רכבת ישראל סיימה את כרייתן של צמד המנהרות הראשונות בפרויקט קו הרכבת המהיר מירושלים לתל אביב. מדובר בשתי מנהרות באורך של 1,250 מטר כל אחת, המחברות בין שער הגיא ועד לנחל יתלה. מדובר רק בעשירית מהאורך הכולל (22 ק"מ), וכדי להשלים את התוואי דרושה כרייה של שלוש מנהרות נוספות. עד שלא יושלמו כולן, לא תוכל הרכבת לנסוע.
המנהרות נכרו במגוון שיטות כרייה שטרם בוצעו כמותן בישראל ומעטות בוצעו בעולם כולו. הפרויקט כולל 10 גשרים באורך כולל של כ-7 קילומטרים. פרט לקטע הראשון של הפרויקט, כל תוואי המסילה עובר דרך מנהרות או גשרים.
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, ערך (יום ג', 1.11.11) סיור בתוואי. עם כניסתו לתפקיד, הוא הורה לפעול מיידית לקידום פרויקט קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב, זאת לאחר ארבע שנים בהן היה הפרויקט תקוע, אך עדיין קשה לראות אור בקצה המנהרה. "פתרנו את בעיית איכות הסביבה ואת שאר האתגרים התכנוניים בפרויקט, וכיום, העבודות להקמת מסילת הרכבת המהירה לירושלים נמצאות בעיצומן", אמר כ"ץ.
כ"ץ הוסיף כי הקמת קו רכבת מהיר לירושלים היא משימה לאומית ראשונה במעלה, וכי בכוונתו לוודא באופן אישי כי העבודות תתבצענה במהירות, במטרה לחבר את בירת ישראל ברכבת לתל אביב ולשאר חלקי הארץ. "מדובר באחד הפרויקטים המרכזיים והחשובים בתחום התשתיות, שיחזק את התשתית התחבורתית והתעשייתית של ירושלים וישדרג בצורה משמעותית את הנגישות אל עיר הבירה וממנה".
על-פי רכבת ישראל, משך הנסיעה מתל אביב לירושלים יעמוד על 28 דקות. אולם כאשר מדברים על 28 דקות, חשוב לציין שמדובר במשך הזמן מדרום תל אביב, שם נמצאת התחנה המרכזית, ולא מתחנת סבידור שהיא התחנה שבה יורדים רוב הנוסעים. לשם השוואה, זה דומה למדידת זמן הנסיעה מחיפה לעכו, תלוי אם אתה מודד מחוף הכרמל (הדרומית) או מחיפה מרכז.
בשנה הראשונה לפעילותה, צפויה הרכבת להפעיל שלוש רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ולבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה. הנסיעה הראשונה אמורה להיחנך בשנת 2017.
בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה עשרות מטרים מתחת לאדמה, עד לכניסתה לתחנת "האומה". בהנחה שמשך הנסיעה עצמה יהיה 28 דקות, מדובר בזמן נטו, שכן הנוסעים יצטרכו לעלות במעלית ובדרגנועים 80 מטרים. בחישוב גס של 33 נוסעים לכל אחת מתוך שלוש המעליות, עם סדר גודל של 500 איש עשויה השהייה בתחנה להתארך בכמה דקות נוספות, וכך למעשה יצטמצם יתרונה של הרכבת מול נסיעה באוטובוס בקו ירושלים-תל אביב.
משך זמן הנסיעה הצפוי מבנייני האומה למרכז תל אביב עשוי אפוא להימשך 39 דקות, וזאת מבלי להחשיב כאמור את משך העלאת הנוסעים והורדתם במעלית בבנייני האומה.
על-פי התחזית, משך הנסיעה מתחנת האומה יהיה 21 דקות לנתב"ג, 32 דקות להגנה, 36 דקות לשלום ו-39 דקות למרכז תל אביב.
בעוד כחודשיים תחל כריית זוג המנהרות הארוכות ביותר בארץ, בין נחל יתלה שבקרבת שער הגיא ועד למבשרת ציון. המנהרות שאורכן כ-11.5 קילומטרים, כל אחת, ייכרו באמצעות שתי מכונות כרייה גדולות (TBM), מתוך שלוש מכונות שיובאו לארץ במיוחד מגרמניה. שתי מכונות ראשונות כבר הגיעו ארצה והרכבתן תחל בימים הקרובים. אורך כל מכונה הוא כ-200 מטרים והקוטר מגיע ל-10 מטרים. שתי המכונות הראשונות שונעו מנמל אשדוד באמצעות 60 מובילים. משקל כל מכונת קידוח מגיע ל-1,500 טון. הקידוח אמור להתבצע כאשר המכונה נוסעת על מסילה מיוחדת שהורכבה לצורך כך.
לכל מכונת כרייה צמוד מסוע המפנה את העפר המוצע מתוך המנהרה אחורה. רכבות עבודה קטנות מעמיסות את כל הציוד והחומר הנדרש לדיפון במנהרה, ומובילות אותו עד למקום הנדרש. המכונה גם מרכיבה באמצעות מערכת רובוטית הידראולית את הדיפון הסופי של המנהרה.
פרויקט הרכבת בין תל אביב לירושלים, שעלותו נאמדת בכשבעה מיליארד שקלים, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 קילומטר, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד הכניסה לירושלים.
למרות האופטימיות שמשדרים
משרד התחבורה ורכבת ישראל, הפרויקט נראה עדיין רחוק מסיום:
- המכרז על החשמול טרם פורסם, כך שאפילו תשתית אין עדיין;
- עדיין לא נקבע מי יהיה זה שיבצע את החשמול - חברת רכבת ישראל או חברה בת;
- המכרז לקטרים ולקרונות טרם פורסם. בסוף אולי תהיה מנהרה, השאלה הגדולה היא מה יסע בה?!