|
התושבים קצו בעיכובים ודורשים פיצוי [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה אתמול (ד', 13.10.10) בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד חברת סיטיפס והעמותה לתכנון, פיתוח ושימור אורבני בגין רשלנות וביצוע לקוי של פרויקט הקמת תוואי הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים.
התובענה הוגשה על-ידי עורכי הדין יעקב פינק ואסף פינק ממשרד עו"ד פינק ומשרד עו"ד טל ליפר, המתמחים בתובענות ייצוגיות. שני המשרדים בקיאים בסוגיית הרכבת הקלה בירושלים. כבר בשנת 2007 הוגשו על ידיהם עשרות עררים על-פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה בשל ירידות ערך של תושבים. כמו-כן, הם מנהלים תביעה של 13 סוחרים כנגד הנתבעות וכן נגד המדינה ועיריית ירושלים בשל נזקים שנגרמו לסוחרים בשל עבודות הרכבת הקלה ברחוב יפו.
התביעה הנוחכית הוגשה על-ידי 13 תושבי ירושלים וסביבתה בהתאם לחוק התובענות הייצוגיות. הסעד המבוקש המרכזי הוא חיוב הנתבעות בפיצוי כספי לקבוצה המיוצגת בסכום של מעל 1.2 מיליארד שקלים - סכום המייצג חמישה כרטיסי חופשי-חודשי בעלות של 244 שקלים לחודש, עבור כל אחד מתושבי העיר ירושלים. כמו-כן, מייצג הסכום מחצית משוויים של חמישה כרטיסי חופשי-חודשי אזוריים בעלות של 313 שקלים עבור תושבי ירושלים רבתי.
צורת חישוב הנזק מייצגת את חמש שנות העיכוב והיא סמלית לפגיעה בחופש התנועה של התושבים, לעומסי התנועה ולדרכים המשובשות.
בתובענה צוין כי "הנתבעות אשר אמונות מטעם המדינה על הקמת פרויקט לאומי זה כשלו במילוי תפקידן. הביצוע הלקוי של חברת סיטיפס והפיקוח והניהול הלקוי של העמותה גרמו לתובעים בתובענה זו שורה ארוכה של נזקים מגוונים, אשר משפיעים מזה שנים רבות על שגרת חייהם וגורמים לפגיעה ממשית".
מדובר בתביעה תקדימית. זוהי הפעם הראשונה אשר מוגשת תביעה ייצוגית בעקבות כשלים בפרויקט תשתיות וכנגד זכיין B.O.T. יתרה מכך, מדובר בפעם הראשונה בה נעשה שימוש בכלי החשוב של תביעות ייצוגיות על-מנת לייצג את תושביה הנפגעים של עיר שלמה והישובים הסובבים לה.
בתובענה מפורטים הנזקים שנגרמו לתושבים לפי אופיים: נזקים ישירים כגון אובדן זמן רב מאוד כתוצאה מהעבודות על התוואי העובר כולו בצירי תנועה ראשיים ומרכזיים ובאופן שגרם לעומסי תנועה כבדים, שיבושים מתמשכים במערך התחבורה הציבורית, אשר כללו, הסטת קווי ותחנות אוטובוס וכן נזק לכלי רכב כתוצאה מהתנועה המזדחלת, נזק לשלדת הרכבים, צריכת דלק מוגברת והסכנות הנובעות מנסיעה בכבישים משובשים.
בנוסף, מפורטים נזקים סביבתיים כגון רעש חזק הנובע מהעבודות ההנדסיות על התוואי ביום ובלילה ובמשך תקופות
ארוכות, זיהום אוויר ואבק כבד ופסולת אשר נותרה ברחובות תוך כדי העבודות. "כל אלו היוו מפגעים אשר גרמו לתובעים לשנות מהרגליהם ולהימנע מהגעה למרכז העיר", לפי כתב התביעה.
לבסוף, מפורטים נזקים עקיפים כגון פגיעה קשה בזכות לאיכות חיים וסביבה של כלל תושבי ירושלים וירושלים רבתי אשר חיים באתר בנייה מזה שנים, ועגמת נפש עמוקה אשר נגרמה כתוצאה משינוי פני העיר, התנהלות הפרויקט והתמשכות העבודות.