|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

פצעי ילדים נתפרים ללא אמצעי הרגעה

סקר: ב-10 בתי חולים ניתנת הרדמה רק כאשר יש רופא שרשאי לתת אותה לילדים, הזמין לצורך כך, כאשר במרבית שעות היום רופאים אלה אינם זמינים טיפול ומניעת כאב בפעולות כואבות חסרים בעיקר בגילאים הצעירים ביותר בתינוקות צעירים מגיל שנה נעשות רוב הפעולות הכואבות ללא הרגעה ואלחוש הולמים ב-18 מתוך 22 בתי חולים
27/12/2011  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
כואב להם [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

טיפול בכאב ומניעת כאב נחשבים חלק בלתי-נפרד וחיוני מן הטיפול הרפואי בילדים ובתינוקות. בשנת 2001 פרסמה האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים בשיתוף האגודה האמריקנית לכאב, נייר עמדה בנושא הטיפול בכאב בילדים. לפי נייר העמדה, הכאב גורם לילדים נזק פיזיולוגי ונפשי שהוא לעיתים בלתי הפיך. מחובתם של רופאי הילדים למנוע ולשכך כאב אצל מטופלים כאשר הדבר אפשרי. אי-קיום חובה זאת נחשב כטיפול לקוי.

מחקרים מצאו כי פגים, יילודים ותינוקות עשויים לחוש כאב בעוצמה גבוהה יותר ממבוגרים, ולכאב מתמשך בתקופה זה עלולה להיות השפעה על ההתפתחות התקינה של מערכת העצבים באופן שעשוי להגדיל את רגישותם לכאב בשלבים מאוחרים יותר בחייהם. כן הוכח כי קיים קשר בין כאב בקרב פגים לבין תופעות נפשיות בבגרות.

למרות זאת, ישנם חסמים המצמצמים מתן טיפול בכאב וטיפול למניעת כאב לילדים לעומת מבוגרים. חסמים אלה משמעותיים במיוחד בקרב יילודים ותינוקות, וביניהם ניתן למנות:

  • מיתוסים הקשורים לכאב, לפיהם ילדים ותינוקות אינם חשים כאב באותו האופן כמו מבוגרים וכי הכאב איננו גורם נזק;

  • חוסר יכולת להעריך כאב בילדים או הערכת חסר של כאב בילדים;

  • היעדר מיומנות מספקת בקרב הצוות הרפואי למתן טיפול בכאב בילדים ובתינוקות, לרבות המינונים וסוגי התרופות שיש להשתמש בהם במצבים רפואיים שונים, וחשש מפני הרדמה וטשטוש יתר בילדים ובתינוקות;

  • חשש כי הטיפול בכאב ימסך את הסימפטומים של המחלה ויקשה על אבחונה;

  • מתן קדימות לפעולות רפואיות אחרות.

דיונים וחוזרים
לאחר דיון נוסף [צילום: פלאש 90]

במאי 2003, לאחר דיון נוסף של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, פרסם מינהל רפואה במשרד הבריאות חוזר שמטרתו לקבוע כללים והנחיות שיאפשרו מתן סדציה בתנאים בטוחים באותם מצבים רפואיים העשויים לגרום לכאב ולפחד בילדים
▪ ▪ ▪

בשנת 2000 קיימה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת דיון בנושא "מניעת כאב בילדים בהליכים רפואיים". בסיכום הדיון קרא יו"ר הוועדה דאז, ח"כ דוד טל, למשרד הבריאות לקביעת נוהל שיסדיר את הטיפול בילדים בסדציה (טשטוש). בעקבות הדיון, המועצה הלאומית לכירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ והמועצה הלאומית לבריאות הילד שבמשרד הבריאות הקימו ועדה שתפקידה לגבש המלצות בנושא זה. הוועדה העבירה את המלצותיה במרס 2002, ולפיהן יש לאפשר לרופאים שאינם מרדימים לבצע סדציה בילדים הנזקקים לכך בתנאים מסוימים.

