"אנו רואים הנמכה רציפה בצמיחה. כל משבר שאנו חווים מחליש את החיסון של הכלכלה העולמית והישראלית" - כך אמרה (יום ג', 10.1.12)
גליה מאור, מנכ"ל בנק לאומי העומדת לפרוש בקרוב מתפקידה, בכינוס כלכלי-ערבי של עיתון דה-מרקר בשיתוף הבנק.
"עם תחילת 2012 אנו ניצבים בפתח תקופה קשה, כתוצאה מההתרחשויות באירופה בימים אלה", הוסיפה מאור. "המשבר הכלכלי של 2008 היה דרמטי, אך בהשוואה ליתר המדינות המתפתחות, הצליחה ישראל לחמוק מהמכה. הצלחנו להחזיק מעמד בזכות שלושה גורמים: ראשית, נכנסנו מחוסנים ולכן הפגיעה הייתה פחותה עקב מצב המשק ערב המשבר. בנוסף, אנו אוחזים במערכת פיננסית שמרנית. הגורם האחרון, הוא מדיניות כלכלית מוצלחת, במסגרתה הפגינה המערכת הבנקאית הישראלית ריסון ואיפוק".
לדבריה, האמירות על התקופה הקשה נובעות מכך ששליש מהייצוא מופנה לאירופה. "התקדמות המשבר לעבר מדינות כמו ספרד ואיטליה עלול להשפיע גם עלינו", אמרה מאור. "ככל שהמשבר מתארך גדלה תנודתיות בשווקים ברמת אי וודאות, אי יציבות כלכלית פוליטית ועוד. על-מנת להיות ערוכים, כל אחד צריך להקדיש תשומת לב גדולה כדי להתמודד עם תרחישי קיצון ולנקוט משנה זהירות".
מאור התייחסה גם לקשיים במגזר הערבי: "שיעור ההשתתפות בתעסוקה במגזר הערבי, מאופיין בעליה עקבית. אם ישנה בעיה, היא לא אצל הגברים - אלא בשיעור ההשתתפות של הנשים, שעומד על 22% במגזר הערבי מול 56% במגזר היהודי. שילוב נשים ערביות בשוק העבודה, יעלה את רמת החיים הכוללת של המגזר. בעיה נוספת במגזר, על-פי מחקרים, היא שאנשיו עובדים בעבודות שאינן הולמות את כישוריהם".
"מפגרים בתחום התשתיות אחרי ה-OECD"
שר התקשורת,
משה כחלון, נאם גם הוא בכינוס, והתייחס לרפורמה החדשה בהנהגתו, בשוק השיחות: "כיום קיימות שתי חברות שמגיעות אלינו הביתה - הוט ובזק. לחברות חדשות קשה מאוד להיכנס, ואין תחרות. הצרכן משלם הרבה על חבילת מוצרים מוגבלת".
כחלון ציין כי ועדת חייק תפתח שוק סיטונאי, כך שחברות קיימות יהיו מחויבות למכור את התשתית שלהן, לשימושן של חברות אחרות. "אנו מקווים שבכך נשיג כניסת שחקנים חדשים לתחום, ונשווה את המצב בישראל למצב בעולם, בו בכל מדינה קיימים עשרות מפעילי אינטרנט. על-מנת למנוע מצב בו חברות רוכשות שירותי תשתית ומוכרות אותם לחברות אחרות, במטרה לגזור קופון, אנו נחייב את החברות להשקיע", אמר כחלון, שהוסיף כי במשמהלה מתעתדים להשקיע גם בתשתיות. "הן קיימות, אך לטעמי אין מספיק. זה תחום שאנחנו מפגרים בו ביחס לשאר מדינות ה-
OECD. אומנם שתי הרפורמות האחרונות התקבלו באופן קשה אצל החברות, וניתן להבין זאת. ניתן להקביל את המצב לכך שבעל חנות מחוייב להקצות שטח מחנותו לפעילות המתחרה, אך יש לציין שלא היינו מגיעים למצב כזה, אם הייתה תחרות ראויה בשוק".