סקר שערך משרד התחבורה בקיץ האחרון מצא כי הביקוש הכי גבוה לקווי הלילה הוא בשישי בלילה, כלומר בשבת. הסקר, שהוצג (יום ה', 6.1.11) בכינוס בנושא בקריית התעופה, חושף כי 35% מכלל נוסעי הלילה בתחבורה הציבורית עושים זאת בימי שישי, 25% עושים בקווי הלילה שימוש בלילות חמישי, במוצאי שבת - 20% ובימות השבוע (בתקופת החופשות) - 19%.
הסקר משקף את הנתונים באזור חיפה, העיר היחידה בה מופעלת תחבורה ציבורית בשבת. נתוני סקר זהה בגוש דן, שכאמור - לא סקר את ימי שישי, מצא התפלגות דומה של נתונים, אם כי באזור זה יש ביקוש גבוה יותר לתחבורה ציבורית בלילות.
דרור גנון, סגן מנהל בכיר לתחבורה הציבורית במשרד התחבורה, היה ממקדמי פרויקט קווי הלילה, שהחל בשנת 2007. כאשר בא לשר התחבורה ישראל כ"ץ והציע בזהירות כי בשנת 2009 יהיו 35 קווים, ביקש ממנו כ"ץ: "תוסיף, תוסיף!".
4,500 נוסעים בשבוע עברו מרכב פרטי
על-פי סקר קווי הלילה בחיפה ובתל אביב, כרבע מכלל הנוסעים ביצעו את הנסיעה בלילה אל מקומות הבילוי בעבר ברכב פרטי (מתוכם שליש כנהגים ושני שלישים כנוסעים).
משמעויות הדבר מבחינה מספרית:
- הורדת כ-1,500 כלי רכב ונהגים בלילה מהכבישים בשבוע, או 300-200 כלי רכב מדי לילה.
- העברת כ-4,500 נוסעים בשבוע (900-600 מדי לילה), רובם צעירים ובני נוער שעברו מרכב פרטי לתחבורה ציבורית.
- כ-40% נסעו בעבר במוניות - רובם במוניות מיוחדות ("ספיישל").
- כ-15% העדיפו שלא לנסוע כלל בעבר למוקדי הבילוי. כך למשל, בליין שרצה לנסוע ממעלה אדומים כדי לבלות בירושלים נדרש לשלם כ-70 שקלים לכל כיוון.
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים החדש,
רון מוסקוביץ', המתגורר בכפר ורדים, סיפר כי מלבד קווי הלילה הרשמיים קיימים מעין קווי לילה בגליל המערבי: "דיברו פה על נהגי מוניות שגובים מחיר מופקע. אצלנו הם עושים עבודת קודש. חבר'ה צעירים מתארגנים, משלמים לנהג שייקח אותם במחיר מוזל למקומות הבילוי, הנהג הולך לישון כמה שעות, וחוזר לאסוף אותם לפנות בוקר". מוסקוביץ' סיפר כי ניסה כדרכו למצוא חסרונות בפעילות קווי הלילה, והדבר היחיד שמצא היה הפחתת הכסף שמגיע לרשויות מחניה שלא כחוק ליד מוקדי הבילוי...
לאחרונה הנחה שר התחבורה והבטיחות בדרכים לערֵב גופים רבים ככל האפשר, לאחר שנמצא כי קווי הלילה מונעים תאונות. בגופים המעורבים: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, צה"ל ופרויקט עיר ללא אלימות. את שירות קווי הלילה מלווה מסע פרסומי בהיקף של שלושה מיליון שקלים, שעודד את ציבור הבליינים להשאיר את הרכב בבית ולהשתמש בקווי הלילה.
לא בשבתות
שר התחבורה שב על עמדתו בנושא הפעלת קווי לילה גם בלילות שישי, ואמר כי זו מדיניות התחבורה בישראל כמדינה יהודית ואין בכוונתו לשנותה.
אשר לעלייה שהייתה ב-1 בינואר ולעליות הצפויות במחירי התחבורה הציבורית, השיב השר כ"ץ לשאלת News1 ואמר כי הצמדת מחירי הנסיעה למדד היא מדיניות של האוצר, ואין לו ברירה אלא לחתום עליה. "אני בעד תחבורה ציבורית זולה, אבל לא הכל בידיי. חצי אחוז מההעלאה במחיר נועד לקדם את פרויקט התחבורה הציבורית בגוש דן. קווי רכבת קלה ארוכים, למשל, יגרמו לחיסכון במחיר הנסיעה, משום שבמקום לנסוע בכמה קווים יוכלו הנוסעים לנסוע בקו אחד".