יבואנית ביואיק, יוניברסל מוטורס ישראל, משיקה השבוע את הביואיק רנדוו (Rendezvous), 'ספורט - ואן' ראשון מסוגו בישראל.
הרנדוו החדש הוא רכב פנאי עירוני מוגדל בעל מערכת הנעה כפולה משתנה נטולת הילוך כוח, המעניקה תוספת משמעותית לבטיחות האקטיבית.
הוואן הספורטיבי מהווה תשובה אמריקנית טיפוסית לפלח ה-SUV, המאופיין לרוב בתוצרים יאפנים ואירופים. ממדיו החיצוניים מרשימים למדי, ומאפשרים ישיבה נוחה ומרווחת לכל 7 הנוסעים. על גבי בסיס גלגלים הנמתח לאורך 285 ס"מ, נבנה מרכב שאורכו 473 ס"מ ורוחבו 187 ס"מ.
הביואיק תתחרה אם כן בישראל ישירות בב.מ.וו הוותיקה למדי מדגם X5, והוא מזכיר במידותיו את הפולקסווגן החדשה מדגם טוארג ואחותה הפורשה מדגם קאיין. ההפתעה היא בתווית המחיר בת קצת יותר מרבע מיליון שקלים, סכום גבוה באופן מוחלט, אך נמוך משמעותית באופן יחסי למתחרים.
הביואיק מדגם רנדוו משלב לדברי UMI "פאר ונוחות של מכונית סדאן יוקרתית, מרחב פנימי ומודולריות של מיני-ואן גדולה, ומסיביות חיצונית של SUV - ספורט - יוטילטי. הרעיון שמאחורי הרנדוו הוא יצירת הכלאה מוצלחת בין שלושת טיפוסי הרכב שלעיל".
המפרט הסטנדרטי כולל מושבי עור חשמליים, גג שמש, בקרת אקלים אלקטרונית, מרכז מידע לנהג, חיישני חניה אחוריים ובקרת לחץ האוויר בצמיגים. ייחודה של הרנדוו בתצוגה העילית של המכוונים על גבי השמשה הקדמית - Head Up Display פיתוח בטיחותי מתבקש שהואצל מהתעשייה האירונאוטית ויוכנס בהדרגה לכל כלי הרכב.
האיבזור הנדיב אמור לחפות על בעיה מהותית הנעוצה ביחידת הכוח: בפלח הנדון מקובלים מנועי דיזלים חזקים צורכי סולר מוזל, ואילו המכונית האמריקנית מצוידת, כנהוג בארה"ב, במנוע גדול 3,350 סמ"ק, המפיק 185 כ"ס צנועים, בעלות גבוהה של V6 בנזין. תיבת הילוכים אוטומטית בת 4 יחסי העברה, תשאב בוודאי במרץ ממיכל בן 70 הליטרים האמור לשנע כמעט 2 טון של מרכב אמריקני עמוס בשלל אביזרי נוחות.
מערכת השמע כוללת מחליף דיסקים (שישה, בהזנה בודדת), רמקולים פיוניר, שני מגברים ובקרת שמע אחורית. בקרת השמע מאפשרת למשל שמיעת רדיו ברמקולים לנהג, ובו זמנית השמעת דיסק באזניות ליושבים במושב המרכזי. המכונית מצויידת בשני זוגות אזניות.
הרנדוו כולל שלוש שורות מושבים, כאשר את מושב הספסל המרכזי (המתפצל ומתקפל) ניתן להמיר בזוג מושבי "קפטן" נפרדים. כל סוגי המושבים ניתנים להסרה ולפירוק, כך שניתן להגדיל את חלל המטען.
שורת המושבים השלישית תוכננה כך שתאכלס 95 אחוזים מהגברים האמריקנים, ובמילים אחרות - היא תתאים גם לנוסעים שגובהם 1.90 מ'. גובהם המירבי של היושבים בשורה שלישית, קרוב יותר לממוצע היפאני.
מוט הילוכים ידית הילוכים מותקן בצמוד לגלגל ההגה, תצורה המבוקשת מאוד על-ידי נהגים נכים. מוט הגה מרכזי מהסוג הקיים במרבית המכוניות, אינו מאפשר כניסה לרכב בעד לדלת הימנית.
הדלת האחורית עשויה חומרים מרוכבים להשגת משקל עצמי נמוך, ומחוזקת בפלדה. היא מספקת שפת הטענה נמוכה - 42 ס"מ מעל לרצפה, ורחבה - 120 ס"מ. כצפוי במכונית אמריקנית מסוג זה, לרנדוו תאי אחסון רב - שימושיים: אחד מהם נמצא בתא המטען וכולל משאבה וצינור מתאים לניפוח משחקים.
הרנדוו מגיעה ארצה בגרסת ההנעה הכפולה אוטומטית משתנה. מערכת זו מתבססת על הנעה קדמית תמידית, אליה מצטרפת הנעה אחורית על-פי זיהוי צורך אלקטרוני. הבסיס המכני למערכת - Geromatic - נחשב לפתרון פשוט ואמין, בעל משקל נמוך ויעיל הנדסית. הוא כולל דיפרנציאל מרכזי ודיפרנציאל אחורי מוגבל - החלקה.
אופיה של שלדת הרנדוו (מרווח גחון בן 17 ס"מ) אינה מכשיר אותה כרכב שטח, על אף ההנעה הכפולה, אך היא משפרת את הבטיחות האקטיבית של המכונית, כמו גם את כושר הגרירה. המערכת מספקת אחיזה טובה יותר במצבים גבוליים, ללא צורך בהתערבות אקטיבית של הנהג. ההנעה הכפולה הביאה לציוד גרסה זו של ביואיק בולמי גז מתוצרת מונרו, מערכת איזון גובה במתלה האחורי, ולשימוש נרחב בחלקי אלומיניום, להקטנת המשקל העצמי.
הביואיק רנדוו נמכרת בצפון אמריקה מאז שנת הדגם 2002. היא מיוצרת במפעלי ג'נרל מוטורס בראמוס אריספה, מקסיקו.
מחירה של הגרסה שתימכר בישראל, ה-CXL Plus, הוא 254,900 שקלים (כולל מס בולים). המכוניות הראשונות ימסרו ללקוחות במהלך חודש ספטמבר. הלקוחות ישלמו מחיר התחלתי נמוך ל-UMI, ובהמשך הדרך יחוייבו בעלות תיפעול גבוהה לחברות הדלק.
מ-UMI נמסר כי עד כה הוזמנו 34 יחידות על-ידי לקוחות פרטיים, והצפי השנתי האופטימי הוא למכירת 250 יחידות. בארה"ב מאופיין קהל לקוחות ביואיק בגילו המתקדם, הנכנס עמוק אל תוך גילאי הפנסיה. בישראל לא מודבק למותג דימוי דומה, ולפיכך יתכן כי המחיר התחרותי יהפוך את הרנדוו לדגם מבוקש על-ידי קהל המחפש מכונית גדולה, חזקה ומרווחת.
המכונית תוצג לראשונה לקהל הרחב באירוע חנוכת אולם המכירות החדש של יוניברסל מוטורס, בדרך פ"ת 76 בתל אביב, בימים שלישי ורביעי השבוע.