במאי 2003, לאחר דיון נוסף של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, פרסם מינהל רפואה במשרד הבריאות חוזר שמטרתו לקבוע כללים והנחיות שיאפשרו מתן סדציה בתנאים בטוחים באותם מצבים רפואיים העשויים לגרום לכאב ולפחד בילדים. החוזר קובע כי "על כל מטפל חלה החובה למזער את הכאב והפגיעה בילדים בכל האמצעים העומדים לרשותו", וכן כי "כל פעולה רפואית העלולה לגרום לכאב ולסבל של ילדים או לאי-שקט היוצר קושי בביצוע הפעולה מחייב ביצוע סדציה או הרדמה בהתאם לשיקול הדעת הרפואי". חשוב להדגיש כי החוזר חל גם על טיפול בילדים בקהילה, במרפאות קופות החולים או במוקדים לרפואה דחופה המופעלים על-ידי גורמים שונים.

סעיף 3 בחוזר קובע, כי ההנחיות הכלולות בו אינן חלות על טיפול במסגרת רפואה דחופה. לדברי ד"ר מיכאל דור, ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, החוזר מאפשר לרופאים במחלקות לרפואה דחופה לבצע סדציה שלא במסגרת הכללים שנקבעו בנוהל, שכן רופאים אלה מיומנים ומוכשרים בדרך כלל בביצוע הרדמה. ד"ר יורם בן יהודה, מנהל מלר"ד ילדים בבית החולים הדסה עין כרם, ציין כי לא בכל בתי החולים הדבר מובן כך, וישנם בתי חולים שבהם רופאים שאינם מרדימים אינם מורשים לבצע סדציה במחלקות לרפואה דחופה.

לפי ההנחיות, רופא שאינו מרדים יוכל לבצע טשטוש שטחי בילדים בתנאים מסוימים. בנוסף, ההנחיות מחייבות נוכחות של מטפל שני (רופא, אחות, פרמדיק או סייעת) שעבר קורס סדציה ונמצא ליד המטופל כל העת. כן נדרשת עמדת טיפול מיוחדת לצורך ביצוע הסדציה ובה ציוד מתאים.

אין פתרון ראוי
ללא נוכחות רופא

ההנחיות אינן מעניקות כלים להערכת כאב אצל ילדים ובתינוקות, ואינן קובעות הליכים רפואיים מסוימים או מצבים רפואיים מסוימים שבהם חובה על הרופא המטפל להעניק טיפול מפחית ומונע כאב
▪ ▪ ▪

רופאי ילדים המטפלים במסגרות רפואה דחופה טוענים, כי החוזר אינו מספק פתרון ראוי לטיפול בכאב ומניעתו אצל ילדים ותינוקות. לדברי ד"ר איתי שביט, מנהל מלר"ד ילדים בבית החולים רמב"ם בחיפה, ההנחיות אינן מעניקות כלים להערכת כאב אצל ילדים ובתינוקות, אינן קובעות הליכים רפואיים מסוימים או מצבים רפואיים מסוימים שבהם חובה על הרופא המטפל להעניק טיפול מפחית ומונע כאב, אינן מתייחסות לכלים אחרים לשיכוך כאב מלבד סדציה ואינן מחייבות רופאי ילדים לעבור את קורס הסדציה.

כמו-כן ההנחיות אינן מחייבות נוכחות של רופא שעבר קורס זה במחלקות מסוימות בכל עת על-מנת שניתן יהיה להעניק את הטיפול בעת שזה נדרש. לדברי ד"ר שביט, בחלק מבתי החולים לא ניתן לילדים ולתינוקות טיפול מונע כאב ומבוצעים הליכים רפואיים כואבים, דוגמת החזרת שברים, ללא סדציה, זאת במיוחד בשעות הערב והלילה שבהן אין איוש מספיק של המחלקות.

