|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
ניסה להשפיע על מהלך המשפט. תאיר ראדה ז"ל [צילום: מתוך עכבר העיר]

בית המשפט מותח ביקורת על התנהלותו של אורון מאירי

האם ניסה אורון מאירי מידיעות אחרונות לחתור תחת התביעה בפרשת הרצח של תאיר ראדה ולהפריך את ההאשמות כלפי זדורוב מאירי פרסם תחקיר בטרם זומנו העדים לחקירה מהלך שעלול היה לשבש את ההליך המשפטי בית המשפט ביחסו להתנהלות התקשורת: "בתיק זה נחצו כל הקווים האדומים"
14/09/2010  |   ליאת הלוי   |   חדשות   |   רצח הנערה בקצרין   |   תגובות

בהכרעת הדין בנוגע לרציחתה של תאיר ראדה, שפורסמה הבוקר (יום ג', 14.9.10), קבעו שופטי בית המשפט בנוגע לעדותו של העיתונאי אורון מאירי מידיעות אחרונות: "אין לתת משקל לעדות זו, הן לאמיתות תוכן דברי המדובבים - דברים שנאמרו מפי השמועה והן בשל אי-הדיוקים והרושם הכללי השלילי שהותיר העד בעדותו".

ב-16 ביולי 2009, פרסם מאירי כתבת תחקיר בגיליון סוף-השבוע של עיתונו, ידיעות אחרונות, בכותרת: "פרשת המדובבים". הכתבה הכילה את פרטי גרסאותיהם של המדובבים מ"ר וד"י. מתוכן הדברים עלתה התמונה כי המדובב המכונה 'ארתור' אשר הוציא מרומן זודרוב את ההודאה ברצח, קיבל על כך 12,000 שקלים. ארתור אף התוודה בפני המדובבים האחרים: "תדרכתי את זדורוב במה להודות. הם (המשטרה) ביקשו להכניס לו מילים לפה".
הכרעת דין: פ"ח 502/07 מדינת ישראל נ' רומן זדורוב
יסודות העבירות המיוחסות לנאשם, עבירת הרצח של תאיר ראדה בניגוד לסעיף 300 (א) (2) לחוק העונשין וכן העבירה של שיבוש מהלכי חקירה, בניגוד לסעיף 244 לחוק העונשין, התקיימו כאן מעבר לכל ספק סביר. ומכאן, לו דעתי תישמע, אציע לחבריי להרשיע את הנאשם בעבירות בהן הואשם: רצח, בניגוד לסעיף 300 (א) (2) לחוק העונשין, ושיבוש מהלכי חקירה, בניגוד לסעיף 244 לחוק העונשין.

בחן רק את חצי הכוס

מאירי הודה במשפט כי הוא לא קרא את כל תמלילי השיחות בין הנאשם למדובב, אלא לקט תמלילים שנמסרו לו על-ידי "מקור עיתונאי". הוא לא בחן את התמונה במלואה ועל כן לא ברור מדוע התייחס מאירי לדברי המדובבים כאל 'כזה ראה וקדש' ולא הטיל ספק באמיתותם.

מפתיעה עוד יותר העובדה שמאירי נתן לדברי המדובבים את מלוא כובד המשקל, בעוד שידע שלשניים יש מערכת יחסים עכורה עם גורמי אכיפת החוק. בעדותו אומנם טען כי למ"ר אין "שום חשבון לסגור עם משטרת ישראל". אך הוא עצמו פרסם ב-2005 כתבה המתארת כי מ"ר נורה ונפצע ברגלו בידי שוטרי ימ"ר גליל ולא קיבל טיפול רפואי נאות. בכתבה תוארה באריכות מערכת יחסיו של מ"ר עם המשטרה, לרבות טענתו כי "השתמשו בי כמו נייר טואלט. השתמשו וזרקו".

מאירי אף אישר כי הוא מודע לתביעת המיליונים, אשר הגיש ד"י נגד משטרת ישראל והפרקליטות.

