הפוך לדף הבית אימייל אדום
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים ספורט משפט כלכלה בריאות המגזין
רשימות  |  ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  משובים  |  נדל"ן  |  תגיות  |  פורומים  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
חדשות
ראשי  /   מוניציפלי/מקומי   רכב/תחבורה   תשתית     |  שתף:    |    |  דוא''ל:    |  הדפסה:    |    הגדל גופן    הקטן גופן
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
סרט ההשמצה בין מזימה למקריות
22/09/2012   |   מנדי ספדי
 
 
 
כך חולפת תהילת עולם
22/09/2012   |   מרדכי קידר
 
 
 
היומון של בן צבי
22/09/2012   |   יואב יצחק
 
 
 
זהותן של הבלתי מזדהות
22/09/2012   |   מנשה שאול
 
 
 
המנדט והאינתיפאדה
22/09/2012   |   יובל ברנדשטטר
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
שלט ישן המודיע על נסיעת הבכורה של הרכבת הקלה. לראשונה בישראל - החזון הופך למציאות [צילום ארכיון: פלאש 90]
היסטוריה בירושלים: הרכבת הקלה יוצאת לדרך
לקראת הפעלת הרכבת הקלה מהבוקר (יום ו', 19.8.11), כמה נתונים שכדאי לדעת על התחבורה בבירת ישראל
[צילום: פלאש 90]

  חוברת הדרכה בעניין הרכבת הקלה בירושלים  
  • תחילת ההפעלה: יום שישי, י"ט באב התשע"א, ה-19.08.2011.
  • בשלב הראשון יפעלו הרכבות במתכונת של תקופת הרצה עם נוסעים, שתהווה תקופת הסתגלות עבור הנוסעים, עבור התחבורה הציבורית וכלי הרכב בירושלים ועבור זכיינית הרכבת הקלה.
  • לאור העובדה כי מדובר בתקופת הרצה, הנסיעות ברכבת הקלה יהיו בשלב הראשון בחינם.
  • בתקופת ההרצה תמשיך הזכיינית סיטיפס בהתקנת הרמזורים החכמים הנותנים עדיפות לרכבת הקלה בצמתים לאורך הקו. עד לתחילת ההפעלה יותקנו 20 מתוך 60 רמזורים חכמים כך שזמן הנסיעה בשלב הראשון עד לסיום התקנת כל הרמזורים יהיה ארוך מהרגיל ויתקצר לזמן נסיעה של 42 דקות בתוך חודשים ספורים עם סיום התקנת כל הרמזורים.

תוואי הרכבת

  • אורך הקו - 13.8 ק"מ, מהר הרצל ועד פסגת זאב.
  • 23 תחנות לאורך הקו.
  • אורך כל תחנה 70 מטר (כאורכה של רכבת).
  • 2 גשרים לרכבת (המייתרים ויקותיאל אדם), 1 מנהרה לרכב פרטי (כביש עירוני מס' 1).
  • 60 צמתים בהם תינתן עדיפות לרכבת הקלה באמצעות מערכת רימזור מתקדמת.
  • ה'דיפו' - מרכז השליטה התפעול והבקרה של הרכבת הקלה שוכן בסמוך לצומת הגבעה הצרפתית. במקום קיים חניון הלילה של כל צי הקרונות, המוסך המרכזי של הרכבת וכן חדר הבקרה המפקח ומנהל את הנעשה לאורך התוואי.

כרטיסים

  • מחיר הנסיעה יעלה 6.4 שקל והוא יקנה אפשרות נסיעה בכלי התחבורה הציבורית בעיר לרבות באוטובוסים של אגד, למשך 90 דקות מרגע תיקוף הכרטיס.
  • מחירו של חופשי-חודשי יעמוד על כ-230 שקל.
  • לזכאים (גמלאים, ילדים סטודנטים ונוער) יינתנו הטבות כנהוג בתחבורה הציבורית באמצעות כרטיס הרב-קו, עיוורים ייסעו ללא תשלום.

הרכבת

  • משקל רכבת מלאה - כ-140 טון.
  • 46 קרונות מסוג 'סיטאדיס'- קיבולת כל קרון- כ-250 נוסעים. (כל רכבת = 2 קרונות = 500 איש, כל רכבת שוות ערך ל-10 אוטובוסים).
  • 12 דלתות שנפתחות בו-זמנית בכל רכבת.

טכנולוגיות ושירות

  • 460 מכשירי תיקוף כרטיסים: 20 מכשירים בכל רכבת- 10 בכל קרון.
  • 59 מכונות כרטוס אוטומטיות בתחנות.
  • מרכזי שירות ומכירות של הרכבת הקלה נפתחו בתחנה מרכזית ובפסגת זאב, מרכז נוסף ייפתח בקרוב בחניון הר הרצל.
עלות הפרויקט

אבני דרך בפרויקט

  • חתימת חוזה - ספטמבר 2004.
  • סגירה פיננסית - ינואר 2006.
  • מועד התחלת עבודות על-ידי סיטיפס - מרס 2006.

שעות נסיעה

בדומה לתחבורה הציבורית כיום - החל מהשעה 05:30 בבוקר ועד חצות, שישי - עד שעה לפני כניסת שבת, מוצ"ש - שעה אחרי צאת השבת.

ביקושים

  • כ-50% מתושבי ירושלים משתמשים בתחבורה ציבורית (לעומת 32% בת"א, 26% בחיפה).
  • צפי נסיעות: כ-100,000 ביום, כ-30 מיליון בשנה.