בשנת 2008 ערך ד"ר יורם בן יהודה, מנהל מלר"ד ילדים בבית החולים הדסה עין כרם, סקר עבור המועצה לשלום הילד בנושא טיפול ומניעת כאב אצל ילדים ותינוקות בבתי החולים בארץ. במסגרת הסקר נשאלו בתי חולים בנושא ביצוע הערכת כאב במחלקות לרפואה דחופה ובמחלקות האשפוז, קיומם של פרוטוקולים לטיפול בכאב בילדים ונהלים להרגעה ולמניעת כאב בפעולות רפואיות בילדים במחלקות השונות, שימוש בטיפול למניעת כאב בעת הליכים רפואיים שונים דוגמת הרכבת עירוי, דיקור מתני, תפירה והחזרה של שברים והעסקתם של רופאים שעברו קורס להרגעת ולמניעת כאב בפעולות קצרות בילדים.

החזרה של שברים ללא הרדמה
בתשעה בתי חולים נעשות פעולות כמו דיקור מתני ותפירה של פצעים באלחוש מקומי בלי אמצעים להרגעת הילד. בשלושה בתי חולים נעשית החזרה של שברים ללא סדציה
▪ ▪ ▪

תוצאות הסקר מעידות כי יש שונות גדולה בין בתי החולים בכל הנוגע לטיפול בכאב ולמניעת כאב בקרב ילדים, וכי בחלק גדול מבתי החולים לא ניתן טיפול הולם לכאב הנובע ממצבים רפואיים ולכאב הנגרם בשל מצבים רפואיים.

ב-30% מבתי החולים לא קיים נוהל להרגעת ולמניעת כאב בפעולות רפואיות בילדים, ב-38.1% לא קיים פרוטוקול לטיפול בכאב במחלקות הילדים, וב-45.5% אין פרוטוקול לטיפול בכאב במחלקה לרפואה דחופה לילדים. רופאים ב-31.8% מבתי החולים לא עוברים קורס להרגעת ומניעת כאב בפעולות רפואיות קצרות בילדים בבית החולים או מחוץ לו. כן עולה כי מרבית בתי החולים אינם מבצעים דרך קבע פעולות הנדרשות לצורך טיפול בכאב ומניעת כאב אצל ילדים ותינוקות.

בתשעה בתי חולים נעשות פעולות כמו דיקור מתני ותפירה של פצעים באלחוש מקומי בלי אמצעים להרגעת הילד. בשלושה בתי חולים נעשית החזרה של שברים ללא סדציה, ובעשרה בתי חולים נוספים סדציה תינתן רק כאשר יש רופא שרשאי לתת סדציה לילדים הזמין לצורך כך, כאשר במרבית שעות היום רופאים אלה אינם זמינים. טיפול ומניעת כאב בפעולות כואבות חסרים בעיקר בגילאים הצעירים ביותר. בתינוקות צעירים מגיל שנה נעשות רוב הפעולות הכואבות ללא הרגעה ואלחוש הולמים ב-18 מתוך 22 בתי החולים.

