שר התחבורה ישראל כ"ץ
מסר בשבוע שעבר לכנסת כי הביקוש הנמוך הצפוי לשימוש בתחבורה הציבורית בשבת אינו מצדיק את הנטל הכלכלי הגבוה של עלות שכר כפולה מהרגיל לנהגים המפעילים אוטובוסים ביום המנוחה השבועי או את הפרת הסטטוס-קוו.
בדיקת News1 מעלה כי הודעה זו של השר, אין לה על מה להסתמך, משום שהיא מתבססת על הערכות ועל דיווחים מצד מפעילות התחבורה הציבורית על ביקושים קטנים מאוד אולם לא על סקרי נוסעים כלשהם שבוצעו.
משרד התחבורה, כך מתברר, כלל אינו מעסיק בקרים בתחבורה הציבורית בשבת, לנוכח החוק האוסר על העסקת יהודים בימי מנוחה. אולם הוא גם אינו מעסיק בקרים שאינם יהודים. הדבר יוצר בעיה מינהלית בכל הקשור לפיקוח על התחבורה הציבורית שפועלת בצורה מצומצמת בשבת בכל הקשור להפרת חוקים ותקנות ולהגנה על הנוסע.
לא מכירים את הסקר של ליצמן
בירור מול משרד התחבורה מעלה כי הוא אינו מכיר את
הסקרים שהזכיר בכנסת ח"כ
יעקב ליצמן, ולפיהם בחיפה, שבה נהוגה הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, נמצא כי ישנם ארבעה נוסעים בממוצע באוטובוס. כפי ש
פורסם בלעדית ב-News1, סקר שערך משרד התחבורה בקיץ 2010 מצא כי הביקוש הכי גבוה לקווי הלילה הוא בשישי בלילה, כלומר בשבת. הסקר חשף כי 35% מכלל נוסעי הלילה בתחבורה הציבורית עושים זאת בימי שישי, 25% עושים בקווי הלילה שימוש בלילות חמישי, במוצאי שבת - 20% ובימות השבוע (בתקופת החופשות) - 19%. הסקר שיקף את הנתונים באזור חיפה, העיר היחידה שבה, כאמור, מופעלת תחבורה ציבורית בשבת.
יש לציין, כי מדובר בקווי לילה בלבד, המסיעים בליינים אל מקומות הבילוי בעיר ומהם, בשעות הקטנות של הלילה, ואין בכך כדי ללמד על הביקוש בשבתות בכלל. בירושלים, שבה אין תחבורה ציבורית בשבת, נוהגת מזה כשנתיים אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית בהר הצופים להסיע ולהחזיר סטודנטים בלילה למקומות הבילוי. הדבר מתאפשר באמצעות הסדר עם נהג מיניבוס באחת מחברות התחבורה הציבורית המזרח-ירושלמיות, שגובה מכל נוסע תשלום של חמישה שקלים. על חברות אלה חלים כללים אחרים כך שמהותו החוקית של ההסדר אינה ברורה.