מארגני טיסת שכר, סוכנויות הנסיעות וספקי שירותי הקרקע עשויים להתחייב בפיצוי לנוסעים שטיסתם נדחתה בשעות רבות. זאת, לצד מחויבותה של חברת התעופה, כפי שנקבעה באמנת ורשה. כך קובע שופט בית משפט השלום בראשון לציון, אורן שוורץ.
הדברים נאמרים בפסק דין שעסק בטיסה אשר המריאה באוגוסט 2007 מנתב"ג לאנטליה באיחור של 18 שעות. העיכוב נגרם תחילה בשל תקלה טכנית במטוס חברת השכר הטורקית אונור, ולאחר מכן - משום שהקברניט סירב להעלות למטוס נוסעת שהייתה בשבוע ה-29 להריונה.
לא היו חלקי חילוף בנתב"ג
שוורץ ציין, כי חברת התעופה לא החזיקה חלקי חילוף בנתב"ג למרות שהייתה יכולה לצפות את התקלה. לכן, יש לה אחריות משמעותית להגדלת העיכוב. אמנת ורשה מחילה על המוביל האווירי בצורה כמעט מוחלטת את האחריות לנזק שנגרם מחמת איחור.
על-פי האמנה, המוביל יכול להיפטר מאחריותו, אם יוכיח שנקט בכל האמצעים הדרושים למניעת הנזק או שלא הייתה בידיו כל אפשרות לנקוט בהם. במקרה הנוכחי, החברה לא הוכיחה זאת. שוורץ מדגיש, כי אמנת ורשה גם אינה מונעת פסיקת פיצוי בגין עוגמת נפש עבור נזק שנגרם מחמת איחור.
אמנת ורשה אינה מונעת תביעות
לצד אחריות המוביל האווירי, מוסיף שוורץ, קיימת אחריות של מארגני חבילת התיור. על מארגן הטיסה מוטלת החובה לעדכן את הלקוח מבעוד מועד, שעה שידוע לו על אודות עיכוב בטיסה, וגם בגין איחור בלתי סביר במועדי הטיסות. אמנת ורשה אינה מונעת תביעות נגד מארגני החבילה.
החברה המספקת שירותי קרקע לחברת התעופה חייבת לוודא שיסופקו לנוסעים תנאים נאותים, ולחלופין, לאחר שהתברר שחלף המועד בו ניתן להמריא, להוריד את הנוסעים מן המטוס ולאפשר להם מנוחה קצרה והתארגנות. גם דברים אלה אשר יכלו להקל את מצוקת הנוסעים ולמזער את הנזקים, לא נעשו במקרה זה.
עוד התברר, כי הנוסעת בהריון שעיכבה את הטיסה מסרה לנציגת סוכנות הנסיעות עוד בשלב רכישת הכרטיסים, כי במועד הטיסה תהיה בשבוע ה- 29 להריונה. סוכנת הנסיעות הייתה צריכה לברר עם מארגן הטיסות את מדיניות המוביל האווירי. סוכנת הנסיעות לא פעלה כך, ולפיכך היא נושאת באחריות לנזק שנגרם לנוסעים שנאלצו להמתין.
שוורץ דן במספר תביעות שהגישו נוסעים באותה טיסה. בסיכומו של דבר, חייב שוורץ את
קשרי תעופה (אחת ממארגנות הטיסה) בפיצויים, החזר עלויות חבילות הנופש והוצאות בסך 85 אלף שקל.
השטיח המעופף, שהייתה אף היא ממארגנות הטיסה, חויבה בתשלום כולל של 37 אלף שקל.
חברת התעופה אונור חויבה לשלם 47 אלף שקל. סוכנות הנסיעות איסתא תפצה את הנוסעים ב-32 אלף שקל, וסוכנות הנסיעות גוליבר - ב-10,000 שקל. חברת לאופר, שהעניקה לאונור את שירותי הקרקע, חויבה בתשלומים בסך 9,000 שקל.