו לקבל את כל התשלומים (דיבידנדים, ריביות וחלוקות) וההודעות על אירועי חברה.

הקסטודיאן ממלא את תפקידו בכך שהוא אחראי לרשום את הבעלות של הלקוח לגבי הנכס הפיננסי, ולהתאים רישום זה לרישומים שמתנהלים במקום שבו מוחזקים ניירות הערך בפועל (המסלקה). לקסטודיאן יש מערכות רישומיות מתוחכמות (IT) שמסוגלות לשקף ולתעד כמויות רבות של מידע בדבר עסקות בניירות ערך, ולהתאים את הרישומים שלו לתוצאות המסחר בבורסה. כמו-כן הקסטודיאן מנהל מעקב שוטף אך הבעלות בנכסים ומבצע את התשלומים וההודעות בפועל ללקוחות.

תעשיית הקסטודי הבינלאומית מגלגלת 106 טריליון דולר. מדובר בתעשיה מאד ריכוזית, שבה פועלים שחקנים מועטים המכונים קאסטודיאנס גלובאליים (הגדולים הם סיטי בנק ג'יפי מורגן וכיו"ב). הללו נוכחים בכל השווקים בעולם ומספקים שירותי קסטודי ב-80 עד 100 מדינות. קסטודיאן גלובאלי יכול להיות חבר בכל מסלקה בשוק מקומי, או לחלופין הוא יכול להתקשר עם קסטודיאן מקומי (sub custodian) ועל-ידי כך לספק ללקוחותיו משמורת על נכסים כמעט בכל השווקים בעולם.

הבטחת שירותי קסטודי נאותים הכרחית להגנה על ציבור המשקיעים מפני סיכונים תפעוליים, סיכונים משפטיים וסיכוני אשראי שעלולים לגרום לאובדן ערכן של השקעות הציבור בשוק המקומי ובחו"ל. שירות הקסטודי זכה עד כה בישראל לתשומת לב רגולטורית מועטה.

ערב המשבר שפקד את השווקים הפיננסיים בעולם, הוקמה ועדה בין-משרדית על-מנת לבחון את שירותי הקסטודי בישראל ולבדוק את הצורך בשיפור הרגולציה בתחום זה. על הוועדה הוטל לאסוף מידע אודות שוק הקסטודי בישראל, להסיק מסקנות לגבי השאלה האם תחום זה, אשר כפוף כיום להסדרה מועטה, צריך להיות נתון להסדרה מקיפה יותר ובמקרה שאכן נדרשת הסדרה שכזו - לתת המלצות לגבי מהותה ותוכנה.


שירותי הקסטודי בשווקים הבינלאומיים

הוועדה בחנה לא רק את מתן שירותי הקסטודי בישראל, אלא גם מתן שירותים דומים בשווקים מפותחים בעולם. זאת, במטרה לבחון את הניסיון שהצטבר בשווקים שונים ולהשוותו לדגם הישראלי הקיים. בין היתר נשכרו שירותי ייעוץ מחברת Thomas Murray בבריטניה המתמחה בתחום הקסטודי הבינלאומי. דוח הוועדה כולל סקירה של מערכות הסדרה מקיפות של שירותי קסטודי במדינות מפותחות שונות, ורבות מהמלצות הוועדה מבוססות על סטנדרטים מקובלים בעולם.

במהלך עבודתה של הוועדה פרץ במלוא עוזו המשבר הפיננסי העולמי. שני אירועים מרכזיים מיקדו את תשומת הלב הרגולטורית בנושא קסטודי והעלו אותה לסדר עדיפויות גבוה עוד יותר בזירה הבינלאומית. הפגיעה בחוסנם וביציבותם של מוסדות פיננסים שונים העלתה את שאלת ההשלכות הפוטנציאליות על ערכם של נכסי הציבור. השאלה המרכזית שעולה בהקשר זה היא מידת החשיפה של הלקוחות לכך שנושי הבנק שנקלע לקשיים (או קרס) יוכלו להיפרע מנכסי לקוחות המוחזקים על-ידי הבנק הקסטודיאן עבורם. במילים אחרות - האם קסטודיאן שנתן שירות קסטודי ללקוחות הקפיד על הפרדה נאותה בין נכסיו לבין נכסי הלקוחות. מדובר באחת הדרישות הבסיסיות ביותר ביחס לפעילות קסטודיאן.

