יושב-ראש ההסתדרות, עפר עיני, תקף (יום ב', 16.5.11) את עמדתו של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, בוועידת הנדל"ן של היומון כלכליסט. "שמעתי את שר התחבורה לפני כחודש שדיבר כסת"ח, התלהם ואיים שיסגור את הרכבת בגלל נושא הבטיחות. לא התבטאתי עד עתה בתקשורת כדי לתת אפשרות להידברות, אולם אני מודיע פה חד-משמעי לשר התחבורה כי בנושא בטיחות תמצא אותי ואת ההסתדרות שותפים מלאים. נושא בטיחות הנוסעים חשוב ונתרום ככל יכולתנו בנושא זה. אולם אם מאחורי כל הדיבורים על בטיחות הנוסעים מסתתר תהליך הפרטה של הרכבת להפוך אותה לחברה פרטית, אני מודיע לך שתתקל בי במלוא העוצמה".
עיני קרא לכ"ץ לפתוח בתהליך אמיתי, כלשונו, של הידברות בנושא הבטיחות: "אני קורא לך להיכנס באופן אישי לנושא אני בטוח שיחד נוכל לעשות רכבת בטוחה יותר ואף יעילה יותר למען הנוסעים והאזרחים, אבל זה לא יהיה כל כך נורא אם בתוך התהליכים האלה נשמור גם על פרנסתם של העובדים".
היום הודיעה שופטת ביה"ד לעבודה בתל אביב כי תיפגש בנפרד עם ועד עובדי
רכבת ישראל. בית המשפט קבע כי עד ה-1 ביולי לא תתקיים שביתה של עובדי הרכבת. כמו-כן נקבע, כי במהלך השבועיים הקרובים על נציגי העובדים וההנהלה לשבת סביב שולחן הדיונים בנושאי תחזוקה, בטיחות ושכר. רכבת ישראל מצידה התחייבה שלא לנקוט בצעדים חד-צדדיים.
משרד התחבורה ויו"ר ההסתדרות יהיו שותפים במו"מ והצדדים ידווחו לביה"ד כל 10 ימים. המו"מ יתנהל בנושא בטיחות, תחזוקה ועידכון שכר העובדים לפי הסכם השכר במגזר הציבורי.
הממשלה היא המרוויחה מגביית המיסים העודפת
יו"ר ההסתדרות התייחס גם לעליית מחירי הדיור ואמר כי "כשמסתכלים על עליית מחירי הדיור, צריך לבחון מי מרוויח מכך באופן עקבי. התשובה היא שממשלת ישראל מרוויחה מעליית המחירים דרך גביית המיסים העודפת. בשנה האחרונה הגבייה העודפת גדלה ב-6 מיליארד שקלים".
"אני לפחות שמח כי התירוץ של הממשלה לגבי הרפורמה למינהל מקרקעי ישראל תתייתר, לא יהיה כבר רלוונטי השבוע. בכל פעם שמעלים את נושא הדיור אומרת הממשלה שההסתדרות ועובדי המינהל תוקעים את הרפורמה בגלל ההסכם הקיבוצי איתם. אני מקווה שבימים הקרובים ייחתם ההסכם במינהל ואז התירוץ הזה יתייתר".
עיני הוסיף כי הממשלה חייבת לפעול בפריפריה: "צריך להפשיר קרקעות בזול ואפשר לעשות את זה. הממשלה תצא אולי נשכרת פחות אבל תיתן יותר מענה לצורכי הציבור. עיני הוסיף מספר רעיונות ואמר כי "ניתן למשל להפשיר קרקעות בנגב לבניית דירות רק לזוגות צעירים, המדינה תוותר על מחירי הקרקע והקבלנים יעבדו על תמריצים. אפשר גם לוותר לתקופה מוגבלת על מיסי רכישה".
עיני סיכם ואמר כי "סיכמתי עם שר האוצר לקיים דיון משותף עם כל הצדדים במשק בנושא הדיור ואני מקווה שבקרוב נוכל לעשות זאת".