|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך לשמור על תפקוד מיני וזוגיות בריאה אחרי גיל 50
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים

ממשלה לא ירוקה: המשרדים לא עמדו ביעדים הסביבתיים

לראשונה מציג המשרד להגנת הסביבה דוח על ביצועי משרדי הממשלה בתחום הפחתת שימוש במשאבים והגנה על הסביבה אף משרד לא עמד ביעדים משרדים בתחתית הרשימה: הביטחון, החקלאות, התיירות, פיתוח הנגב והגליל והמשרד לשת"פ אזורי
03/07/2011  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

שום משרד ממשלתי לא עמד ביעדים שנקבעו לו להפחתת הזיהום ולצמצום צריכת החשמל, המים והנייר. השר להגנת הסביבה גלעד ארדן הגיש (יום א', 3.7.11) לממשלה את הדיווח הראשון על עמידת משרדי הממשלה ביעדי ההפחתה שנקבעו להם במסגרת החלטת הממשלה "ממשלה ירוקה - ייעול התפעול של משרדי הממשלה", שהתקבלה בדצמבר 2009.

החלטת הממשלה הגדירה למשרדי הממשלה יעדי הפחתה וחיסכון של מים, חשמל, נייר, בקבוקים ופחיות וכן שימוש בחומרים ממוחזרים: דפי נייר, כוסות ועוד.

חמשת המשרדים שהצליחו להשיג לפחות 3 מבין 5 יעדים הם: האוצר (בראשות השר יובל שטייניץ), הגנת הסביבה (גלעד ארדן), המשפטים (יעקב נאמן), התחבורה (ישראל כ"ץ) וביטחון הפנים (יצחק אהרונוביץ'). מנגד, המשרדים שלא התקדמו בתהליך כנדרש הם: הביטחון (אהוד ברק), החקלאות (שלום שמחון), התיירות (סטס מיסז'ניקוב), המשרד לפיתוח הנגב והגליל והמשרד לשת"פ אזורי (סילבן שלום).

אחד הקשיים המרכזיים שהתגלו בזכות יישום ההחלטה 'ליירק' את הממשלה הוא בקושי למדוד את צריכת המים והחשמל של המשרדים השונים, זאת בשל הסכמי עבר בהם קשורים המשרדים עם משכירים שונים המשכירים נכסים למשרדי הממשלה. קושי זה צפוי להיפתר בסיוע מינהל הדיור הממשלתי בחשב הכללי.

השגים משמעותיים

ההחלטה הביאה להשגים משמעותיים נוספים, כדוגמת הטמעת עקרונות הבנייה הירוקה בבינוי הממשלתי (בתי המשפט בלוד ובאשקלון, קריית הממשלה בנצרת ועוד) וכן, דרישות סף למניעת זיהום אוויר מכלי רכב שהממשלה רוכשת וניקוד עודף לרכבים חסכוניים בדלק.


הטמעת החלטת הממשלה בתפקוד משרדי הממשלה תורמת לשימור משאבי טבע ואנרגיה, למניעת זיהום ולהפחתת מפגעים לסביבה, ובמקביל - לייעול תפעולי של הממשלה, לחיסכון בכספי ציבור; לעידוד הייצור והשימוש ב"מוצרים ירוקים".

מאז התקבלה החלטת הממשלה נרתמו מרבית משרדי הממשלה לקידום הנושא, בחנו את נתוני הצריכה שלהם במגוון התחומים הנכללים בהחלטת הממשלה וגיבשו תוכניות ייעול להפחתת הצריכה, כדי לשפר את ביצועיהם.

השר ארדן בירך על המפנה שהוטמע במרבית המשרדים וציין כי מדובר בתחילת תהליך קשה לשינוי התנהגות במשרדי הממשלה. ארדן: "נמשיך לסייע למשרדי הממשלה לעמוד ביעדי ההפחתה ונפרסם כיצד המשרדים חוסכים בכספי ציבור ובמשאבים".