גם גילוי פרשת מיידוף, ופרשיות דומות נוספות, הדגישו את חשיבות אכיפתן של החובות החלות על מתווכים בשוק ההון בהקשר של מתן שירותי קסטודי. במיוחד בכל המדובר לרישומים נאותים לגבי זכויות הבעלות בנכסים, ביצוע התאמות ברישום ואימות שוטף של רישומים אלה. גם כאן מדובר באחת החובות הבסיסיות במתן שירותי קסטודי (reporting and reconciliation). כידוע, תרמיות פונזי מבוססות בין היתר על חוסר התאמה בין מה שהמתווך הפיננסי (מנהל התיקים, מנהל ההשקעות או מנהל הקרן שמבצע את ההשקעה עבור הלקוח) מוסר ללקוח לגבי שווי והיקף הנכסים המוחזקים עבורו, לבין הנכסים המוחזקים במשמורת עבור הלקוח בפועל.

רשות ניירות ערך האמריקנית הגיבה ביחס למקרה זה, בין היתר, בהגברה משמעותית ביותר של ההסדרה והחובות המוטלות בקשר למתן שירותי קסטודי בראש ובראשונה באמצעות מנהלי השקעות.

תאריך:  03/08/2010   |   עודכן:  03/08/2010
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועדת אלמוג: להסדיר בחקיקה פעילות שירותי הקסטודי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת דרך ארץ הכשירה נתיב ייעודי עבור כלי רכב כבדים, לאורך 3 ק"מ בקטע הכביש שבין מחלף נחשונים למחלף בן שמן (לשני הכיוונים).
03/08/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
נתח השוק של אינטרנט אקספלורר חוזר לגדול, כך מראה הדוח החודשי של חברת Net Applications, הסוקר את שיעורי השימוש של הגולשים בדפדפנים המובילים בשוק. על-פי הדוח החדש, נתח השוק של אקספלורר צומח כבר כחודשיים ברציפות. זאת, לאחר שנה שלמה שבה הוא הלך והצטמצם לטובת הדפדפנים האלטרנטיביים האחרים בשוק.
03/08/2010  |  מערכת PCאון  |   חדשות
עשרות אלפי חיילים ישובו מעירק בקרוב, לאחר שבע שנים של לחימה ממושכת ועקובה מדם. יממה לאחר הודעתו (ב', 2.8.10) של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי הכוחות האמריקנים יחלו בנסיגה בחודש הקרוב, המאמץ המלחמתי הופך למאמץ דיפלומטי.
03/08/2010  |  תלם יהב  |   חדשות
לאור הידע המצטבר בנושא עליית ההסתברות לתחלואה בסרטני עור, כולל מלנומה ממארת, משרד הבריאות מזהיר את הציבור מפני שימוש במיטות שיזוף, המסוכן באותה מידה כמו חשיפה לאור השמש. בנוסף, עקב סיכון מוגבר בקרב ילדים וצעירים, ממליץ משרד הבריאות לבחון את החקיקה ביחס לאיסור שימוש במיטות שיזוף בקרב ילדים ובני נוער מתחת לגיל 18.
03/08/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
במרכז הרפואי בבית הסוהר "ניצן" שברמלה, תלה עצמו אסיר עולם באמצעות תחבושת אלסטית שניתנה לו לצרוך טיפול רפואי ושחוברה לוו חרסינה המקובע במקלחת.
03/08/2010  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il