מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הפעלת רכב (מנועים ודלק)(תיקון מס' 5), התשע"ב-2012.
הצעת החוק הממשלתית, באה לקבוע כי הכמות הכוללת של דגימות שיינטלו בכל תחנת תדלוק בשנה, בהתאם להוראות סעיף 2 לחוק הפעלת רכב (מנועים ודלק), התשכ"א-1961, תהיה פי שלושה ממספר סוגי הדלק השכיחים הנמכרים בתחנה (בנזין, סולר וגז פחמימני מעובה).
עוד מוצע להסמיך את מנהל מינהל הדלק במשרד התשתיות הלאומיות לתת הוראות למעבדה המאושרת בדבר כמות הדגימות שיינטלו מכל סוג דלק בתחנות התדלוק השונות.
בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "חוק הפעלת רכב התשכ"א-1961 קובע, בין השאר, מי יכול לנהל עסק של תחנת תדלוק, את התנאים לקיומה ואת אופן בדיקת תקינות הדלק הנמכר בתחנה.
סעיף 2 לחוק אוסר על מכירת דלק בידי בעל תחנת תדלוק, אלא אם כן קיימת התקשרות תקפה עם מעבדה לביצוע בדיקות לצורך קביעת התאמתו של הדלק הנמכר בתחנה, לדרישות לפי החוק. בהתאם לסעיף האמור יש ליטול שש דגימות דלק מכל תחנת תדלוק, לשם בדיקתן במעבדה. שר התשתיות הלאומיות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע מספק גדול יותר של דגימות שיינטלו.
מטרת התיקון המוצע בעניין כמות הדגימות השנתית היא להתאים את מספר דגימות הדלק שיינטלו מכל תחנת תדלוק למספר סוגי הדלק השכיחים הנמכרים בתחנה, זאת לצורך פיקוח על התאמת כל סוגי הדלקים השכיחים הנמכרים בתחנה לדרישות לפי החוק. כך, בתחנת תדלוק המוכרת סוג דלק אחד בלבד יינטלו שלוש דגימות בשנה, ואילו בתחנה המוכרת שלושה סוגי דלק יינטלו 9 דגימות בשנה. זאת בשונה מן המצב הקיים, שלפיו בכל תחנה יש חובה ליטול שש דגימות, בלי קשר למספר סוגי הדלק הנמכרים בה.
מטרת התיקונים המוצעים לעניין סמכות השר לקבוע כמות שונה של דגימות ולעניין סמכות המנהל לתת הוראות שונות, היא לאפשר התאמה של כמות הדגימות הכוללת ושל מספר הדגימות מכל סוג דלק לנסיבות העניין. כך למשל, בתקופה שבה תגבר התופעה של מכירת סוג דלק שאינו מותאם לדרישות לפי החוק, יהיה השר מוסמך לקבוע, באישור ועדת הכלכלה, מספר גדול יותר של דגימות שנתיות והמנהל יוכל לעשות שימוש בסמכותו להורות כי בתחנות שונות יינטל מספר גדול יותר של דגימות מאותו סוג דלק, וזאת כל עוד הכמות הכוללת של דגימות שיינטלו בכל תחנת תדלוק בשנה, תהיה הכמות הכוללת שרבע השר כאמור.
22 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכלכלה להכנתה לקריאה הראשונה.