מנכ"ל משרד החינוך, דלית שטאובר, הורתה להפסיק את השימוש בספר הלימוד המוטה במקצוע האזרחות 'יוצאים לדרך אזרחית' בשל טעויות מקצועיות ואקדמיות מהותיות שאותרו בו. את הספר אישר מפמ"ר אזרחות במשרד, אדר כהן, ואת הליקויים בתהליך האישור ובתכני הספר חשף העיתונאי גיל ברינגר ב
תחקיר במוסף "צדק" של העיתון מקור ראשון.
בדיון בוועדת החינוך של הכנסת אמרה שטאובר: "אני לוקחת על עצמי את מלוא האחריות. הספר לוקה בחוסר איזון בייצוג הבעיות הנוגעות לשסעים במדינת ישראל, ומכיל טעויות מקצועיות ועובדתיות". היא הוסיפה ואמרה כי מבדיקה שקיימה עלה כי אישור ספר הלימוד מהווה תקלה חמורה והתוצאה מכך חמורה. לדבריה, יש בספר חוסר איזון בין גישות. "המסקנה ברורה וחד־משמעית - הן התכנים והן התהליך היו בעייתיים ותהיה הפקת לקחים רצינית".
יו"ר ועדת החינוך ח"כ
אלכס מילר (ישראל ביתנו) אמר כי התכנים המתייחסים לעלייה מרוסיה בספר המדובר בעייתיים: "ההתייחסות לעלייה מרוסיה כעול כלכלי, ללא חיבור לציונות וכעלייה לא-יהודית, בוראת מציאות חדשה עבור תלמידים הלומדים באמצעות הספר". הוא הודיע כי כינס את הישיבה במהלך הפגרה על-מנת למזער את הנזק הנובע מחשיפתם של התלמידים לתכנים השגויים, ובירך על החלטת משרד החינוך לגנוז את הספר.
מבוכה בדיון למחברת הספר
ד"ר בינה מחברת הספר התייחסה לדברי שטאובר ואמרה כי היא המומה מהמתקפה הגובלת בהוצאת דיבה. לדבריה, הספר חזר שלוש פעמים למעריכים ותוקן במקביל להערותיהם. "הפרק המדובר מבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וכן על דוח שהוגש לכנסת. בספר כתוב שבחלקה העלייה הזאת (ממדינות חבר העמים, ע.י.) אינה ציונית, והמילה מהגר מוזכרת בסך-הכל פעמיים בכל הפרק. הספר מציג עובדות והוא עבר תהליך של אישור ארוך ולא מדי". כאשר נשאלה על-ידי ח"כ
זבולון אורלב (הבית היהודי) על סמך איזה דוח היא כותבת שהעלייה מרוסיה אינה ציונית, היא לא ידעה להשיב.
אשר כהן, יו"ר ועדת המקצוע במשרד החינוך, הצביע על הערות רבות שהועברו על-ידי שלושה מעריכים לכותבת הספר אך לא תוקנו, ביניהן שגיאות במספר הקנטונים בשוויץ, אי-בהירות לגבי חוק יסוד מקרקעי ישראל, התייחסות שגויה ליהודים הרפורמים בארצות הברית ועוד כהנה וכהנה. הוא טען כי ועדת המקצוע בראשותו לא אחראית על אישור ספרי הלימוד.
אדר כהן: לא הייתה כוונה לפגוע
אדר כהן, מפמ"ר אזרחות במשרד החינוך, אמר להגנתו כי הוא עומד מאחורי דברי שטאובר וכהן, והוסיף כי התפישה הפדגוגית של המקצוע היא שאינו עוסק רק בפרוצדורות אלא גם בתפישות הערכיות, וכי עצם הנושאים שמובאים הם מטבעם מעוררי מחלוקות. "שלושה מעריכים עברו על הספר ולא הייתה כל כוונה לפגוע במגזר זה או אחר", אמר. לעניין הטענות כלפי אופן התנהלותו התמוה אמר: "אני מנוע מלהגיב על הפגיעה האישית בי כעובד ציבור".
פרופ' אברהם דיסקין אמר כי בכל ספר אזרחות קיימות טעויות מקצועיות ועובדתיות. לדבריו "יש אבא לפאשלות הללו והוא המפמ"ר ללימודי האזרחות אדר כהן ומי שאחראי צריך להיענש בצורה הראויה". הוא קרא לאדר כהן להתפטר. גם ד"ר אפרים פודוקסיק, אשר חשף את שכתוב הפרוטוקולים בידי כהן, קרא לו להתפטר.
