חברת התקשורת סלקום מפרסמת היום (ד') את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2011 ולשנה כולה, תוך שהיא מציגה ירידה משמעותית בהכנסות וברווח - לאור השינויים הרגולטוריים והתחרות המתגברת בענף במהלך השנה החולפת.
סלקום נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-6 מיליארד שקל. החברה מוחזקת ב-46.7% על ידי דסק"ש מקבוצת אידיבי של
נוחי דנקנר. מנכ"ל החברה הוא ניר שטרן.
לרבעון הרביעי של שנת 2011, סלקום מדווחת כי הכנסותיה עלו ב-0.2% ביחס לאשתקד, להיקף של 1.664 מיליארד שקל (לעומת 1.662 מיליארד שקל אשתקד), בעוד הרווח הנקי צנח ל-76 מיליון שקל - ירידה של 76.2% ביחס לרווח של 319 מיליון שקל אשתקד. הרווח הנקי למניה הסתכם ב-0.76 שקל למניה, לעומת 3.28 שקל למניה אשתקד.
בהתאם לאזהרת הרווח
זאת, לאחר שהחברה הוציאה בינואר אזהרת רווח לבורסה בת"א, במסגרתה התריעה על ירידה חדה ברווח הנקי וברווח לפני ריבית, פחת, מס והפחתות (EBITDA). לפי הודעת החברה, הרווח הנקי ינצח ב-59%-62 ואילו ה-EBITDA בכ-28-30%. "זה סיום עגום לשנה עגומה בענף הסלולר", אמר אז האנליסט ערן יעקבי מדש ברוקראז'.
לפי קונצנזוס האנליסטים של "
גלובס" ופסגות, צפוייה הייתה סלקום להציג הכנסות בהיקף של 1.61 מיליארד שקל ברבעון, בצירוף רווח נקי של 1.63 שקל למניה.
עוד על רקע פרסום הדוחות, הכריז דירקטוריון החברה על דיבידנד במזומן של 0.72 שקל למניה, ובסך הכל בהיקף של 72 מיליון שקל.
מדברים יותר, מכניסים פחות
מספר מנויי הסלולר של החברה עמד בסוף שנת 2011 על 3.34 מיליון מנויים - ירידה של 1.3% לעומת שנת 2010. שיעור הנטישה הכללי בשנה החולפת עמד על 25%, לעומת 20.5% בשנת 2010.
לקוחות הסלולר אמנם דיברו יותר במהלך השנה החולפת - 346 דקות שימוש חודשיות, עלייה של 3.3% לעומת 2010 - אך ההכנסה החודשית הממוצעת של סלקום למנוי, צנחה ב-26% ל-106 שקל בלבד (לעומת 143.8 שקל אשתקד).
יותר סמארטפונים ומכשירי דור 3
עיקר הגידול בהכנסות סלקום ברבעון נבע מזינוק של 93.8% בהכנסות מציוד, שעלו ל-434 מיליון שקל ברבעון - לעומת 224 מיליון שקל אשתקד. מנגד, סבלה סלקום ברבעון החולף מירידה של 14.4% בהכנסות משירותים, שהסתכמו בכ-1.2 מיליארד שקל.
בסלקום מציינים כי ההכנסות משירותים ברבעון הרביעי הושפעו על ידי הפרשה חד-פעמית להחזר שניתן לחלק ממנויי החברה בסכום כולל של כ-22 מיליון שקל, על רקע תביעה ייצוגית שנפסקה נגדה.
עוד מבהירים בסלקום כי ההכנסות מציוד ממשיכות לגדול, לא רק על רקע העלייה בכמות המכשירים שנמכרים - אלא גם עקב העדפת הלקוחות את מכשירי הסמארטפונים ומכשירי דור 3 מתקדמים, כמו גם ממכירות אביזרים.
ירידה בכל הפרמטרים
הרווח הגולמי של סלקום ברבעון ירד ל-691 מיליון שקל, ירידה של 15.4% לעומת 817 מיליון שקל אשתקד. הרווח התפעולי ירד ב-54.2% ל-205 מיליון שקל, לעומת 448 מיליון שקל אשתקד.
ובאשר ל-EBITDA, זו צנחה ב-32.6% ברבעון ל-425 מיליון שקל, לעומת 631 מיליון שקל אשתקד. שיעור ה-EBITDA לרבעון מסך ההכנסות הסתכם ב-25.5%, ירידה מ-38% אשתקד.
נכון לסוף שנת 2011, תזרים המזומנים הפנוי של סלקום הסתכם ב-937 מיליון שקל, ירידה של 43% לעומת תזרים של 1.6 מיליארד שקל אשתקד. סף הונה של החברה הסתכם ב-187 מיליון שקל, ומורכב בעיקר מרווחים בלתי מחולקים שצברה החברה.
