הרשות להגבלים עסקיים, משרד האוצר ומשרד התשתיות לא השלימו את דיוניהם במסקנות ובהמלצות לשיפור מצב התחרות במשק הדלק, למרות שחלפו כמעט שנתיים מאז פורסמו בינואר 2010, המלצות ועדה בין-משרדית שתפקידה היה לבחון "חסמים וכשלים פיזיים, תחרותיים וביורוקרטים" בפני קידום התחרות והתשתיות במשק הדלק. כך מעלה (יום ב', 12.12.11) דוח
מבקר המדינה.
יש לציין, כי עוד בשנת 1988 החל יישומה של רפורמה במשק הדלק, ובתוך כך, בין השאר, הותר לחברות הדלק לייבא תזקיקים. במסגרת הרפורמה החליטה הממשלה באוגוסט 1999 ובדצמבר 2004 לקדם את התחרות בענף הזיקוק על-ידי פיצול החברה הממשלתית בזן, שהייתה מונופול בתחום זה, ל"בית זיקוק חיפה" ול"בית זיקוק אשדוד" ועל-ידי הפרטת שני בתי הזיקוק האלה. על-פי עמדת רשות ההגבלים העסקיים מנובמבר 2009, כדי לשמר ואף להגביר את התחרות בתחום התזקיקים שבמשק הדלק, יש לשמר את תשתית ייבוא התזקיקים. במרחב חיפה מרוכזת תשתית רחבה של ייבוא תזקיקים לצד תשתיות חשובות אחרות ולצד פעילות עירונית.
השיהוי שבגינו לא הגישו שר האוצר ושר התשתיות לממשלה הצעת החלטה ליישום ההמלצות נובע מהיעדר האיזון, המתחייב ממסקנותיה ומהמלצותיה, בין צורכי קידום התחרות והתשתית במשק הדלק לבין צורכי הפיתוח והתכנון של העיר חיפה, צורכי פיתוח נמל חיפה וצורכי הבטיחות והסביבה במרחב זה.
המבקר מציין כי היעדר תיאום והתנגשות סמכויות מתקיימים זה שנים רבות בין גופי הממשל הרבים המופקדים על פיתוח התשתיות במרחב חיפה. בשל כך מתעכבת הקמתן של תשתיות דלקים חדשות, מוגבלוֹת אפשרויות הייבוא של הדלקים, ומתעכב מימוש תוכניות הפיתוח של תשתיות לאומיות נוספות במרחב חיפה לצד פיתוחה העירוני של העיר.
נמל הדלק החדש לא מפותח, הקמת חוות המיכלים מתעכבת
כך למשל, מציין המבקר כי עד מועד סיום הביקורת לא הביא
משרד התחבורה הצעת החלטה לממשלה בדבר פיתוחה של תשתית הנמל בחיפה, הכוללת הצעה למיקומו ולפיתוחו של נמל דלק חדש ולגודל האוניות שהוא יותאם להן.
עיכוב נוסף, של שנה וחצי לפחות, חל בהפקדת התוכנית של החברה הממשלתית תש"ן, להקמת חוות מכלים חדשה באתר "קרקעות הצפון" שבמרחב חיפה. משרד המבקר טוען כי הסיבה לעיכוב נובעת בשל התמשכות השלמתו של סקר הפליטות של מזהמים לאוויר שנדרשה חברת תש"ן להכין על-פי הדרישות המקצועיות של המשרד להגנת הסביבה, שמצידו לא קידם את תהליך האישור במקביל להשלמת התנאים האמורים. גם משרד האוצר, נמצא, לא מילא את חובתו על-פי החלטת שרים מאפריל 2004 בדבר העקרונות והמימון להעתקת חוות המיכלים במרחב חיפה אל אתר קרקעות הצפון. משרד האוצר גם לא בדק את הכדאיות הכלכלית של מיזם זה. בדיקה זו אמורה לשמש בסיס להמלצתו על הפעולה המועדפת ועל דרך מימונה ובכך לאפשר למשרד להביא הצעת החלטה לממשלה בנוגע להעתקת חוות המיכלים.
עוד מעלה המבקר, כי עד מועד סיום הביקורת לא הגישה תש"ן לאגף הרישוי בעיריית חיפה את כל הנתונים שדרש על-מנת שישקול את מתן היתר הבנייה להקמת שני מיכלי דלק כדי שיחליפו מיכלים פגומים בחוות אחסון דלק בנמל חיפה. מחלקת ההנדסה בעיריית חיפה גם לא טרחה להעביר לתש"ן את נתוני "קו הבניין" אשר יאפשרו לחברה להשלים את מפת המדידה, שהיא תנאי בתהליך בקשת היתר הבנייה.
"אין להשלים עם עיכוב כה ממושך של פיתוח תשתיות חיוניות"
המבקר קובע כי על רשות ההגבלים העסקיים, על משרד האוצר ועל משרד התשתיות הלאומיות להשלים את הדיונים במסקנות מעיבודם ומניתוחם של הנתונים בנוגע למצב התחרות במשק הדלק, כדי להמליץ לממשלה על הצעדים הנדרשים לצמצום חסמי התחרות במשק הדלק, כל אחד בתחומו.
"השפעתן של תוכניות לפיתוח תשתיות חורגת מתחומי המיזמים הכלולים בהן. הן מטביעות את חותמן על הסביבה, על פעולות אחרות ועל מתקני תשתית אחרים, וייתכנו גם השפעות גומלין בין מיזמים שונים התלויים זה בזה. חוסר ההכרעה במחלוקות בין הגופים הנוגעים בדבר - המשרד, משרד האוצר, משרד התחבורה, עיריית חיפה, חנ"י ותש"ן - עיכבה עד כה את פיתוח תשתית האחסון וההזרמה של דלקים, את פיתוח תשתית נמלי הים והתעופה ואת פיתוח המרחב העירוני של חיפה", קובע המבקר. "יש למצוא פתרונות בתוך פרק זמן קצר, ואין להשלים עם עיכוב כה ממושך של פיתוח תשתיות חיוניות למדינה".