שר התשתיות
עוזי לנדאו הנחה (יום ה', 26.5.11) את רשות המים להקים לאלתר צוות מקצועי פנימי, שתפקידו המרכזי לבחון את הבעיות שנתגלו במערכות המדידה וההולכה של המים כפי שנחשפה בתוכנית הטלוויזיה כלבוטק, בהנחיית
רפי גינת.
בתחקיר ששודר בשני חלקים, חשפה התוכנית ליקויים קשים באופן מדידת המים והציגה לכך ראית רבות. התחקיר הציג מקומות רבים בארץ בהם התושבים נאלצים לשלם חשבונות מים גבוהים ממה שצרכו בפועל.
הצוות המקצועי יגיש לשר מסקנות והמלצות ביניים בנושא טיפול בצנרת המשותפת ובמדידת המים עד ה-30 ביוני.
בהנחיית השר, עבודת רשות המים תלווה על-ידי צוות מומחים ממכון "גרנד" לחקר המים בטכניון, שייעץ לאנשי הרשות. פרופסור הילל רובין מהיחידה להנדסת הסביבה, מים וחקלאות במשרד התשתיות, יעמוד בראש צוות הייעוץ. לצידו ישמשו בצוות הפרופסור אבי אוסטפלד, שותפו של רובין ליחידה, ופרופסור נח גליל, מנהל מכון "גרנד".
בנוסף, הנחה לנדאו את חטיבת הייעוץ המשפטי של רשות המים כיצד ניתן לטפל בחשבונות מים חריגים, כך שהצרכן לא יצטרך לשאת בתשלום עבור חריגה לא מוסברת. תשובה לכך תינתן בתוך 30 יום.
לפי משרד התשתיות, "חריג" ייחשב חשבון השונה באורח בולט מן החשבונות שקיבל הצרכן לאורך זמן, מבלי שנמצאה כל סיבה לחריגה. בדיקת הנושא תתבצע על-ידי ספק המים, לאחר שווידא הצרכן שאין דליפה בצינורות ביתו, כאשר צינור ביתי מוגדר כצינור המתחיל משעון הבניין ומגיע עד לברז הביתי.
מכון התקנים יתבקש לעדכן תוך שלושה חודשים את התקן הניתן למוני המים, כך שמדידת המים תשקף בצורה מדויקת את צריכת הלקוחות. ככל שהדבר כרוך בהשקעה נוספת, דוגמת התקנת "שסתום אל חוזר" - תיבחן השתת המימון על ספק המים.
"הטענה כי מחירי המים בישראל הם הגבוהים בעולם - אינה נכונה"
לעומת זאת, מהקביעה של כלבוטק כי אזרחי ישראל משלמים את מחיר המים הגבוה בעולם, מסתייגים נחרצות במשרד התשתיות. לדברי המשרד, המחירים שהוצגו על-ידי מערכת התוכנית הציגו את מחיר המים הישראלי, אשר כולל את הפינוי, הטיפול וההשבה של הביוב, ואילו מחירי המים מרחבי העולם שהוצגו בתוכנית, לא כללו עלויות אלו.
באתר רשות המים יוצג ניתוח השוואתי של תעריפי המים בעולם המציג, לצד טבלת התעריפים, את הבעיות הייחודיות למשק המים הישראלי בהשוואה לארצות אחרות בעולם.
ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "בכוונת השר לנדאו לנהל מעקב ולפקח מקרוב על יישום כל ההוראות, על-מנת לשים קץ לפגיעה באזרחים, שהיא בלתי מתקבלת על הדעת".
בהתייחס לסוגיית המחיר, נמסר כי "הצרכן הישראלי משלם מחיר ממוצע, בהשוואה לעולם המערבי, ובהתחשב בתנאים המיוחדים לאזור בו אנו חיים, שהינו על סף המדבר", נמסר. "תפקידם של תאגידי המים להעניק לציבור את השירות הטוב ביותר וכך עושים מרביתם. יחד עם זאת, לאור ריבוי התלונות ואופיין, הנחה השר את הממונה על התאגידים לבדוק את התלונות ולטפל באורח חד-משמעי בכל תופעה ותלונה על יחס שאינו הולם".
"משק המים הישראלי הוא מהמפותחים והמתקדמים ביותר בעולם. בשנים האחרונות הוא עובר מהפכות בתחום ההתפלה, הטיפול בשפכים, השבת הקולחין וההסדרה. משרד התשתיות הלאומיות ורשות המים פועלים באורח נמרץ לשיפור תשתיות הפקת המים והולכתם לכל בית. עבודת השנים האחרונות מנסה להדביק פער של שנות הזנחה ארוכות. פעילות זו חושפת מפגעים קיימים. חלקם הגדול מתגלה על-ידי אנשי המקצוע בשטח ומטופל על ידם. אנו מברכים את כלבוטק על התחקיר העמוק שחשף בפנינו כשלים נוספים, ואלו יטופלו לאלתר", סיכם המשרד.