השינויים הרגולטוריים פגעו
בשנת 2011 כולה, הכנסות החברה הסתכמו ב-6.5 מיליארד שקל, ירידה של 2.3% לעומת הכנסות של 6.6 מיליארד שקל אשתקד. הירידה מיוחסת לירידה של 18.8% בהכנסות משירותים, כתוצאה מהשינויים הרגולטוריים - מ-5.8 מיליארד שקל ב-2010, להכנסות משירותים של 4.7 מיליארד שקל בשנה החולפת.
הירידה בהכנסות משירותים ב-2011 נבעה בעיקר מירידה משמעותית בדמי הקישוריות ששולמו לסלקום, לאור הפחתת התעריף המדובר בתחילת השנה וכתוצאה מהירידה בהכנסות מדמי היציאה בעקבות השינויים הרגולטורים בענף.
בנוסף, דיווחה סלקום על גידול של 4.9% (לעומת אשתקד) בהכנסות משירותי תוכן וערך מוסף (כולל SMS), שהסתכמו ב-2011 בכ-1.1 מיליארד שקל. כמו כן, מדווחת החברה על גידול בהכנסות מציוד, שנבע מעלייה בכמות מכשירי הסלולר שנמכרו בשנה החולפת.
צניחה ב-EBITDA השנתי
הרווח הגולמי של סלקום לשנת 2011 הסתכם ב-3.09 מיליארד שקל, ירידה של 7.2% לעומת 3.3 מיליארד שקל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי הסתכם ל-47.6%, ירידה מ-50.1% בשנת 2010. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.4 מיליארד שקל, ירידה של 26.6% לעומת 1.9 מיליארד שקל אשתקד.
ה-EBITDA בשנה החולפת ירדה ב-18.7% ל-2.1 מיליארד שקל, לעומת 2.6 מיליארד שקל אשתקד. שיעור ה-EBITDA מסך ההכנסות הסתכם ב-33.3%, ירידה מ-40% לעומת 2010.
הרווח הנקי לשנה כולה הסתכם ב-825 מיליון שקל - צניחה של 36.1% לעומת רווח נקי של 1.2 מיליארד שקל אשתקד. הרווח הבסיסי למניה הסתכם ב-8.28 שקל למניה, לעומת 13.04 שקל למניה אשתקד.
בהתחייס לתוצאות, סיכם ניר שטרן, מנכ"ל סלקום: "אנו מאמינים שהבסיסי האיתן שלנו כחברה מובילה בשילוב סינרגיות המיזוג עם נטוויז'ן מהווים יתרון שיסייע לנו בתנאי השוק המשתנים".
שטרן: "נעמיק מיקוד הצמיחה באינטרנט הסלולרי"
"ב-2012 ובשנים הקרובות נעמיק את המיקוד בצמיחה באינטרנט הסלולרי באמצעות המשך החדרת מוצרי DATA, כגון טאבלטים וסמארטפונים", המשיך שטרן, שסיפר כי לקראת השנה הנוכחית הגדירה החברה מספר מטרות.
"הראשונה היא להתייעל בפעילות השוטפת ובאמצעות כך להפחית עלויות", סיפר שטרן. "בשבועות האחרונים ביצענו תהליך התייעלות במטרה לצמצם הוצאות החברה. גם נקטנו פעולות התייעלות בעקבות מיזוג נטוויז'ן ובכללן ביצענו איחוד של מטות החברות, צמצום תפקידים כפולים ועלויות עודפות. אנו מעריכים כי בעקבות המיזוג נראה סינרגיות בצד ההכנסות וההוצאות בשנים הבאות".
בהמשך לרבעון השלישי
ברבעון השלישי של שנת 2011, נזכיר, הציגה סלקום הכנסות בהיקף של כ-1.66 מיליארד שקל, ירידה של 3.7% לעומת אשתקד. בשורה התחתונה, דיווחה החברה על רווח נקי לרבעון שהסתכם ב-199 מיליון שקל, לעומת 332 מיליון שקל אשתקד. הרווח הבסיסי למניה ברבעון עמד על 2 שקלים (0.54 דולר). (לסיפור המלא)
מצבת מנויי הסלולר של החברה לסוף ספטמבר 2011 עמדה על כ-3.391 מיליון מנויים. במהלך הרבעון השלישי של 2011 החברה גייסה כ-25 אלף מנויים נטו, מרביתם מנויי post-paid. החברה חילקה ברבעון השלישי דיבידנד של 189 מיליון שקל - 95% מהרווח הנקי שלה באותו רבעון.