במסגרת מסע פרסומי, יחלק משרדו ויציב בכלל משרדי הממשלה "ערכות ממשלה ירוקה" הכוללות מגוון אמצעים לחיסכון ולמיחזור, לרבות פחי מיחזור, מדבקות למתגי מזגנים וחשמל, איסוף מיכלי משקה, סוללות משומשות, וכן איסוף פסולת אלקטרונית. הציוד יחולק בין משרדי הממשלה באמצעות משאית ייעודית העומדת בתקן יורו 5. כל מוצרי הערכה מיוצרים בישראל.
דוח ביצוע החלטת ממשלה בנושא ממשלה ירוקה - ייעול התפעול של משרדי הממשלה
בתאריך 13/12/09 אושרה החלטת ממשלה מס' 1057 בנושא "ממשלה ירוקה" - ייעול התפעול של משרדי הממשלה. ההצעה, שגובשה ביוזמת המשרד להגנת הסביבה, הוגשה לממשלה על ידי ראש הממשלה והשר להגנת הסביבה )נוסח החלטת הממשלה מופיע בנספח 1( ההחלטה נועדה להעמיד את ממשלת ישראל ומשרדי הממשלה כדוגמא ומופת לתפקוד סביבתי, המשלב שיקולים של קיימות במסגרת הפעילות השוטפת של הממשלה. ההחלטה מבטאת מחויבות לשיפור מצב הסביבה בישראל, ולאימוץ דפוסי ניהול והתנהגות יעילים ואחראים מבחינה סביבתית על ידי כלל ציבור עובדי המדינה ובכלל זה, העומדים בראש משרדי הממשלה. החלטת הממשלה מגדירה שורה של יעדים כמותיים להתייעלות סביבתית, צמצום בצריכת משאבים ומעבר לשימוש במשאבים מתכלים. ההחלטה הטילה על משרדי הממשלה יעדים לשיפור ב־ 3 תחומים עיקריים:  הפחתה בצריכת משאבים - מים, חשמל ונייר.  צמצום כמות הפסולת המיוצרת במשרד - בשלב הראשון נקבע יעד הפחתה בצריכת פחיות ובקבוקים.  הגברת השימוש בחומרי גלם ממוחזרים / יעילים סביבתית - לדוגמא: שימוש בנייר ממוחזר, וכוסות חד פעמיות מחומרים מתכלים . היעדים שנקבעו מהווים צעד ראשון וחשוב לקראת התנהלות יעילה ואחראית יותר מבחינה סביבתית. יעדי השיפור נקבעו לכל משרד בנפרד, ביחס לביצועיו טרם קבלת ההחלטה )על פי נתוני הצריכה הממוצעת בשנים 2008 - 2009 (, מתוך ההבנה כי לכל משרד שגרת פעילות שונה ולכן עליו להשתפר ביחס לעצמו. בנוסף התבססה קביעת היעדים גם על השוואת ביצועי המשרד לממוצע כלל ממשלתי. להלן פירוט היקף ההתייעלות השנתי הנדרש, כפי שהופיע בהחלטה:

מה ניתן ללמוד מההתייעלות במשרדי הממשלה?

שתי השאלות השכיחות ביותר בקרב עסקים המעוניינים להתחיל מהלך שכזה הינן מאיפה מתחילים ומהו התקציב הנדרש. "חשוב להבהיר שאין פתרון בית-ספר", מסביר אבי בלאו, מנהל תחום הקיימות במחלקה לאחריות תאגידית של חברת הייעוץ BDO, המלווה עשרה ממשרדי ממשלה בתוכניות ההתייעלות. "גם בקרב משרדי הממשלה היה צורך במיפוי פרטני במטרה לגבש תוכנית התייעלות. אחת האבחנות המרכזיות שעשינו הייתה במידת ההשקעה הנדרשת לכל צעד".