בכל הנוגע לטיפול בילדים החולים במחלות קשות הדורשות טיפול רפואי מתמשך עולה, כי גם בעניין זה יש שונות גדולה בין בתי החולים. פרופ' מרים בן הרוש, מנהלת המחלקה להמטו-אונקולוגיה ילדים בבית החולים רמב"ם, מסרה כי במחלקה נעשות פעולות רבות על-מנת למנוע כאב מילדים. כל הבדיקות הכואבות נעשות בהרדמה ונעשה שימוש באמצעים למניעת כאב ולהפחתתו בעת מתן טיפול רפואי ולצורך הטיפול בתופעות הלוואי שעשויות להיגרם בשלו. כן ניתן במחלקה טיפול פסיכו-סוציאלי להפחתת חרדות בקרב ילדים. עם זאת, ד"ר יורם זינגר, יו"ר עמותת "תמיכה", העוסק בטיפול תומך, בין השאר בילדים, ציין כי הטיפול בכאב בישראל לוקה בחסר ואיננו מספק מענה לצרכים הקיימים.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  27/12/2011   |   עודכן:  27/12/2011
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פצעי ילדים נתפרים ללא אמצעי הרגעה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבל כעת 2012
28/12/11 02:34
2
יוסף בץ
28/12/11 21:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"החיסון נגד וירוס הפפילומה יכול למנוע את התפשטות מחלת המין השכיחה ביותר, אבל בגלל שהוא עולה 500 שקל, המדינה פוגעת בשכבות החלשות כשהיא מונעת זאת מהן", אמרה ח"כ אורית זוארץ שניהלה הבוקר (ג', 27.12.11) את ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה בנושא. "נשים עניות מודרות על-ידי הממשלה, למרות שבתוכנית חומש מ-2007 הוחלט על-ידי צוות מקצועי שהחיסון ייכלל בתוכנית החיסונים מ-2012".
27/12/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
החנות השלישית של איקאה בישראל תיפתח בקריית אתא, בשותפות עם שיכון ובינוי. איקאה-ישראל רכשה משיכון ובינוי 50 אחוז ממתחם בן 97 דונם בצומת אתא, בכניסה לעיר. איקאה תשלם 55 מיליון שקל. לאחר מכן יבנו שתי החברות, בהשקעה כוללת של 300 מיליון שקל, בניין בן 24,000 מ"ר ברוטו, שבו ייפתחו בעוד כשנתיים וחצי את החנות השלישית של איקאה בישראל.
27/12/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מספר הדירות בפרויקט פינוי-בינוי במתחם השקמה ברמת-גן, ליד הפארק הלאומי, יוגדל מ-172 ל-216 דירות. כך החליטה (יום ג', 26.12.11) הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. תוכנית הבנייה המוגדלת הופקדה להתנגדויות הציבור, ותאושר סופית לאחר דיון בהתנגדויות.
27/12/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
הפטור ממס שבח על מכירת מגרשים לבנייה למגורים יוארך בשנה, עד 31 בדצמבר 2012. כך החליטה (יום ב', 26.12.11) ועדת הכספים של הכנסת. הפטור עמד לפוג בסוף השבוע, 31 בדצמבר. אולם בחוק המקורי, שהתקבל בתחילת 2011, כבר נקבע שוועדת הכספים תהיה רשאית להאריך את הפטור בשנה - וכך נעשה.
27/12/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חיים זקן, מגדולי ותיקי הקבלנים בירושלים, חוזר לבנות במרכז הארץ, לאחר הפסקה של חמש שנים: זקן יבנה 210 דירות יוקרה על מגרש בן 30 דונם, שרכש מפרטיים לפני 16 שנה. היקף הפרויקט במחירי מכירה נאמד ב-350 עד 400 מיליון שקל.
27/12/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
המו"מ לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום, ולא במקרה: סינוואר יודע היטב - שחרור החטופים המשמשים כמגן אנושי יקרב את חיסולו    בנסיבות שנוצרו: על גורמי הביטחון בישראל להציב לסינוואר ולאנשי...
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
התגבשה שותפות אסטרטגית, המקיפה קשת של יוזמות, בין היתר, טיילת ומסלולי רכיבה על אופניים    צעד משמעותי לעבר עתיד מזהיר
הנשיאים ביידן ושי. עימות מסלים [צילום: אלכס ברנדון/AP]
איל השקס
הנשיא האמריקני פתח קרב כלכלי נוסף נגד סין במאבק המתמשך בין שתי מעצמות העל    איך הגענו למלחמה כלכלית בין שתי הענקיות ומהם הקרבות העיקריים שהיו בה עד היום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il