בימים אלו מבצעת
רכבת ישראל עבודות תשתית ואיתות באזור המסילות הסמוכות לנחל האיילון, בין תחנת האוניברסיטה לתחנת הגנה בתל אביב. העבודות, המתבצעות גם בשבת, צפויות להימשך כשנה. בדיקת News1 מצאה כי לביצוע העבודות ניתן אישור.
מרכבת ישראל נמסר כי בסופן של העבודות תתאפשר הגדלת קיבולת הרכבות במקטע זה, שיפור הדיוק ושיפור השירות הניתן לנוסעים. עיקר השיפור יבוא לידי ביטוי בשעות השיא בכלל ובימי ראשון וחמישי בפרט, המתאפיינים בכמות נוסעים גדולה מהרגיל.
נכון להיום קיים צוואר בקבוק קריטי המשותף לכל רשת הרכבות והוא פרוזדור איילון. כיום, ישנם בין תחנת ת"א מרכז לת"א ההגנה רק שלושה קווים ראשיים, כאשר בשעת שיא של תנועת הרכבות ניתן להעביר בפרוזדור זה רק 11 רכבות לכיוון אחד. מטרת הפרויקט היא הגדלת כמות הרכבות בשעת השיא מ-11 ל-14 רכבות בכיוון אחד, על-ידי שינויים טכנולוגיים בלבד וחידוש מערכות, וללא ביצוע שינויים בתשתית המסילתית.
אשר לקיומן של העבודות בשבת, מסבירים ברכבת ישראל כי בשל חשיבות הפרויקט וביצועו בלוחות זמנים צפופים וכדי למעט ככל הניתן בפגיעה בנוסעים, אישר משרד התמ"ת לרכבת ישראל לעבוד גם בסופי שבוע, לרבות עבודה של טרקטורים ורכבת עבודה.
ברכבת ישראל מדגישים כי ביצוע העבודות במהלך השבוע יחייב סגירות ארוכות של קווי הרכבת בין תחנת ת"א אוניברסיטה לתחנת ת"א ההגנה, שהינן ליבה של מערכת המסילות בישראל, ובהן גם מספר הנוסעים הגדול ביותר בארץ.
יש אישור
במשרד התמ"ת מאשרים כי לעבודות שצולמו בשבת ניתן לרכבת ישראל היתר להעסיק עובדים במנוחה השבועית לצורך ביצוע עבודות תשתית באיילון, וכי ההיתר ניתן גם להפעלת נהג קטר.
עם זאת, מבהירים כי רכבת ישראל מעבירה בקשות להתיר העסקת עובדים במנוחה השבועית על-פי צרכיה, וכל בקשה נבדקת לגופו של עניין. הפעלת טרקטורים וציוד הנדסי על-ידי מי שמנוחתם השבועית אינה בשבת (לא יהודים) לא מחייבת היתר מיוחד להעסקת עובדים בשבת ממשרד התמ"ת.
מאגף ההסדרה והאכיפה נמסר כי ככלל לא נותן היתרים גורפים לעבודה במנוחה השבועית, אלא היתרים נקודתיים, הנבדקים לגופו של עניין, בהתאם לקריטריונים של סעיף 12 לחוק שעות עבודה ומנוחה. באגף מציינים כי קיים מצב שלא כל העובדים המועסקים במקום עבודה, מנוחתם השבועית הינה השבת, ולפיכך במקרה כזה, גם אין צורך בהיתר.
לאחרונה התבטא מנכ"ל
חברת מטרופולין,
אילן קרני, בזכות ביצוע עבודות הרכבת בשבת: "הדבר האחרון שאני רוצה זה לעבוד בשבת. אבל אולי הם יכולים לקבל פטור לעבוד בשבת באותם ימים שאין תנועה", אמר קרני בהתייחסו לעבודות להקמת המסילה לבאר שבע. "אני רוכב באופניים בשבת ורואה שברכבת עובדים נון-סטופ בשבתות. כל הזמנים אנשים מתחזקים קווים שלמים ברכבת. איך זה ייתכן שדווקא את העבודות האלה לא ניתן לעשות בשבת...עשרות אלפי חיילים, סטודנטים ואזרחים לא יכולים להגיע לבאר שבע ומבאר שבע למרכז, עובדתית".