ראש הממשלה
בנימין נתניהו אמר כי יש לו חזון פשוט - לנסוע ממטולה ועד אילת בכביש דו-מסלולי, בלי לראות רמזור פעם אחת. בטקס חנוכת מחלף המוביל וכביש 77, אמר (יום ג', 6.9.11) נתניהו:
"החזון הזה מתממש. זה לא דבר שצריך להיות כל כך נשגב וכל כך רחוק. בארצות הברית אתה יכול להתחיל בניו-יורק ולנסוע, במערכת של כבישים, ולהגיע ללוס-אנג'לס ולסן- פרנסיסקו, בלי לראות רמזור פעם אחת. זה בדיוק מה שהולך להיות כאן בישראל - לחבר את המדינה ברשת כבישים, מודרנית, חדשנית, יעילה ומהירה.
"אנחנו בתהליך של סלילת כביש דו-מסלולי לאילת. אנחנו נחבר אותו, בסופו של דבר, עם כביש שש שיורד לפתחת הנגב. אנחנו נחבר אותו, דרך המרכז, דרך כביש שש, עולה למעלה ומתחבר באותו מזלג, כשהזרוע המזרחית שלו מגיעה מיקנעם, עד קריית שמונה ועד מטולה. אין ולא יהיה רמזור אחד. זה ייקח קצת זמן, אבל היום, כשאני אומר את זה, אנשים כבר מאמינים. זה שינוי כביר במדינת ישראל.
"לדבר הזה יש משמעויות עצומות - כלכליות, לאומיות, חברתיות. אני אומר לכם שצדק חברתי זה גם רצף תחבורתי. זאת היכולת לצאת מהמרכז הצפוף והדחוס, ששם מחירי הדירות מרקיעים לשמיים. לצאת החוצה, לצאת מהסד הזה של חדרה-גדרה לתוך הגליל, לתוך הנגב, אבל לצאת ולחזור במהירות. הדבר הזה מאפשר דיור, תעסוקה, תיור ותרבות".
על יישום תוכנית נתיבי ישראל אמר: "אני חושב שזה דבר אדיר. גם אם אזרחי ישראל לא רואים. פעם הם רואים כאן איזה גשר, כאן מחלף, כאן איזה קטע כביש. בסוף, כשמסתכלים מלמעלה, ממעוף הציפור, מבינים שאנחנו עושים כאן מהפכה גם בכבישים וגם ברכבות. ג'קי, לא שכחתי אותך, זה יגיע עד בית שאן. כן, זה יגיע לכרמיאל ובסוף זה יגיע גם לקריית שמונה. אנחנו מחברים את כל המדינה. היא לא כל כך גדולה, אבל לוקח המון זמן.
נתניהו נזכר בימים בהם היה חייל, לפני ארבעים שנה: "הייתי נוסע ונתקע שם בוואדי ערה. אני חוזר הנה אחרי כמה עשרות שנים, ואני מגלה עוד פעם שאני נתקע בוואדי ערה. אמרתי: זה לא יכול להימשך. לכן עשינו את התוכנית הזאת. באנו הנה לפני שנתיים, לקח הרבה זמן, כי נתקעתי גם בדרך הנה. יצאתי בזמן אגב, ואתם יודעים ששיירת ראש הממשלה, נוסעת די מהר, בדרך כלל, אין לה כל כך הרבה עיכובים. היו עיכובים. כשהגענו הנה, למקום הזה, ישראל (כ"ץ, שר התחבורה) ואני, ישבנו עם אנשי המקצוע ואמרתי: זה חייב להיגמר. אני מציב לכם יעד. יעד קשה, אבל בר-השגה. שלוש שנים. היו שאמרו זה בלתי אפשרי. אבל הם טעו. כי זה לקח שנתיים".
ראש הממשלה מנה כמה מרכיבים במדיניותו, שישנו את פני המדינה:
- רשת תחבורה ממטולה עד אילת;
- פתיחת הקרקעות - "זאת המהפכה שאנחנו עושים במינהל מקרקעי ישראל, בוועדות התכנון. היום ישבתי עם אנשי התכנון, מחרתיים אנחנו נשב עם מינהל מקרקעי ישראל, ויום לאחר מכן נשב עם שלושתם, כדי לבצע כאן מהפכה שבה יש דיור זמין וקרקעות זמינות שיהיו צמודות לצירי הדרכים";
- עוגנים לנגב ולגליל - "אנחנו פותחים בית ספר לרפואה בצפת. אנחנו מעבירים את צה"ל לעיר הבה"דים בנגב - שני עוגנים אדירים של תעסוקה, של פיתוח, של תעשיה מתוחכמת.
הפרויקט החדש שנחנך היום יקצר את זמן הנסיעה מצומת התשבי ועד צומת עמיעד משעה כיום לחצי שעה בעוד כשלוש שנים. המחלף וכבישי הגישה אליו, הם חלק מרכזי בפרויקט 'הזרוע המזרחית' של כביש 6, שהקמתו תיצור מסלול נסיעה ללא רמזורים בכביש חוצה ישראל. הפרויקט ישפר את הבטיחות באזור ויאפשר את קיצור הנסיעה כאמור.
הפרויקט, שבבנייתו הושקעו 570 מיליון שקלים, כולל הקמת גשר באורך 120 מטר, הקמת גשרי גישה (רמפות) והוספת נתיבי נסיעה. בנוסף, הוכנה תשתית להרחבת הכביש בעתיד ונשמרה רצועת דרך בתוך המחלף למעבר הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת.
שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר בטקס כי פתיחת מחלף המוביל מקדימה בחצי שנה את המועד המתוכנן: "בעוד כחודש יפתח לתנועה כביש 79 שזכה בשדרוג ניכר ובנתיב נוסף ובעוד פחות מחצי שנה ייחנך מחלף סומך. העלנו את מהירות הנסיעה בכביש 77 ל-100 קמ"ש, ובכך אנו מקצרים את זמן ההגעה למרכז
הארץ".