ההגנה רמסה כללי התנהלות מקובלים

השופטים מוסיפים באותו עניין: "ההגנה רמסה ברגל גסה כללי התנהלות מקובלים לשם הוכחת טענותיה בנדון זה והגדילה לטעון כי אין כל פסול בהתנהלות זו". הם מביאים כדוגמה את התחזותה של עו"ד גליל שפיגל. שפיגל הציגה עצמה כשלוחת ראש הצח"ם אזולאי, בבואה לנסות ולאמת את טענות מ"ר, עם בעלי חנות כלי הכתיבה בה נטען כי נרכשו המוצרים עבור ארתור. לדברי השופטים: "כך לא יעשה. אין לקבל מציאות, בה כל האמצעים כשרים בדרך להשגת מטרה".

המטרה מקדשת את האמצעים

אורון מאירי העיד רק לאחר שהוצא נגדו צו הבאה. וכך הסביר זאת: "אני לא רציתי לבוא לדברים שאני לא מעורב בהם". ביהמ"ש אמר שהסבר זה אינו עולה בקנה אחד עם רצונו של העד בתור עיתונאי לחשיפת האמת, מה גם שמאירי התערב ופעל באופן אקטיבי כדי שמ"ר יבוא ויעיד.

עיון בתמליל השיחה שנערכה בין מ"ר לבין מאירי מגלה כי מ"ר הביע את חששו מלבוא ולהעיד. מאירי ניסה לשכנע אותו וכך אמר: "אני חושב שהצדק צריך להיעשות". והוסיף: "כנראה רוצים להזמין אותך לעדות כמו שדיברה איתך גליל בספטמבר. אני ביקשתי לבוא לעדות יחד איתך. ביום שאתה מעיד גם אני יעיד.." באמירה זו שיקר מאירי למ"ר. הוא סיפר בעדותו שידע כי לא יבוא להעיד יחד עם מ"ר ולא ביקש זאת מעוה"ד שפיגל.

הצהרת שווא

מאירי כתב בתצהירו שמ"ר התקשר אליו ודיווח שאין בכוונתו להעיד "משום שהובהר לו שאם יעיד יפגעו תנאי מאסרו וכי הוא עלול להיפגע מצד הפרקליטות ואף קיים איום על ניכוי שליש ממאסרו". שיחה זו הוקלטה ותמלילה הוגש לביהמ"ש. לפי התמליל נראה כי מ"ר הביע חשש סתמי שעדותו תפגע בו, אך לא ציין כי גורם זה או אחר "הבהיר" לו כי עליו לחשוש מכך. מאירי אישר נתון זה בעדותו.

בסוף ההתייחסות לעדותו של מאירי נכתב: "סיכומו של עניין, מצאתי כי אין לתת משקל לעדות זו, הן לאמיתות תוכן דברי המדובבים - דברים שנאמרו מפי השמועה והן בשל אי-הדיוקים והרושם הכללי השלילי שהותיר העד בעדותו".

פרסם כתבת תחקיר טרם זימון העדים

על-פי החוק, אין לפרסם גרסאות של עדים בטרם הובאו בפני בית המשפט. זאת כדי לא להשפיע על עדים אחרים שאמורים להעיד ובכך לגרום לשיבוש ההליך המשפטי. האיסור רלוונטי לגבי כל אדם, קל וחומר כשמדובר בעיתונאי שאמור להקפיד על בירור האמת תוך שמירה על החוק.

למרות האמור, פרסם מאירי את הכתבה לפני שהוא עצמו והמדובב מ"ר העידו בבית המשפט. מאירי, עורך דין במקצועו, ידע שעליו להעיד במשפט זה. לדבריו, היה אמור להעיד ב-12 ביולי 2009 (יום ראשון), ימים ספורים לפני הפרסום, ובשל אי-הבנה לא העיד במועד זה.

