בבדיקות פתע למדידת זיהום אוויר מכלי רכב שבוצעו במהלך החודשים ינואר - יוני 2003 ב- 2,354 כלי רכב באזור גוש דן נמצא שלמעלה מ-10% מכלי הרכב (246) שנבדקו, חורגים ברמת הפליטות מהתקן המותר ומזהמים את האוויר.
בדיקות הפתע בוצעו על-ידי הניידת למדידת זהום אוויר מכלי רכב של עמותת מלר"ז.
התוצאות:
רכבי בנזין: מתוך 1,019 שנבדקו נמצאו 146 כלי רכב (כ-15%) חורגים מהתקן.
רכבי דיזל: מתוך 1,335 שנבדקו נמצאו 100 כלי רכב (כ-8%) חורגים מהתקן.
גיל אופק, מרכז פעילות מלר"ז ציין שרכבי הדיזל מהווים כ-12% מסך כלי הרכב בארץ, וגורמים לכ-60% מזיהום האויר הנוצר כתוצאה מפליטת המזהמים מרכבים.
בדיקות כלי הרכב נעשות על-ידי עמותת מלר"ז - המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל שמפעילה ניידת למדידת זיהום אוויר מכלי רכב. הניידת נרכשה בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה, והרשויות המקומית תל אביב-יפו רמת גן, פתח תקוה ובני ברק.
את פרויקט הפעלת הניידת יזם חיליק רוזנבלום, המתעתד להפעיל ניידות נוספות.
הניידת שהחלה בפעילותה בשנת 2002 בודקת את רמת פליטת המזהמים מכלי הרכב בדגש על רכבי דיזל כגון: משאיות, אוטובוסים ומוניות שהם התורמים העיקריים לזיהום האוויר.
ראש אגף איכות אוויר במשרד לאיכות הסביבה, שולי נזר מסרה כי חשיפה ממושכת למזהמים הנפלטים מכלי רכב עלולה לגרום לפגיעה בדרכי הנשימה ולעלייה בשכיחות מחלות כלי דם ולב.
השר הקודם לאכות הסביבה, צחי הנגבי, נהג לאמר כי אוויר מזוהם גורם ליותר מקרי מוות מאשר הקטלנים הישראליים המובהקים: המלחמות, פעולות הטרור ותאונות הדרכים.