|
בגלל המבוגרים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בין השנים 2000-2009, נפגעו קרוב ל-37,000 ילדים (0-14) בתאונות דרכים, מתוכם - 424 הרוגים, כך עולה מממצאי דוח שפרסמה היום עמותת אור ירוק.
עוד עולה מן הדוח, כי לאורך העשור חלה אומנם ירידה דרמטית במספר הילדים ההרוגים אך ישראל עדיין נמצאת במקום הראשון מבין המדינות המתקדמות בחלקם של הילדים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים.
שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, אמר כי: "תאונות בהן נפגעים ילדים מתרחשות במקרים רבים כתוצאה מהתנהגות המבוגרים. ואכן, נתוני העשור מצביעים באופן עקבי על כך שהרוב המכריע של הילדים נפגעו בעת שנסעו ברכב".
עוד עולה מן הדוח כי 77% מהילדים שנפגעו בתאונות דרכים נסעו ברכב בזמן התאונה, כ-22% הלכו ברגל וכ-3% רכבו על אופניים בעת התאונה.
740 ילדים נפגעו כהולכי רגל
בעשור האחרון נהרגו בממוצע 42 ילדים בשנה: בשנת 2009 נהרגו 25 ילדים בתאונות דרכים - ירידה של 45% לעומת שנת 2000. על-אף הירידה המשמעותית במספר הילדים שנהרגו בתאונות בין השנים 2000-2009, חלקם מכלל ההרוגים ירד ב-2% בלבד.
בין השנים 2000-2009 נפגעו בממוצע 740 ילדים בתאונות דרכים כהולכי רגל, והיוו כרבע מכלל הולכי הרגל שנפגעו בתאונות; כ-2,800 ילדים בממוצע נפגעו בתאונות דרכים כנוסעים ברכב, כ-23% מכלל נוסעי הרכב שנפגעו בתאונות.
בעשור האחרון נפגעו יותר מ-100 ילדים בממוצע בכל שנה בתאונות דרכים בעת שרכבו על אופניים, כרבע מכלל הרוכבים שנפגעו.
בסיכום מצביע הדוח על כך, שקיימים אמצעים אפקטיביים מוכחים שניתן ליישם כדי להפחית את הסיכונים לילדים בדרכים. רעיון הבטיחות בת-קיימא, העומד בבסיסה של מדיניות הבטיחות בדרכים במספר מדינות באירופה, הוכח כמועיל לבטיחותם של ילדים. בין האמצעים המיושמים במסגרתו - הגבלות מהירות ל-30 קמ"ש בסביבת בתי-ספר ובאזורי מגורים, המרת צמתים למעגלי תנועה, שיפור חזית הרכב והפרדת כלי רכב דו-גלגליים מכלי הרכב הממונעים.
לדברי אבואב "יישום אמצעים אלה יתרום באופן ישיר לשיפור בטיחותם של הילדים בישראל. מעצבי המדיניות ומקבלי ההחלטות חייבים להקדיש תשומת לב רבה יותר ולדאוג לקיומם של אמצעים מעין אלה, למען בטיחות הילדים".