|
הרשקוביץ. פער אדיר בין הידע במדע הבסיסי לבין יישומו [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
שר המדע והטכנולוגיה,
דניאל הרשקוביץ, התייחס (יום ה', 2.2.12) לתוצאות ישראל בבחינות המיצ", אומר כי לדעתו המדדים שפורסמו אינם נכונים. "מצבנו במיצ"ב הוא בין אנגולה לאוגנדה", אמר. הרשקוביץ אמר את הדברים במסגרת כנס הרצליה ה-12 של המרכז הבינתחומי בהרצליה.
הבעייתיות במיצ"ב מתבטאת במבחן התוצאה של הידע היישומי, טוען הרשקוביץ. הרשקוביץ ציין כי מדינת ישראל נמצאת המקום השני בעולם מבחינת היקף ההשכלה הגבוהה של האוכלוסיה. "מעצמות מדעיות, כגון ארה"ב וגרמניה, אחרינו במספר הפרסומים לנפש וכמובן מעמדנו איתן כמעצמה בתחום החלל", אמר.
לדבריו, "אנחנו מקנאים בעולם המערבי בשעה שמה שמעסיק היום את האיחוד האירופי והעולם הוא הפער האדיר בין הידע במדע הבסיסי לבין יישומו. אנשים צריכים להפנים שמה שיותר מאפיין אותנו זאת פריצת הדרך והחשיבה מחוץ לקופסא. במידה מסויימת החשיבה הזאת היא אנטי תזה למערכת החינוך. אצלנו יודעים לחשוב מקורי והחשיבה המקורית הזאת היא זאת שמבדילה בין הטובים לבין המצויינים והיוצאים מן הכלל".
"אין בארץ אפילו תשתית מחקר אזרחית אחת"
במושב שעסק בעתיד ההשכלה הגבוהה בישראל, אמר זוכה פרס נובל בכימיה, פרופ' דן שכטמן, כי "התשתית העומדת לרשות חוקרים מעולים ופורצי דרך בישראל אינה מספקת".
שכטמן ציין כי ליהודי שחי בחו"ל יש סיכוי של פי עשרה לקבל פרס נובל מאשר יהודי שחי בארץ, וכי יש לקחת זאת בחשבון. "לדעתי, צריך להכין את התשתית לנובליסטים הבאים בישראל על-ידי למידת חשיבה רציונלית ולוגית כבר מגיל הגן ולהמשיכה מעלה מערכת החינוך. אין בארץ אפילו תשתית מחקר אזרחית אחת, אם נתחיל לפעול להקמתה נוכל למשוך לארץ חוקרים".