במעמד ראש הממשלה ושר התחבורה נחנכו מנהרות הכרמל, מערכת הכבישים, הגשרים והמנהרות, שהוקמו בהשקעה של מיליארד וחצי שקל.
מעבר לחגיגות קובלת עו"ד רחל בן-ארי (בר רב האי), יושב-ראש ועד מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין, בפני חברת כרמלטון על כך שלמרות שמדובר בפרויקט חיפני, קובעים התנאים הכלליים של הסכם ההצטרפות בסעיף הסמכות המקומית, כי תושבי חיפה המשתמשים במנהרות ייאלצו לפנות לבית משפט בתל אביב במקרה שיתעורר בינם לביהזכיינית סכסוך כלשהו.
"לאן הגענו? חברה חיפאית, מנהרות חיפאיות, תושבים מאזור חיפה ובנותיה. והתביעות? ההליכים המשפטיים? – אלה יתנהלו במדינת תל אביב", כתב בן-ארי במכתב נזעם. "יש בכך משום פגיעה קשה בתושבי חיפה והסביבה, טרטור והכבדה עליהם. בנוסף לכך, יש בהסדר זה משום פגיעה של ממש בציבור עורכי הדין באזור חיפה אשר יהיה פחות אטרקטיבי לציבור המתדיין עקב העדר יתרון של נגישות ו"מגרש ביתי", עלויות של נסיעות והקדשת (=בזבוז) זמן דרך".
עוד על הפרויקט
אלו הן המנהרות הארוכות ביותר בישראל, המחלף הגדול ביותר בישראל וכביש האגרה העירוני הראשון בארץ. על-פי התחזית, המנהרות יפחיתו כ-15% מהעומסים בדרכים חלופיות. ציר התנועה החדש שחוצה את העיר חיפה, יהיה באורך כ-6 ק"מ. בפרויקט 7 גשרים בשלושה מפלסים החוצים את וואדי נחל הגיבורים בזוויות שאין כמותן בארץ, ומאפשרים כניסה ויציאה, ללא עצירה, בכל השכונות שמסביב. גשר היציאה והכניסה במחלף הקריות מורכב מ-12 מסלולי נסיעה שבכל אחת מהן עמדת תשלום.
פרויקט מנהרות הכרמל הוא פרויקט התחבורה המשוכלל בארץ. חיישנים אלקטרונים ועשרות מצלמות מעבירים דיווח למוקד בקרה על המתרחש בשטח, ובתוך האספלט הוטמנו גלאי תנועה. בצדי המנהרות הוטמנו גלאי עשן לבדיקת רמת זיהום האוויר וגלאי נפח לזיהוי תנועות של בני אדם.
סכומי האגרה שייגבו בידי בעל הזיכיון בעד נסיעה בכבישי
מנהרות הכרמל יהיו לגבי נסיעה בקטע:
- ברכב ציבורי, וברכב אחר המיועד לפי מבנהו להסעת 10
נוסעים או יותר נוסף על הנהג - 17 שקלים
- ברכב מסחרי או ברכב עבודה שמשקלם הכולל המותר
עולה על 4,000 ק"ג - 28.50 שקלים
אגד יפעיל קווי אוטובוס מהירים דרך מנהרות הכרמל. הקווים, שיחלו לפעול ביום ראשון, 19.12.2010, יאפשרו לנוסעי אגד ליהנות מיתרונות מנהרות הכרמל, במחיר נסיעה עירונית (6.20 שקלים), ולקצר את זמן הנסיעה ב-50%.
אגד יציע לנוסעיו שני קווים שיעברו דרך המנהרות:
- קו 101 - קו חדש ממרכזית המפרץ דרך מנהרות הכרמל אל מרכזית חוף הכרמל, עם עצירה להורדה והעלאת נוסעים בגרנד קניון, ובכיוון ההפוך, בתדירות של 4 נסיעות בשעה.
- בנוסף קו 23, הנוסע כיום מקריית הממשלה לכרמל ולאחוזה, יתחיל את נסיעתו ממרכזית המפרץ וייסע דרך המנהרה לגרנד קניון ומשם דרך מרכז חורב ורכס הכרמל, ובכך ישפר את נגישות תושבי רכס הכרמל למרכזית המפרץ ויקצר משמעותית את זמן הנסיעה.
לדברי מנהל אגד באזור חיפה והצפון, שמעון גולדברג, "פתיחת מנהרות הכרמל מהווה עבור אגד הזדמנות מצוינת להמשיך ולשפר את השירות שהוא נותן לנוסעיו. המעבר במנהרות יקצר את זמן הנסיעה ויעודד את השימוש בתחבורה ציבורית. אנו בטוחים כי תהיה בכך משום תרומה אמיתית לציבור משתמשי התחבורה הציבורית ובמידה שיגבר הביקוש נשמח להוסיף קווים ולתגבר נסיעות".