פרופ' ידידה שטרן הגן מנגד על כהן ואמר כי מהיכרות רבת שנים עימו מדובר באדם אמין ומקצועי. הוא הוסיף כי העובדה שהדיון נעשה על-בסיס אוריינטציה פוליטית, הרסני ליכולת של המורים לאזרחות לתפקד בצורה ראויה. "אני הייתי מציע בראש ובראשונה להסיר את המקצוע מהמחלוקות הפוליטיות באמצעות יוזמה להעמיד ועדה ציבורית שתשאל את השאלה שעומדת כאן לדיון - מה אנחנו עושים במקצוע האזרחות בנוגע לקונפליקט הלאומי?", דבריו.
מחלוקת בין הח"כים
ח"כ זבולון אורלב, שהיה בעבר שר החינוך ויו"ר ועדת החינוך, אמר: "צריך לקבוע נוהל סדור איך למנוע את התקלות הללו. מדובר בפרצה שספרים מאושרים בלי ועדת המקצוע. מדינת ישראל הוקמה על-בסיס ערכים ציוניים ודמוקרטיים, והם צריכים לבוא לידי ביטוי בתוכנית הלימודים. לימודי האזרחות אינם טכניקה, הם צריכים לדבר על אהבת הארץ ואינם צריכים להיות אובייקטיבים. כולנו אזרחים באותה המדינה אך צריכה להיות ליבה משותפת". בתגובה לשאלת ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש), "מה עם הנרטיב שלי?" אמר אורלב: "אם הנרטיב האחר הוא שלילת קיומה של מדינת ישראל, מדינת ישראל תעשה טעות בסיסית שתחתור תחת יסודות המדינה, אם תאשר אותו ללימוד".
ברכה אמר בתורו: "אני עומד על דעתי שהמגמה היא אינה להגיע לליבון פדגוגי ענייני אלא לייצר במה ליו"ר הוועדה ולחבר מרעיו בנושאים שאינם פדגוגיים". הוא הוסיף כי רק בישראל מצויה המילה 'עולה' ואילו בשאר העולם מדברים על מהגרים. הוא קרא ליו"ר הוועדה שלא לכפות את דעתו על הטרמינולוגיה הישראלית.
ח"כ
עינת וילף (עצמאות) מחתה על הניסיון לרדוף אישית, כלשונה, את אדר כהן, ולהפוך את הדיון על התכנים במקצוע האזרחות לדיון אישי. "הדיון הפוליטי והאובססיבי בתכנים של ספרי האזרחות נובע משתי אשליות: הראשונה, אשליית המונופול על הידע לפיה ספר הלימוד משקף את כלל החומרים אליהם נחשף התלמיד ואשליית הקשר בין הכתוב בספר לבין מה שמופנם על יד התלמיד. אשליות אלה מובילות לדיונים פוליטים מיותרים בנושאים תכניים שאינם מקדמים את המטרה החינוכית". לדברי וילף, הבעיה בחומרי הלימוד במקצוע האזרחות היא שהם אינם נותנים למורים ולתלמידים את הכלים ואת הידע להתמודד עם סוגיות יסוד במשטר ובפוליטיקה בישראל.
וילף, שבירכה על החלטת משרד החינוך וגינתה את הנאמר בספר נגד העלייה ממדינות חבר העמים, הוסיפה: "מקצוע האזרחות דומה יותר לשפה מאשר להיסטוריה. יש ללמד בו מעט מושגי יסוד ולתרגל אותם באופן שוטף כל העת על-רקע התפתחויות אקטואליות. יש להפסיק לפרסם עוד ועוד ספרי לימוד המנסים להכיל את כל המחלוקות והתכנים בחברה הישראלית. יש להסתפק בספר הנותן את בסיס הידע ומושגי היסוד ולתת למורים לאזרחות את המרחב והאמון לתרגל מושגים אלה בהקשר אקטואלי".
ח"כ
ג'מאל זחאלקה (בל"ד): "יש כאן מסע מתוזמן של הימין החדש שרוצה להשתלט על כל חלקה טובה. אני רואה סכנה כאן. כל אדם החרד לדמוקרטיה, לסובלנות ולנאורות צריך להתנגד למגמה הזאת. אתם לא רוצים לשמוע קול אחר ומפחדים מהאמת".