ועדת שרים בראשות ראש הממשלה,
בנימין נתניהו, ושר הביטחון,
אהוד ברק, החליטה (יום ה', 16.9.10) לרכוש מארצות הברית מטוסי חמקן מדגם F-35. על-פי ההחלטה תרכוש ישראל 20 מטוסים חמקנים בעלות כוללת של כ-2.7 מיליארד דולר (כ-10 מיליארד שקל).
ה-F-35 -לייטנינג הוא מטוס קרב "חמקן" מתוצרת חברת לוקהיד מרטין האמריקנית, שנחשב למטוס הקרב המתקדם ביותר שמפותח כיום בעולם. מדובר במטוס רב משימתי, המיועד הן לתקיפה והן ליירוט, שפיתוחו החל בשנת 2003 ביוזמה משותפת של ארה"ב ובריטניה.
הראשון מבין המטוסים המתקדמים צפוי להגיע לישראל רק בשנת 2015, אולם כבר שנה קודם לכן יוכלו טייסים ישראלים להתאמן עליו בארצות-הברית. כעת, לאחר הסכמת הוועדה לרכש יכתב "מסמך כוונות" בין משרד הביטחון לבין הקונגרס האמריקני, שלאחריו יחל תהליך ייצור המטוסים.
ראש הממשלה ציין לאחר שהתקבלה ההחלטה כי "רכישת מטוס הקרב החדיש בעולם הינה צעד משמעותי לחיזוק כושרו הצבאי של מדינת ישראל".
מפקד חיל-האוויר, האלוף עידו נחושתן שהשתתף היום בדיון ביחד עם הרמטכ"ל, אמר בראיון לבטאון חיל-האוויר בחודש יוני 2009 כי למטוס ה-F-35 יש ערך מוסף מבצעי מיוחד.
"אנו לומדים את התכונות המבצעיות הייחודיות שלו. אנחנו מעריכים שהן יציבו אותו במקום ייחודי. מטוסי קרב תמיד היו מרכיב מרכזי בהרתעה של מדינת ישראל. הרתעה היא בעצם מה שיש לך, בנוסף לנכונות המיוחסת לך להפעיל את מה שיש לך ומדי פעם, ההרתעה עומדת למבחן. במקרה הזה, אם למדינת ישראל יש משהו ייחודי וחדש כמו ה-F-35,בפרט אם הוא יהיה רק לנו, בוודאי שיש בזה ערך אסטרטגי. אנחנו נמצאים עכשיו בתהליך של בחינת ההתאמות הישראליות הנדרשות למטוס וגם בתהליך של ליבון עלויות העסקה. כאשר יגיע הזמן לבחון ולהכריע, אנחנו נעשה את זה", אמר.
הוועדה התכנסה היום בהשתתפות הרמטכ"ל, רב אלוף
גבי אשכנזי, ומפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן. זאת לאחר שורה של דיונים ארוכים שבהם הביעו גורמים שונים, ובהם שר האוצר
יובל שטייניץ, את מורת רוחם מכוונת מערכת הביטחון לרכוש את המטוסים.
לדעת שטייניץ, להחלטה על רכישת מטוסי החמקן מהחברה האמריקנית לוקהיד-מרטין השלכות מרחיקות לכת על התעשיות הביטחוניות הישראליות. זאת משום שהחברה האמריקנית אוסרת על הכנסת טכנולוגיות ישראליות מתקדמות למטוס החדש.
לדבריו, לא מדובר ברכישת המטוס בהוצאה דולרית בלבד, מכספי הסיוע האמריקני לישראל אלא מדובר גם בהוצאה שקלית לא מבוטלת, כמו הכשרת טייסים, בניית האנגרים לאכסון המטוסים, רכישת ציוד לתחזוק המטוסים ועוד.