רק 67% מהילדים בעלי צרכים מיוחדים ביישובים קטנים מקבלים שירותים בקהילה לעומת 93% מבני גילם בערים הגדולות. כך עולה (יום ב', 1.8.11) מנתונים שהציגה מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, לקראת דיון מחר בוועדה לזכויות הילד בזמינות השירותים לילדים אלו.
"המדינה נרדמה בשמירה וכשלה בתפקידה", אמר יו"ר הוועדה,
זבולון אורלב, בתגובה לנתונים.
8.5% מן הילדים בישראל, שהם לפי נתוני שנת 2009 כ-210,000 ילדים, סובלים ממגבלה חמורה המשפיעה על תפקודם היומיומי. הדוח המקיף ביותר בתחום המנסה לבחון את צרכיהם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים פורסם לפני למעלה מעשר שנים. ילדים עם צרכים מיוחדים הם ילדים עם נכויות, או ילדים עם מחלות כרוניות הזקוקים לטיפולים קבועים או למעקב רפואי קבוע. לילדים אלה מגוון רחב מאוד של צרכים בתחומי הבריאות, החינוך והשיקום ולנכותם השפעה על תפקודם בחיי היומיום, על יכולתם ללמוד, על תפקודם החברתי והנפשי ועל משפחותיהם.
כאמור, מהנתונים עולה כי שיעור הילדים המקבלים שירותים ביישובים שבהם מתגוררים עד 20,000 תושבים נמוך במיוחד לעומת שיעורם ביישובים גדולים יותר. עוד עולה מהנתונים, כי 69% מן הילדים המתגוררים ביישובים שמעמדם החברתי-כלכלי נמוך מאוד צורכים שירותים לעומת 92% מן הילדים המתגוררים ביישובים שמעמדם החברתי-כלכלי גבוה. בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים יש ייצוג יתר של ילדים הגרים ביישובים עם מעמד חברתי-כלכלי נמוך או נמוך מאוד.
חלק קטן מאוד מן הילדים בעלי צרכים מיוחדים, 23,000 ילדים ומתבגרים, מוכרים למערכת הרווחה ומקבלים ממנה שירותים. שירותים שאינם מוסדרים בנהלי משרד הרווחה, בהם שירותי פנאי, תמיכה למשפחות (מלבד במקרה של משפחות ילדים הלוקים באוטיזם), וחינוך מיני-חברתי לוקים בחסר.
הנתונים מראים כי בשנת 2011 פעלו 82 מעונות יום שיקומיים, בהם טופלו כ-1,700 פעוטות בעלי מוגבלויות שונות, בתוכם 284 ילדים הלוקים באוטיזם, 120 ילדים הלוקים בפיגור שכלי, ו-1,300 ילדים בעלי מוגבלויות שונות. 22 מן המעונות (בהם שלושה המיועדים לילדים הלוקים באוטיזם) נמצאים בירושלים ובסביבתה, 30 (בהם 15 המיועדים לילדים הלוקים באוטיזם) ממוקמים באזור המרכז, 18 (בהם ארבעה המיועדים לילדים הלוקים באוטיזם) באזור הצפון ורק 12 (בהם שלושה לילדים הלוקים באוטיזם) באזור הדרום.
המוגבלות העיקרית של 52.5% מן הילדים בעלי צרכים מיוחדים היא לקות בתחום הלמידה וההתנהגות, כ-17% סובלים ממחלה כרונית, 14.3% ממוגבלות פיזית, 10.7% ממוגבלות חושית ו-5.6% ממוגבלות שכלית. שיעור המוגבלות בקרב ילדים עד גיל בית ספר עומד על כ-10%, בגילאי בית ספר יסודי על 15%, ובגילאי בית ספר על-יסודי על 13.6%.