ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, החלה היום (ד', 15.2.12) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ
אחמד טיבי, לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. הצעת החוק נועדה להסדיר ולקבוע כללים ואמות מידה למתן פיצוי וסיוע לנוסעים שטיסתם התעכבה או בוטלה.
במהלך הדיון היום השתתף גם מנכ"ל אל-על, האלוף (במיל.) אליעזר שקדי אשר טען כי לא ניתן לנתק את הצעת החוק מעולם התעופה, שיש בו שלוש בריתות גדולות. "אנחנו לא מצליחים להיכנס לשום ברית ולא מסיבות כלכליות, אלא בגלל שאנחנו יהודים. בכל ברית יש בין 2,500 ל-4,000 מטוסים, והחברות שנמצאות בבריתות תעופה טסות ממאות שדות תעופה ברשת נתיבים רחבה". לדבריו, לכל חברות התעופה הישראליות יש לא יותר מ-45 מטוסים, והדבר קשור ליכולת לתת מענה ללקוחות.
על כך השיב ח"כ טיבי כי "כשהגעתי לפה בבוקר ידעתי שאתם יהודים. אני חי עם העובדה הזו כל יום, אבל החוק משרת את כל האוכלוסיה". המנכ"ל שקדי הדגיש כי היכולת של 45 מטוסים להתמודד עם עיכובים היא פחותה בהרבה מיכולת של קבוצה שיש בה 4,000 מטוסים.
"כשללופטהנזה יש בעיה, יש להם פתרונות אחרים רחבים יותר", אמר שקדי. ח"כ טיבי אמר בתגובה: "זה לא מצדיק את הפקרת הצרכן - כשיש עיכוב צריך לפצות". שקדי הבהיר כי הוא לא כופר בעיקרון הזה, אך הוסיף כי בישראל יש שדה תעופה אחד עם מסלול נחיתה אחד והיכולת לתת מענה חלופי היא מוגבלת.
האיחור יוארך: עד 12 שעות - ייחשב לטיסה שבוטלה
מנכ"ל אל-על התייחס ספציפית להחלטה לקבוע איחור של שמונה שעות כביטול טיסה. לדבריו, בעולם אין הגדרה כזו שקובעת כי איחור מסוים יהפוך לביטול וההצעה מחמירה בנושא הזה באופן קיצוני. הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס, הזכירה כי הטענות הללו עלו במהלך הכנת החוק לקריאה ראשונה וחברי הכנסת החליטו להקל על חברות התעופה ולקבוע רף של שמונה שעות איחור שייחשבו לביטול, שהיה גבוה יותר מההצעה המקורית שעמדה על שש שעות.
היו"ר שאמה-הכהן הציע כי שר התחבורה, בהסכמת שר התמ"ת ובאישור של ועדת הכלכלה, יוכל לשנות את הרף בטווח זמן של עד ארבע שעות לשני הכיוונים. כלומר, להאריך את המועד ולקבוע כי איחור של עד שתים-עשרה שעות ייחשב לטיסה שבוטלה, או לקצר את המועד ולקבוע כי איחור של ארבע שעות בלבד ייחשב לטיסה שבוטלה. הוועדה אישרה את הצעת היו"ר.
בתום הדיון הודיע היו"ר שאמה-הכהן כי מאחר שמדובר בהצעת חוק צרכנית וחשובה ממדרגה ראשונה, הוועדה תמשיך להכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית בהקדם על-מנת לסיים את החקיקה במהרה.