"התחקיר היה מוכן וערוך לפני שמסרתי את העדות. ידעתי שאני צריך להעיד לפני שמתפרסמת הכתבה. העיתון "7 ימים" של ידיעות אחרונות לא נסגר ביום חמישי, אלא ביום ראשון או שני...", כך מצוטט מאירי בפסק הדין, "את הנעשה ניתן להשיב. ביום ראשון אחר-הצהריים או ערב לא ניתן להשיב. אני עדכנתי את המערכת שלי ואמרו לי שלמרות שלא העדתי, הכתבה תתפרסם".

בנוסף, התעקש מאירי כי בפרסום כתבתו טרם העדת עדים רלוונטיים, אין פסול, שכן הוא אינו "מנהל את ההגנה" ולא ידע כי מ"ר צפוי להעיד.

בית המשפט כתב כי תשובתו זו של מאירי איננה סבירה. בתור עורך דין מאירי אמור היה לדעת, בעת שנקרא להעיד בפני השופטים על דברים ששמע לכאורה מפי המדובבים, כי המדובבים יזומנו לחקירה.

בנוסף, מחומר הראיות עולה כי מאירי ידע, בניגוד לעדות שהוזכרה לעיל, שמ"ר צפוי להעיד.

בשיחה שהתקיימה בין מאירי, עו"ד שפיגל ומ"ר, אמר מ"ר במפורש שהוא מוכן להעיד ושיעשה זאת ברצון רב. מאירי אישר (בניגוד למה שכתב בתצהירו), כי שיחה זו התקיימה לפני מועד פרסום הכתבה.

מאירי אף הודה כי הוא עצמו קרא את עדות מ"ר בפני השופטים טרם עדותו, כאשר הוא מנמק התנהלות זו בעובדה כי כשקרא חומר זה, לא ידע כי יוזמן להעיד פעם נוספת.

תשובה זו אינה הגיונית. כאמור, מאירי לא העיד בפעם הראשונה שזומן בשל אי-הבנה, כהגדרתו, כך שסביר להניח כי הוא יוזמן שוב. בנוסף, הוא ערך את תצהירו ב-17 בספטמבר 2009, עוד קודם שמסר את עדותו ב-29 באוקטובר 2009. העובדה שאדם עורך תצהיר מבלי שיניח כי ייחקר על אודותיו בעתיד מעלה תמיהה.

לסיכום הנושא קבעו השופטים: "נראה כי העד בחר ביודעין לפרסם כתבה בה שזורות עדויות במשפט תלוי ועומד, חרף העובדה כי פרסום זה עלול 'לזהם' עדויות עדים נוספים, ואף לא נמנע מ'זיהום' עדותו שלו אחר שקרא פרוטוקולי עדויות של עדים אחרים".

שמירה על הרסן והאמת בתקשורת

בסיום הכרעת הדין נכתב:
  • "לא ניתן לסיים את הכרעת הדין מבלי לציין בצער את חלקה הלא נכון של התקשורת בתיק זה. לא בכדי מכונה התקשורת 'הממלכה השביעית', כוח רב מוקנה לה ותפקיד חשוב. מובן העניין שעורר תיק קשה זה, נערה רכה בשנים, נרצחה באכזריות בתחומי בית ספרה. אך, לצד הכוח של התקשורת, עומדת חובה בלתי מעורערת. בתיק זה דומה כי נחצו כל הקווים, אין אנו מדברים בעבירה על חוק ה'סובידיציה', אלא בפרסומים, אשר לא פעם היו מגמתיים ומשתלחים. לא כולם חטאו בחטא זה, אך גם לא מעטים. ראוי לה לתקשורת שתמלא תפקידה ללא מורא, בעוז ובהחלטיות, אך גם תוך שמירה על הרסן והאמת".