לצורך יישום המהלך במשרדי הממשלה, חברה המחלקה לאחריות תאגידית של BDO, לחברת דור-עד קיימות ויחד ערכו בכלל דיורי משרדי הממשלה מיפוי שמטרתו לאתר הזדמנויות התייעלות. "בתור התחלה, המלצנו על צעדים בעלי השקעה מינימאלית וחיסכון מיידי", מבהיר דורי הרשגל, מהנדס קיימות ומנכ"ל חברת דור-עד קיימות,ומסביר כי העברת המחשבים למצב חסכוני למשל, לכאורה מהלך פשוט, יכולה להביא לחיסכון של עד כ-70% בצריכתם.

גם בתחום הבידוד, קיים פוטנציאל להחזר השקעה מהיר; "ארגונים עסקיים שישכילו להתמקד בבידוד קירות המבנים להקטנת איבודי מיזוג אוויר, ובבידוד החלונות מפני קרינת שמש בקיץ באמצעות הדבקת פילמים ייעודיים בעלי ציפוי מיוחד יוכלו להחזיר את השקעתם בתוך 3 שנים", מציין הרשגל. "בהצללה נכונה של החלונות, באופן שיגן מקרינת שמש ישירה ללא פגיעה ברמת האור הטבעי, ניתן להביא להפחתה וודאית בהוצאות המיזוג והתאורה".

המלצה נוספת בתחום זה שניתנה למשרדי הממשלה שלהם דלתות ראשיות, הפתוחות בקביעות מסיבות שונות, הייתה להחליפן בדלתות מסתובבות או בפתיחה אוטומטית להפרדה בין תנאי החוץ והפנים ובכך להפחית את איבודי המיזוג.

אולם לצד הצעדים בעלי העלות הנמוכה, נמצאים הצעדים היקרים, אך בעלי פוטנציאל החיסכון המשמעותי. לטענת בלאו, "מעבר לנורות חסכוניות משיג חסכון של עד 30% בחשמל לתאורה עם החזר השקעה של כשלוש שנים, החלפת מזגנים מפוצלים ישנים בחדשים בעלי דירוג אנרגטי גבוה מביאים לחסכון של כ– 10% בצריכה וכן לחיסכון בעלויות האחזקה, כך שהחזר ההשקעה מושג בתוך כחמש שנים". לדבריו, במקביל ניתן להתקין חיישני נוכחות לתאורה ומיזוג, המכבים את המכשיר תוך זמן קצוב בו אין נוכח בחדר. "זהו צעד משלים המשיג חיסכון של למעלה מ-50% בעלויות החשמל לתאורה ועוד חיסכון ניכר גם בעלויות המיזוג ".

בלאו והרשגל מסבירים כי "בעלי נכסים מבינים היום שניתן להשיג חיסכון כספי, לשפר את המוניטין, להקדים את העמידה בדרישות החוק ואף להפחית את ההשפעה הסביבתית של המבנה במגוון אמצעים, ובתנאי שאלו מותאמים למאפייני המבנה וליכולות הבעלים", לדברי השניים תהליכי התייעלות יכולים להתבצע בכל מבנה ציבורי אופרטי, כאשר החיסכון הצפוי תלוי בעיקר במצב המבנה, באופן תפעולו ואחזקתו וביכולת ההשקעה הראשונית.

צעדי התייעלות אפשריים וטווח חיסכון צפוי
צעדים אלו ייושמו במבני הממשלה במסגרת תכנית ההתייעלות 'ממשלה ירוקה'
▪ ▪ ▪