יתרונות הרכבת הקלה: הרבה יותר מאשר "רק" כלי תחבורה

  • נגישות ופיתוח מרכז העיר: הרכבת הקלה מגדילה את נגישות התושבים וזמינותם למוקדים שונים בעיר ומסייעת לקירוב שכונות הפריפריה למרכז העיר. הזרמת תנועת עוברים ושבים תורמת לשגשוג ופריחה של בתי עסק במרכז ירושלים.
  • עלייה בביקוש לנדל"ן בעיר: רכבת קלה מעלה את הביקוש למגורים ולתעסוקה באזורים הקרובים לסביבת התוואי. הניסיון העולמי מלמד כי ערכם של נכסי הנדל"ן המצויים בסביבה של מערכות תחבורה עתירות נוסעים גבוהים בכ-25% ביחס לערכי קרקע רחוקים יותר.
  • הפחתת עומס התנועה בכבישי העיר: רכבת קלה מסיעה עד 500 נוסעים! הודות לקיבולת נוסעים עצומה זו כל רכבת קלה אחת הנוסעת בתוואי מחליפה עשרה אוטובוסים ומקטינה את עומס תנועת האוטובוסים ואת מספר כלי הרכב הפרטיים הנוסעים בכבישי העיר. הפחתת העומס בכבישים מקטינה את מספר תאונות הדרכים ואת הנזקים הנגרמים מהם לנפש ולרכוש, מפחיתה את כמות הפקקים ומקצרת את זמני הנסיעה.
  • שיפור איכות הסביבה והקטנת זיהום האוויר: הרכבת הקלה מונעת באמצעות חשמל, אינה פולטת עשן וחוסכת עד 80% אנרגיה בהשוואה לאמצעי תחבורה בעלי מנועי דיזל ובנזין. מנועי הרכבת חרישיים, נסיעתה שקטה והיא אינה מהווה מטרד רעש לסביבה . יציאת האוטובוסים מיפו וכניסת הרכבת הקלה הפחיתו את זיהום האוויר בכ-60%.
  • שדרוג חזות העיר: עבודות ההכנה להפעלת הרכבת הקלה כללו שדרוג של סביבת התוואי, לאורכו ובסמוך לו - שדרוג מערכות תשתית וכבישים, שיפוץ הרחובות, נטיעת אלפי עצים והקמת כיכרות בסביבותיו. לראשונה, רחוב יפו הוא מדרחוב אסתטי ושוקק חיים המיועד להולכי רגל ולרכבת הקלה בלבד.
  • משתלבת עם אמצעי התחבורה האחרים בעיר: אמצעי התחבורה האחרים פועלים במשולב עם זמני נסיעת הרכבת הקלה. כדי לאפשר מעבר קל ונוח בין הרכבת לבין האוטובוסים יוצעו לנוסעים מגוון "כרטיסים משולבים חכמים" המתאימים לצורכי השימוש ולצורכי הנסיעה של כל נוסע. לנהגי הרכב הפרטי אפשרות לחנות את רכבם בחניוני "חנה וסע" ולהמשיך את נסיעתם ברחבי העיר בנוחות מרבית באמצעות הרכבת הקלה. כיום קיימים 2 חניונים, בעתיד יפתחו 2 חניונים נוספים.
  • נגישה ונוחה לשימוש כלל הנוסעים: גובה פתחי הקרונות מותאם למפלס רציף התחנה ומאפשר כניסה ויציאה נוחה וחלקה לנוסעים בעלי צרכים מיוחדים, לעגלות תינוקות, לילדים, לקשישים ולנוסעים עם מטען. בקרונות הרכבת מותקנים אביזרים מיוחדים המסייעים בהתמצאות לציבור העיוורים ומערכות מתקדמות לתצוגה ויזואלית המסייעות לנוסעים כבדי שמיעה.
  • מעניקה לנוסעים חוויית שירות: הרכבת הקלה מציבה סטנדרטים חדשים בעולם התחבורה הציבורית והופכת כל נסיעה לחוויה שירותית, נעימה ורגועה. בתחנות מוצבת מערכת מידע דיגיטאלית המציגה את זמני הגעת הרכבת לתחנה. בכל תחנה מוצגת מפת הקו ומיקומי התחנות לאורכו ומפת האזור בו מצויה התחנה ואמצעי התחבורה המשלימים בסביבתה. קרונות הרכבת הקלה הם חדישים ואסתטיים. המעבר בין הכסאות מרווח, פתחי היציאה והכניסה רחבים ומאפשרים בו-זמנית כניסה ויציאה נוחה של נוסעים רבים. השילוט הכולל בתחנות יושלם עם התחלת מערך התחבורה הציבורית הכולל בירושלים.
  • הרכבת הקלה מאפשרת נסיעה על-פי תזמון מדויק: עם סיום התקנת הרמזורים החכמים הרכבת קלה תקבל עדיפות על פני כלי התחבורה האחרים בצמתים מרומזרים .הודות לכך, גם בשעות העומס, מהירות נסיעת הרכבת ותדירותה נשמרות ומאפשרות לנוסעים להגיע מנקודה לנקודה במהירות, בזמן מתוכנן וידוע מראש.

תוכלו לספר לנכדים... [צילום: פלאש 90]
תאריך:  19/08/2011   |   עודכן:  19/08/2011

פורומים
מוניציפלי/מקומי
רכב/תחבורה
תחבורה ציבורית
תשתית
ביטוח ופיננסים
כלל פיננסים
כלל פיננסים
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |