|
טעים או לא? [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
שרק, דורה ודמויות אנימציה פופולריות אחרות על אריזות דגני הבוקר (=מדגנים) משפיעות על התפישה של הילדים לגבי טעמם של המדגנים.
מחקר שכלל מבחני טעימות ונעשה בקרב 80 ילדים צעירים במרכז קניות גדול בארה"ב, הראה כי אלו שראו על אריזות המוצר דמות פופולרית אהבו את טעמו של המוצר יותר משל מוצר באריזה ללא הדפסה של דמות כלשהי עליה. החוקרים שביצעו את הניסוי - מאוניברסיטת פנסילבניה שבפילדלפיה.
הדמויות המונפשות השפיעו במיוחד על אותם דגנים ששמם רמז על כך שהם יותר מתוקים מבריאים.
הממצאים פורסמו ב-Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine.
מסרים המעודדים אכילה בריאה יוצרים תהודה גם בקרב הגיל הצעיר, אך נוכחות דמויות פופולריות על אריזות המוצר משכיחה את החשיבות של הערך התזונתי, הזהירו החוקרים. דמויות פופולריות כמו שרק ודורה מצאו את דרכן כמעט לכל מקום בעשור האחרון במוצרים המשווקים לילדים, במיוחד במוצרים פחות בריאים.
לאחרונה הצטברו ראיות רבות לכך שדמויות אלו יעילות ביותר בהיבט השיווקי, והמחקר האחרון לא רק תומך בכך, אלא מדגיש את העובדה שהדמויות משנות אפילו את תפישת הטעם של הילד ולא רק את העדפתו התמימה למוצר מסוים.
החוקרים יצרו ארבע גרסאות של אריזות מדגנים שהיו שונות האחת מהשנייה רק בשם (נגיסות בריאות או נגיסות מתוקות) ולוו, או שלא, בתמונות של דמויות מוכרות על קדמת האריזה.
80 ילדים בגילאי 6-4 שגויסו למבחן טעימות במרכז קניות בעיר גדולה קיבלו דגימות יבשות של מדגנים שהכילו 6 גרם של סוכר למנה - כמות ביניים בין זו שבמדגני צ'יריוס - 1 גרם סוכר למנה, לזו שבפרוט לופס מרשמלו - 16 גרם סוכר למנה. כשנשאלו עד כמה אהבו את המדגנים על-פי סולם של חמש נקודות - פרצוף מחייך עם הספרה אחת הצביע על "מאוד לא אוהב" ו-5 "מאוד אוהב", כמעט כולם אהבו את המוצר ללא קשר לאריזה. יחד עם זאת, הניקוד היה גבוה הרבה יותר כשעל האריזה הייתה דמות מוכרת.
מידת ההיכרות של הילדים עם הדמות או חיבתם אליה לא השפיעו על מבחני הטעם, למרות שהחוקרים ציינו כי ההשוואה נפגעה מהעובדה ששישה ילדים לא הכירו את הדמויות וכי הדמויות היו פופולריות ביותר בעולם כולו.
באופן מפתיע, ילדים שנאמר להם שהמדגנים נקראים נגיסות בריאות אהבו את הטעם יותר בהשוואה לאלו שנאמר להם שלמדגנים קוראים נגיסות מתוקות, למרות שהחוקרים ציפו לתוצאות הפוכות. החוקרים ציינו כי הילדים אהבו את ה"נגיסות המתוקות" בדיוק כמו את ה"נגיסות הבריאות", אך אהבו את ה"נגיסות המתוקות" אם לא לוו בתמונה.
אחד ההסברים יכול להיות שהילדים הגיבו למסרים אותם קיבלו מגיל צעיר לגבי אכילה בריאה, מאחר שלילדים רבים נאמר לעתים קרובות כי מזונות סוכריים רעים לבריאות ויש להימנע מהם. אפשרות נוספת היא שהילדים שציפו לטעמם של הדגנים המסוכרים התאכזבו מהטעם בעוד שאלו ציפו שהמדגנים הבריאים לא יערבו לחיכם גילו כי ההפך הוא הנכון.