תאריך:  14/09/2010   |   עודכן:  14/09/2010
ליאת הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט מותח ביקורת על התנהלותו של אורון מאירי
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הקרן לישראל חדשה?
14/09/10 19:00
 
ראש
15/09/10 21:27
2
aviku
14/09/10 19:54
 
איזאק
14/09/10 21:27
 
aviku
15/09/10 16:44
3
כרים
14/09/10 20:00
4
חשדנית
14/09/10 20:37
 
ירון זכאי
15/09/10 01:44
 
חשדנית
15/09/10 20:41
5
כדאי שהעניין יחקר
14/09/10 23:11
6
אזרח
14/09/10 23:47
7
דן הרפז
15/09/10 03:06
8
פלונטר
15/09/10 03:49
9
האדם הסביר
15/09/10 04:27
10
אלה
15/09/10 10:54
11
אלישמע
15/09/10 18:37
12
הניה
15/09/10 20:48
13
קצרינאית
22/09/10 09:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

ההתכתשות בין הבעלים של קרית שמונה, איזי שרצקי, להתאחדות לכדורגל, נמשכת במלוא הכח. הערב (שלישי) עמד שרצקי לדין בעוון ביזוי מוסדות ההתאחדות. הכוונה לדברים הקשים שאמר שרצקי לתקשורת בתקופה האחרונה, מאז שעמד לדין ונקנס בעוון העלבת השופט משה בוחבוט. הבעלים ניצל את הבמה שטח טענות קשות מאוד כלפיי ההתאחדות וטוהר המידות של הכדורגל הישראלי. במהלך הדיון שרצקי ביקש לזמן כעדים את יו"ר ההתאחדות, אבי לוזון, סגנו שטרן חלובה וראש הבקרה עופר אורליצקי. הדיין חיים אלחדיף הציע לו בתגובה להעלות את הטענות אותן טען בתקשורת על הכתב בתוספת הוכחות ואז יוחלט את מי ראוי לזמן להעיד ואת מי לא.

"לא מעניינת אותי הפסיקה", אמר שרצקי, "אפנה לבית דין אזרחי על מנת להוכיח את טענותיי. אני עומד מאחורי כל הדברים שאמרתי. אם אבי לוזון הודיע לכולם שהולכים לשנות תקנה ביחס לחוזים כפולים, השגתי את מה שרציתי. כולם בהתאחדות יודעים שדבריי היו נכונים. אני נמצא הרבה יותר שנים בכדורגל מאנשי ההתאחדות, אבל העבר לא מעניין אותי. איכפת לי רק שהדברים יתנהלו בצורה תקינה ומעתה והלאה".


14/09/2010  |  שירלי בר דיין  |   חדשות
שינויים במערך אחזקת המניות בקבוצת אדלר חומסקי: בימים אלה מתחיל תהליך בו יעביר ראובן אדלר בהדרגתיות, ולאורך מספר שנים את מניותיו לשותפים הצעירים בקבוצה.
14/09/2010  |  איילה צורף  |   חדשות
באילת ייפתח בנובמבר כינוס אילת לעיתונות. הכינוס, הרביעי במספר, יתקיים במרכז הכנסים של מלונות "הרודס" בעיר. מארגניו מבטיחים כי ישתתפו בו כ-1,500 אנשי תקשורת מהארץ ומחו"ל, פוליטיקאים, ואנשי אקדמיה וכלכלה.
14/09/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
העוול יתוקן ויוצאי לוב יצטרפו למעגל הזכאים לתגמולים לפי חוק נכי רדיפות הנאצים. זאת, בהמשך למהלך שקידמו משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר. זכאותם של יוצאי לוב מתבססת על חשיפתם לרדיפות הנאצים ובריחתם מבתיהם מתוך פחד הנובע מרדיפות אלו.
14/09/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
היום לפני 39 שנה, ב-15 בספטמבר 1971, מוקם ארגון גרינפיס.
14/09/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
רשימות נוספות   /   רצח הנערה בקצרין  /  מי ומי  
רומן זדורוב הורשע ברצח תאיר ראדה  /  איציק וולף
הישורת האחרונה במשפט זדורוב  /  רותי אברהם
נמחקה עדות החוקר סדובסקי  /  רותי אברהם
האם הביטחון האישי בסכנה?  /  דן רונן
ראדה תאיר את עינינו  /  ראובן לייב
תאיר כבר לא תאיר  /  אברהם שרון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il