  • הגברת יעילות גופי תאורה, ובעיקר החלפה לנורות חסכוניות מהדור החדש - חסכון של 30% בחשמל לתאורה
  • אוטומציית תאורה: התאמה אוטומטית של דרישות התאורה לזמן הנוכחות - חיסכון של 50% ויותר בעלויות החשמל לתאורה.
  • העברת המחשבים לתפקוד חסכוני – חסכון של עד 70%.
  • שיפור אוטומציית מיזוג אוויר: בשילוב של מזגני האוויר עם חיישני הנוכחות.
  • החלפת מזגנים מפוצלים ישנים לחדשים בעלי דירוג אנרגטי גבוה – הפחתת צריכה בכ – 10%.
  • הדבקת יריעות המסננות קרינה על החלונות: חסכון במיזוג אויר והחזר השקעה בטווח של 3 שנים.
  • תפעול נכון של הצללת חלונות (כגון: תריסים ונציאניים) - החזר השקעה קצר.
  • כיוון תרמוסטטים בחדרים ובמערכות מיזוג האוויר - החזר השקעה מיידי.
  • החלפת דלתות ראשיות לדלתות מסתובבות או בפתיחה אוטומטית למניעת דליפת אקלים מבוקר אל מחוץ למבנה - החזר השקעה מותנה באופי המבנה.

כל הסביבה בכף-ידך
תאריך:  03/07/2011   |   עודכן:  03/07/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ממשלה לא ירוקה: המשרדים לא עמדו ביעדים הסביבתיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עדוש
3/07/11 15:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בריטניה תודיע השבוע על נסיגה של 800 חיילים מכוחותיה מאפגניסטן, עד סוף השנה. כך עולה מדוח שפורסם בעיתון "Sunday Times".
03/07/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
מחקר מדעי חדש שנערך לאחרונה מגלה כי באזורים מסוימים הסמוכים לשדות תעופה יורדות כמויות גדולות של משקעים (גשם ןשלג) כתוצאה מהמראות של מטוסים דרך העננים - כך מדווח אתר International Business Times.
03/07/2011  |  מירב ארד  |   חדשות
אחרי נסיגת הצבא האמריקני מעירק, בסוף שנה זו, חייב להישאר בה כוח מיוחד קטן אמריקני - קבע תת-אדמירל ויליאם ה' מקרייוֶון, שמיועד לפקד על פיקוד הכוחות המיוחדים האמריקניים, בשימוע לאישור מינויו בוועדת הכוחות המיוחדים של הסנאט האמריקני.
03/07/2011  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
הכשרת הכוחות המיוחדים האמריקניים ואימוניהם נפגעים עקב הדרישות הרבות של מפקדים בזירות הלחימה ברחבי העולם לכוחות מיוחדים - סבור אדמירל ויליאם מקרייוון.
03/07/2011  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
יותר משבעים אחוזים מהמלחים ומהקצינים האמריקניים מעוניינים לחתום על חוזה שני לשירותם, אך לחיל הים האמריקני אין די תקנים עבורם, כיוון שרק מעט ימאים נוטשים את השירות בחיל.
03/07/2011  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
הנשיא האמריקני מודע היטב לנסיבות הפוליטיות המורכבות והרגישות בישראל, ובפרט לאילוצים הרובצים על ראש הממשלה בהתייחס לסוגיית המשך המלחמה מול חמאס ברצועת עזה
רון בריימן
רון בריימן
המשוחררים בשלב הראשון (כמה חיים וכמה מתים?) הם כסות להקרבת החיילים לשבי אינסופי (גורל רון ארד?) בידי החמאס    חובה קדושה היא לדרוש את כל החטופים והשבויים בו-זמנית ולא בשלבים, שלבים ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
זאת ממשלה שחלק ממנה לא שירתו בצבא או היו ג'ובניקים ומה שחשוב לא פחות - בניהם אינם משרתים בצבא כעת, כאשר אנו במלחמה וחסרים לצבא אלפי חיילים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
מצער, שאת המחיר המכאיב לא שלמנו ביום הראשון, כולל הדרישה להפסקת המלחמה ושחרור מספר לא מבוטל של רוצחים נפשעים מבתי הכלא בישראל רק כדי להציל את ילדינו-חיילנו מעינויי התופת בגיהנום של...
קלאודיה שיינבאום. האישה הראשונה בתפקיד הנשיאה [צילום: אדוארדו ורדוגו/AP]
יאיר נבות
שיינבאום, שמוצאה יהודי (היא די מדחיקה אותו), תהיה האישה הראשונה בתולדות המדינה בתפקיד הנשיאה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il