|
|
|
|
|
תוכנית הרה-ארגון החדשה מציעה מערכת תחבורה ציבורית היררכית שמפרידה בין קווים ראשיים לקווים מקומיים. הקווים הראשיים נועדו לקשר בין הערים של המטרופולין ומשרתים בעיקר נסיעות ארוכות. קווים אלה מתוכננים לנסוע ברחובות ראשיים, במסלולים ישירים ובתדירויות גבוהות. | |
|
|
|
|
|
|
הקווים המקומיים משרתים בעיקר את השכונות ומקשרות אותן למערכת הראשית ולמרכזי פעילות העירוניים. בעוד שהשירות בקווים הראשיים יעשה בעיקר באמצעות אוטובוסים רגילים ומפרקיים, הקווים המקומיים יכללו סוגים שונים של כלי רכב ובכללם מיניבוסים מידיבוסים. | |
|
|
|
|
|
הפעימה השנייה של רפורמת התחבורה הציבורית בגוש דן תוקדם בכחצי שנה. משרד התחבורה הודיע כי היא תבוצע באפריל או לכל היותר עד יוני 2011, במקום בסוף שנת 2011, כפי שתוכנן.
במקור, אמורה הייתה הפעימה השנייה להתחיל בתחילת 2011, אך מועד היישום נדחה בשנה, כך שלמעשה מדובר באיחור של חצי שנה במקום של שנה.
בכינוס ראשי ערים במטרופולין שהתקיים (יום ה', 23.12.10) בתל אביב, אמר אמר שר התחבורה ישראל כ"ץ כי הפעימה השנייה תלווה ברפורמה כוללת בתעריפים, שתאפשר לנוסעים לבחור את מסלול הנסיעה בהתאם לצרכיהם ולשלם פעם אחת עבור הנסיעה גם אם יבצעו מעבר בין קווים וחברות תחבורה ציבורית. "במסגרת הרה-ארגון תבוצע רפורמה במבנה התעריפים בגוש דן, המיועדת ליצור תעריף אינטגרטיבי, פשוט וידידותי לנוסע, בדומה למקובל במטרופולינים רבים בעולם", דברי כ"ץ.
הפעימה השנייה היא הגדולה מבין שלוש הפעימות של הארגון-מחדש. היא תקיף את כל קווי התחבורה הציבורית שבלב מטרופולין דן ותכלול את תל אביב-יפו, רמת גן, גבעתיים, בני ברק, חולון, אזור ובת ים. מדובר ב-51 קווים חדשים שיחליפו 70 קווים קיימים. קווים אלה מהווים כ-50% מנפח הפעילות של התחבורה הציבורית במטרופולין דן.
בגוש דן מתבצעות כיום כמיליון נסיעות באוטובוסים, המהוות כמחצית מהנסיעות בתחבורה הציבורית בישראל. נסיעות אלה מבוצעות באמצעות 10 חברות תחבורה שונות, המפעילות 400 קווי שירות. לכל מפעיל יש מבנה ותעריף שונה דבר היוצר מערכת תעריפים מורכבת ומסורבלת, המקשה מאוד על הנוסע ואינה מאפשרת יצירה של מערכת אינטגרטיבית עם כרטיסי נסיעה משולבים.
במסגרת הרפורמה בתעריפים, יופעל בגוש דן "כרטיס חכם" לכלל המפעילים ויונהגו שני תעריפי נסיעה בלבד, במקום מספר תעריפים כיום. תעריף נסיעה בין תל אביב לערים הסמוכות אליה יעלה כ-6.5 עד 7 שקלים, ואילו תעריף בין תל אביב והערים המרוחקות יותר ממנה יעלה כמעט 10 שקלים, כ-5 שקלים פחות מהמחיר כיום.
הפעימה הראשונה שיישומה החל בחודש אוגוסט 2010 כללה שינויים ושיפורים בשישה קווים מרכזיים בתל אביב וגוש דן, תוך יצירת הסדרי העדפה בשני רחובות מרכזיים בתל אביב. מסקר שביעות רצון שבוצע במהלך חודש נובמבר השנה עולה כי 43% מהנוסעים ציינו כי הם מרוצים מהשינוי (מתוכם 21% מאוד מרוצים) 22% אינם מרוצים מהשינוי ו-35% אדישים.
במסגרת הפעימה השנייה ישופרו תחנות אוטובוסים ויוחלפו תמרורים בכל הגוש המרכזי. בנוסף לכך יתווספו מפרצי חנייה חדשים לאוטובוסים ויוצבו שלטים אלקטרוניים, הכוללים מידע בזמן אמת על זמני ההגעה של האוטובוסים.
יישום הפעימה השנייה ילווה במערך הסברה מקיף ופרטני עבור תושבי גוש דן בכלל ומשתמשי התחבורה הציבורית בפרט. מערך ההסברה יכלול מפגשים עם ועדי שכונות ותושבים, אתר אינטרנט יעודי, פרסום בעיתונות והצבת דיילים בתחנות ההסעה ובאוטובוסים שיחלקו עלוני הסברה לנוסעים.